مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
تحصیل ۸۵ درصد دانشآموزان عشایری در مدارس ثابت
تهران (پانا) - مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از تحصیل ۸۵ درصد از دانشآموزان عشایری در مدارس ثابت خبر داد.
علی تیرگیر مال خلیفه در نشست با مجید عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اظهار کرد: تصوری که از جامعه عشایری وجود دارد این است که به دلیل کوچ ایلها، ممکن است اعتبارات مورد نظر صرف ساخت و تجهیز مدارس موقتی شده و به نقطه هدف اصابت نکند. اما باید گفت که حدود ۸۵ درصد از جامعه مخاطب ما یعنی دانش آموزان عشایر در مدارس ثابت تحصیل می کنند.
وی افزود: بنابراین بدون اینکه نگران باشیم بودجه به هدف اصلی خود میرسد یا نه، میتوان زیرساختهای دائمی برای دانشآموزان عشایر و مدارس آنان ایجاد کرد.
تیرگیر تصریح کرد: ما نزدیک به ۱۳۰۰ معلم کوچ رو داریم که با دانشآموزان کوچ می کنند، و بیش از هزار معلم نیز داریم که در مدارس نیمه کوچ رو فعالیت دارند. طبق آمارهای ما و با نگاهی اجمالی میشود از میان ۷۵۰۰ مدرسه عشایری سراسر کشور، اینکه چه تعدادی و به چه نسبتی نیاز به تجهیزات و نوسازی دارند را احصا و استخراج کرد و بنابر تقسیم بندیهای مدارس عشایری، اعتبارات را در جای خود هزینه کرد.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: سبک زندگی عزتمندانه و مستقل، پراکنده بودن جغرافیای زیست عشایر که معمولا در دورترین نقاط هستند و عواملی از این دست باعث شده تا خدمات دولتی به آنها کمتر برسد؛ از سوی دیگر روحیه مطالبهگری نیز در میان این عزیزان پایین است و همه چیز دست به دست هم داده تا سبب کاهش شاخصهای توسعه یافتگی بهویژه در امر تعلیم و تربیت شود.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش تنها دستگاهی است که برای انجام ماموریت خود، بخش ویژه و دفتری تخصصی برای نیاز عشایر در آن وجود دارد، یعنی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وظیفه سیاستگذاری، ساماندهی و نظارت بر امر آموزش و پرورش عشایری ۲۶ استان کشور را بر عهده دارد که حدود ۲۲۵ هزار دانشآموز در ۲ مقطع ابتدایی و متوسطه آن تحصیل می کنند.
تیرگیر یادآور شد: امکانات اولیهای مانند میز و نیمکت و تخته مناسب برای دانشآموزان در خیلی از مدارس ما نیست یا بسیاری از مدارس عشایری ما مشکلِ نبود و یا کمبود سرویس بهداشتی دارند. از این رو، توجه به دانشآموزان عشایری با این خصوصیتها و با وجود محرومیتهای بسیار ضروری و فوریتی است.
ارسال دیدگاه