مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
1300 معلم با دانشآموزان کوچ میکنند
۲۰۰ مدرسه یک کلاسه در مناطق عشایری وجود دارد
تهران (پانا) - مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از وجود 200 مدرسه یک کلاسه در جامعه عشاری کشور خبر داد.
نشست همافزایی بین مسئولین سازمانهای بسیج عشایری کشور، امور عشایر ایران، سازمان دامپزشکی کشور، دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش امور عشایر وزارت آموزش و پرورش کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، مرکز بسیج وزارت جهاد کشاورزی و مرکز روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی به میزبانی سازمان بسیج عشایری کشور برگزار شد.
در این نشست «علی تیرگیر مال خلیفه» گفت: توجه به مستضعفان و فرودستان در اصول اندیشههای امام راحل عظیم و الشأن(ره) و رهبر معظم انقلاب(مد ظله العالی) جایگاه ویژهای دارد، و از مهمترین شعارها و اهداف انقلاب اسلامی بوده و هست.
وی با اشاره به بالابودن شاخصهای محرومیت در مناطق عشایری افزود: بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی ره) عشایر را ذخایر انقلاب دانستهاند، و این قشر با تقدیم بیش از ده هزار شهید والامقام و دارابودن بیشترین تعداد شهدا به نسبت جمعیتشان، توجه خاص مسئولین دستگاههای مرتبط با عشایر را میطلبد.
آموزش و پرورش، پرچمدار خدمت رسانی به عشایر
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر تصریح کرد: اگر قرار است برای آینده کشور سرمایهگذاری شود، بهترین کار سرمایهگذاری روی نظام تعلیم و تربیت است؛ این سخن بنده نیست بلکه بر اساس یافتههای علمی و تجربه بینالملل و سخن بزرگان روی آن تاکید دارم.
تیرگیر ادامه داد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یکی از اسناد بالادستی مهم نظام است که یک نگاشت نهادی هم دارد و در آن وظایف دیگر نهادها در قبال آموزش و تربیت فرزندان این مرز و بوم بر اساس مبانی انقلاب اسلامی به صراحت بیان شده است، اما تاکنون بسیاری از دستگاهها در قبال آموزش و پرورش بهویژه در حوزه عشایر کوتاهی داشتهاند.
وی اضافه کرد: میتوان گفت تنها نهاد دولتی و حکومتی که در جامعه عشایری نماینده همیشگی دارد، آموزش و پرورش است که در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز معلم دارد و پرچم تعلیم و تربیت در مدارس برافراشته است.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به خدمات آموزش و پرورش به عشایر گفت: در ۲۶ استان کشور حدود ۷۵۰۰ مدرسه عشایری داریم که بیش از ۲۲۵ هزار دانشآموز عشایر از مقطع ابتدایی تا متوسطه در آن تحصیل میکنند. این مدارس اعم از چادری، کانکسی و ساختمانی، غالبا مختلط است. از این ۷۵۰۰ مدرسه هم بیشتر از ۲۰۰ مدرسه یک کلاسه داریم.
تیرگیر خاطرنشان کرد: بیش از ۲۰هزار همکار فرهنگی در مجموعه آموزش و پرورش عشایر به عنوان معلم، مدیر-آموزگار و.. مشغول خدمت هستند که از این تعداد بیش از ۱۳۰۰ معلم با دانشآموزان کوچ میکنند و بیش از ۱۰۵۰ معلم در مدارس نیمه کوچ رو با دانشآموزان هستند.
وی افزود: در حدود هشتاد درصد همکار فرهنگی دیگر نیز در مدارس ثابت مناطق عشایری که سبک زندگی رمه گردان و کوچهای کمتر از ۵ کیلومتر دارند، خدمت میکنند.
مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رشد شاخصهای توسعه یافتگی در گرو سرمایهگذاری روی آموزش و پرورش است، تاکید کرد: اگر معلم به تعبیر ما تمام ساحتی باشد، قطعا خیلی از مشکلاتی که در این جلسه گفته شد، با فرهنگسازی او در میان نسل جدید، میتواند قابل حل باشد.
ارسال دیدگاه