لزوم افزایش آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس درباره سامانه نماد

تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به لزوم افزایش آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس درباره سامانه نماد، گفت خط ملی ۱۵۷۰ شماره تلفنی است که خدمات حمایتی، مشورتی و مددکاری به تماس‌گیرندگان ارائه می‌دهد.

کد مطلب: ۱۴۳۹۶۳۴
لینک کوتاه کپی شد
لزوم افزایش آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس درباره سامانه نماد

مسعود سعادتی اظهار کرد: دسترسی سریع و رایگان به متخصصان در زمینه‌های راهنمایی، مشاوره و مددکاری اجتماعی، اهمیت بسزایی در کاهش نرخ خطرپذیری کودکان و نوجوانان دارد‌.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی اضافه کرد: با شماره‌گیری ۱۵۷۰ از گوشی تلفن ثابت یا از گوشی تلفن همراه (بدون پیش شماره)، تماس به طور مستقیم به مرکز خط ۱۵۷۰ استان که در مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی استان مستقر است، هدایت می‌شود. کارشناسان پاسخ‌گوی ۱۵۷۰ که از تحصیلات، دانش، تجربه و مهارت کافی در حوزه روان شناسی و مشاوره و همچنین امکان مداخله تلفنی در فوریت‌های روانی‌ اجتماعی برخوردارند، پاسخ‌گوی این تماس‌ها هستند.

وی در ادامه با اشاره به انجام آزمون‌های غربالگری در مدارس استان، بر لزوم مشارکت مدیران در پیشبرد اهداف و برنامه‌های نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، تاکید کرد و گفت: مدیران باید طی برگزاری جلسه‌ توجیهی با اهداف این برنامه و چگونگی انجام غربالگری و ثبت آن در سامانه آشنا شده و در انجام آزمون‌های غربالگری مشارکت حداکثری داشته باشند.

سعادتی افزود: تشکیل کارگروه ناحیه‌ای، منطقه‌ای و مدرسه‌ای نماد در تمامی مدارس باید مورد توجه و در اولویت امور قرار بگیرد؛ چرا که عدم آشنایی مدیران و عوامل اجرایی این کارگروه با اهداف و نحوه غربالگری، می‌تواند منجر به ارائه گزارش نادرست و در نتیجه انحراف داده‌هایی شود که در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی اثرگذار هستند.

وی با اشاره به حساسیت مراقبت‌ها و حمایت‌های روانی از دانش‌آموزان و لزوم نظارت مستمر و برنامه‌ریزی در این زمینه برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: توجه به این موضوع از طریق نهادهای دیگر هم خوب بوده و معاونت اجتماعی وزارت کشور توجه ویژه‌ای به این حوزه، دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با ابراز امیدواری نسبت به تشخیص اختلالات خلقی و روانی و یادگیری و مداخله به موقع در بین دانش‌آموزان با راه‌اندازی سامانه نماد و انجام آزمون‌های غربالگری، اظهار کرد: انتظار می‌رود تا پایان دی ماه درصد غربالگری در مدارس افزایش پیدا کرده و حداقل به ۷۰ درصد برسد.

پناهعلی حسین‌زاده نیز گفت: سامانه نماد یا نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان مجموعه‌ای نظام یافته از خدمات و برنامه‌های آموزشی، غربالگری، اقدام مختصر، درمان و مراقبت از دانش آموزان در برابر رفتارهای پرخطر و آسیب‌های اجتماعی است.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان افزایش پوشش غربالگری روانی، توسعه خدمات درمانی و حمایت‌های اجتماعی، افزایش آگاهی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدارس درباره ابعاد و فرآیندهای سامانه نماد، ظرفیت‌سازی برای افزایش سرعت مداخلات اجتماعی شناسایی افراد در معرض خطر و آسیب‌دیده را از جمله اهداف و برنامه‌های نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان، عنوان کرد.

وی، مدیریت فوریت‌های روانی اجتماعی، راه‌اندازی خط ۱۵۷۰، تعیین همیاران و رابطان مشاوره، هدایت تحصیلی، راه‌اندازی مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، استفاده از گروه آموزشی مشاوران کانون یاریگران زندگی و برگزاری جشنواره نوجوان سالم را از فعالیت‌های ذیل برنامه ملی نماد، برشمرد.

گفتنی است؛ آموزش‌های ارتقایی دانش آموزان، شناسایی، غربالگری و تفسیر نتایج آن در پایه‌های هفتم هشتم و دهم در نیم سال اول تحصیلی و پایه‌های دوم سوم و پنجم ابتدایی در نیم سال دوم، انجام مصاحبه تشخیصی و مداخله مختصر و ارجاع به مراکز مشاوره و حمایت‌های اجتماعی از جمله برنامه های نماد در سطح مدرسه و منطقه یا ناحیه به شمار می‌آیند.

بر اساس این گزارش؛ دانش‌آموزان و اولیای گرامی می‌توانند برای در میان گذاشتن مشکلات خود با مشاوران از ساعت هشت الی ۲۰ با خط ۱۵۷۰ تماس حاصل کنند‌.

دانش آموز خبرنگار: محمدامین کریم زاده

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار