معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

نزدیک به دو هزار مدرسه دارای امام جماعت دانش‌آموز هستند

سوالات و شبهات دانش‌آموزان در سامانه شاد و یا به صورت حضوری پاسخ داده می‌شود

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برخی از دانش‌آموزان که از صحت نماز برخوردارند می‌توانند به عنوان امام جماعت نقش‌آفرینی کنند، گفت در حال حاضر نزدیک به دو هزار مدرسه دارای امام جماعت دانش‌آموز هستند.

کد مطلب: ۱۴۳۶۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
نزدیک به دو هزار مدرسه دارای امام جماعت دانش‌آموز هستند

اصغر باقرزاده در ویژه برنامه گفت‌وگوی شبکه شاد با بیان اینکه سه اداره‌کل ذیل معاونت پرورشی فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: وظیفه طراحی برنامه‌ها، سیاستگداری، حمایت و پشتیبانی برعهده این سه اداره‌کل است. یکی از این ادارات، اداره‌ کل فرهنگی و هنری، اردوها و فضاهای پرورشی است که اردوگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی تربیتی تحت اداره آن است و عمده برنامه‌های این مجموعه در مسابقات و کلاس‌های فوق برنامه خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: امسال درباره اردوها و فضاهای پرورشی مانند هر سال یک برنامه عمده اعلام شده است که شامل رویدادهای فرهنگی و هنری است، برخی از فعالیت‌ها در فضای مجازی و بسیاری دیگر در مدرسه که دانش‌آموزان می‌توانند در آن شرکت کند. همچنین در حال رسیدگی و آماده‌سازی اردوگاه‌های آموزش و پرورش هستیم تا فضا برای اردوهای یک روزه فراهم شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از مدیران مدارس خواسته شده تا در طول سال تحصیلی حداقل یک بار دانش‌آموزان در اردو‌های یک روزه و چند روزه شرکت کنند، گفت: اردوهای راهیان نور نیز در حال برگزاری است و امیدواریم دانش‌آموزان عزیز در این نوع از اردوها شرکت کرده باشند. البته چون تعداد دانش‌آموزان زیاد است، شاید شرایط اردو برای همه فراهم نشود و اماکن و فضاهای موجود به اندازه نباشد، اما سعی بر این است موضوع اردوهای دانش‌آموزی تسهیل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه اداره کل قرآن، عترت و نماز یکی دیگر از ادارات کل معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش است، بیان کرد: مسابقات نماز، قرآن، احکام، نهج‌البلاغه، اذکار، نماز و فعالیت‌های ایثار و شهادت ذیل این مجموعه است.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دیگر اداره‌کل معاونت پرورشی و فرهنگی است که بیشتر با مربیان و معلمان دانش‌آموزان سر و کار دارد، البته مشاوران این مجموعه با شما در ارتباط هستند و شما می‌توانید در مواقعی که نیاز به مشاوره دارید با خط 4 رقمی 1570 تماس بگیرید و مشاوره دریافت کنید.

باقرزاده افزود: شما دانش‌آموزان هر سوالی که داشته باشید را می‌توانید با مشاوران حاضر در پشت خط تلفن در میان بگذارید و آن‌ها از ساعت 8 صبح الی 20 آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند. برای مثال موصوعاتی مانند آسیب‌های اجتماعی و یا اتفاقات ناگواری که به آن‌ها فکر می‌کنید یا شما را اذیت می‌کند را می‌توانید با این مشاوران در میان بگذارید. سعی بر این است طی این تماس‌های تلفنی مشکلات حل شود اما اگر هر دانش‌آموز از پاسخ مشاور خود قانع نشد، به نزدیکترین مرکز مشاوره‌ای معرفی خواهد شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث هدایت تحصیلی نیز در زمره فعالیت‌های اداره‌کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرد، ابراز کرد: دانش‌آموزان کلاس نهم می‌توانند در سامانه my.medu به صفحه اختصاصی خود مراجعه کنند و اطلاعیه آزمون هدایت تحصیلی را مشاهده کنند تا سوالات رغبت و توانایی برای آن‌ها نمایش داده شود و به آن‌ها پاسخ دهند. سوالات بسیار تخصصی که ماحصل کار کارشناسی است در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و در پایان کار شخصیت‌های مختلف هر دانش‌آموز مشخص می‌شود تا راهنمایی‌های لازم برای انتخاب رشته انجام شود.

وی افزود: با شرکت در این آزمون به منابع مختلفی از جمله مشاوران ارشد دسترسی پیدا می‌کنید تا به صورت کامل آگاهانه به سمت رشته تحصیلی خود هدایت شوید.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: امسال از تمامی مدیران مدارس خواسته شده که ۵ برنامه را به کمک دانش‌آموزان در مدارس دنبال کنند، برنامه اول، برنامه‌ای مهم است و آن چیزی نیست جز برپایی نماز جماعت. در این فعالیت شما دانش‌آموزان می‌توانید خادم نماز، مکبر و موذن باشید، همچنین برخی از دانش‌آموزان که از صحت نماز برخوردارند هم می‌توانند به عنوان امام جماعت نقش‌آفرینی کنند و در حال حاضر نزدیک به دو هزار مدرسه دارای امام جماعت دانش‌آموز است.

باقرزاده با اشاره به اینکه نورینو به عنوان سامانه پرورشی می‌تواند صحت‌سنجی نماز دانش‌آموزان را انجام دهد، گفت: هر دانش‌آموز می‌تواند با ورود به به سامانه my.medu، بخش نورینو، صحت قرائت نماز خود را بسنجد و تمرینات لازم را در این خصوص انجام دهد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نشاط یکی دیگر از هدف‌های محوری پنج‌گانه برنامه فراگیر پرورشی است، تصریح کرد: رویدادها و مسابقات ذیل این هدف است که در دو بخش مجازی(سامانه شاد) برگزار می‌شود، برنامه‌های مجازی شامل پویش‌ها، فراخوان‌ها و رویدادهای بزرگ است، همچنین تعدادی از برنامه‌ها هم حضوری و در مدرسه‌ها برگزار می‌شود، برنامه‌هایی مانند مسابقات قرآن، پویش مهر ریاست‌جمهوری و... . دانش‌آموزان پس از ورود به سامانه نورینو می‌‌توانند از زمان مسابقه و نحوه تولید محتوا آگاه شوند؛ در نهایت برای شما عزیزان نیز یک کارنامه پرورشی با توجه به کنشگری‌های انجام شده صادر می‌شود.

وی هدف هویت را دیگر هدف محوری برنامه فراگیر پرورشی برشمرد و خاطرنشان کرد: عضویت هر دانش‌آموز در یک تشکل از جمله اهداف این هدف است. شما دانش‌آموزان برای اینکه بتوانید یک فعالیت خوب در مدرسه داشته باشید می‌توانید عضو تشکل‌هایی مانند سازمان‌ دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و کانون‌های هلال احمر شوید، چنین کاری باعث می‌شود تا بهتر بتوانید اهداف خود را پیش ببرید.

باقرزاده افزود: هدف خردورزی با محوریت مطرح کردن پرسش‌ها و دریافت پاسخ نیز از دیگر موضوعات برنامه‌ فراگیر است. در حال حاضر نزدیک به 150 هزار سوال از سوی دانش‌آموزان در سامانه نورینو مطرح شده است که سعی بر این است به این سوالات بر اساس تعداد تکرار هر سوال در سامانه شاد پاسخ داده شود و دریافت جواب سوالات هم به صورت مجازی و هم به صورت حضوری امکان پذیر است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امید را آخرین هدف برنامه فراگیر پرورشی عنوان کرد و گفت: در این هدف فعالیت محوری اردوهای دانش‌آموزی است و تلاش می‌شود در طول سال حداقل یکبار دانش‌آموز به اردو برود. برای مثال ۹۰ هزار دانش‌آموز در اردوی راهیان نور و ۹۰ هزار دانش‌آموز در اردوهای راهیان پیشرفت حضور یافته‌اند.

عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: مجموعه کارهای پرورشی در این ۵ قالب جمع شده اما دست شما دانش‌آموزان برای اجرای کار‌های فرهنگی و پرورشی باز است و از مدیران مدارس خواسته‌ایم تا شرایط را برای شما فراهم کنند و برنامه‌ریزی توسط خود شما انجام شود. همچنین به برنامه‌های پرورشی خارج از مدرسه نیز توجه داشته باشید، برای مثال در مساجد کنشگری داشته باشید، ارتباط خود را با این مجموعه معنوی حفظ کنید چرا که زندگی خود را آباد می‌کنید و همواره در صف اول نماز خواهید ایستاد. همچنین در حوزه نشاط و تفریح خارج از مدرسه به کانون‌های فرهنگی تربیتی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراجعه کنید و یا به مجموعه‌های ورزشی که متعلق به وزارت آموزش و پرورش است بروید.

وی در رابطه با برگزاری اردوها نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: اردوی یک اتفاق مهم و دوست داشتنی برای دانش‌‌آموزان است اما به دلیل برخی قوانین و مقررات محدودیت‌هایی به وجود می‌آید، برای مثال اردوی درون شهری و درون استانی مجوزش راحت‌تر صادر می‌شود اما اردویی که خارج از استان باشد کمتر است و دلیل آن سختگیری در صدور مجوز است. با تمامی این تفاسیر به دنبال تهسیل در امر اردو هستیم. خبر خوش این است که در برنامه هفتم توسعه یک تکلیف وزارت آموزش و پرورش برگزاری اردو است.

باقرزاده در رابطه با برخی مشکلاتی که برای ورود به سامانه نورینو وجود دارد، اظهار کرد: تا به این لحظه نزدیک به ۸ میلیون دانش‌آموز وارد این سامانه شده‌اند و سعی بر این است تا مشکلات حل شود. هر دانش‌آموزی که رمز عبور و شناسه خود را ندارد می‌تواند با مراجعه به مدیر مدرسه آن را دریافت کند، حتی اگر این شناسه و رمز در اختیار مدیر مدرسه نبود هم، مدیر مدرسه می‌تواند با مراجعه به بخش پشتیبانی سامانه سیدا وزارت آموزش و پرورش آن‌ها را دریافت کند و در اختیار دانش‌آموز بگذارد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به بحث خبرنگاری دانش آموزان عنوان کرد: یکی از علاقمندی‌های دانش‌آموزان خبرنگاری است و تنها خبرگزاری دانش‌آموزی ایران پانا است که بستری را فراهم می‌‌کند تا دانش‌آموز با پر کردن فرم عضویت در آن که در سامانه نورینو قرار دارد، تحت آموزش قرار گیرد. در حال حاضر نزدیک به 60 هزار دانش‌آموز در سراسر کشور وجود دارد که دوره‌های خبرنگاری را گذرانده‌اند و دانش‌آموزان علاقمند می‌توانند از طریق مرجع معرفی شده برای عضویت در این خبرگزاری اقدام کنند.

وی در پایان یادآور شد: خود دانش‌آموزان کار پرورشی را جدی بگیریند و با ایده و خلاقیتی که دارند از این فرصت برای کارهای اجتماعی و کنشگری جمعی استفاده کنید چرا که موفقیت آینده شما عزیزان مرتبط با فعالیتی است که الان دارید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار