مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش:

معلم مدارس عشایر باید همزمان مدیر و مربی هم باشد

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی را نیروی انسانی دانست و گفت اگر نیروی انسانی کارآمد نباشد، اگر معلم دلسوز و تمام ساحتی نباشد، اگر برای ارتقای توانایی‌های آنان برنامه‌ریزی نشود، تحول شکل نمی‌گیرد.

کد مطلب: ۱۴۳۰۸۱۲
لینک کوتاه کپی شد
معلم مدارس عشایر باید همزمان مدیر و مربی هم باشد

علی تیرگیر در دوره 2 روزه توانمندسازی 450 نفر از آموزگاران ابتدایی مدارس عشایری استان خراسان رضوی اظهار کرد: سبک زندگی جامعه عشایری، پراکندگی جامعه عشایری، مختصات زیستی و جغرافیای آنان باعث شده که خدمت رسانی به این قشر عزیز دچار مشکل شود و آنگونه که شایسته است در تیررس خدمات دولتی و حکومتی نباشند. از طرفی ویژگی‌هایی چون عزت نفس آنان و استقلال این عزیزان سبب شده تا مطالبه‌گری کمتری نسبت به دیگر اقشار داشته باشند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همین دلایل شاخص‌های توسعه یافتگی را در مناطق عشایری پایین آورده و ما در آموزش و پرورش عشایر با پایین بودن شاخص‌های تربیتی و آموزشی مواجهیم، از این رو دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر برای تسهیل‌گری و خدمت‌رسانی هر چه بهتر به دانش‌آموزان عزیز عشایر فعالیت می‌کند.

تیرگیر با بیان اینکه مهم‌ترین سند بالادستی در نظام تعلیم و تربیت، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، یادآور شد: از مطالبات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، تدوین یک نقشه راه برای سند تحول بنیادین و به‌روز بودن آن است، از این رو مرور این سند و در نظر داشتن ساحت‌های آن برای هرگونه فعالیت در آموزش و پرورش یک امر بدیهی و در عین حال مهم است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تعلیم و تربیت تمام ساحتی را دارای سه مؤلفه اساسی و الزامی دانست و گفت: معلم تمام ساحتی نخستین مولفه و الزام است و برای نیل به هدف داشتن معلم تمام ساحتی، باید فرایند جذب چنین معلمانی تا توانمندسازی و روزآمد کردن صلاحیت‌های تخصصی این عزیزان را جدی گرفت.

تیرگیر تصریح کرد: در این میان ارتقای توانایی‌های معلم عشایری ضریب بیشتری پیدا می‌کند، چرا که کارهایی برای او تعریف شده و باید انجام دهد، روی کاغذ در وظایف سازمانی معلمان دیگر تعریف نشده است. معلم عشایر باید با چالش‌های متعددی دست و پنجه نرم کند و در برابر محرومیت‌ها و کمبودها بایستد، بنابراین تمام ساحتی بودن معلم عشایری اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: معلم عشایری، نه تنها یک معلم است، بلکه علاوه بر نقش معلمی، همزمان مربی و مدیر هم هست و نه فقط با زبانش بلکه با رفتار و منش خود و با فکر خود باید دانش‌آموزان را تربیت کند. همچنین تاثیر یک معلم عشایری نیز فقط در محدوده کلاس نیست بلکه به واسطه شرایط زندگی عشایر در کل آن جغرافیا و در دامنه همه خانواده‌هایی است که آنجا زیست می‌کنند. پس معلم، محور تحول است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر مولفه و الزام دوم در تربیت تمام ساحتی را محتوای تمام ساحتی برشمرد و گفت: محتوا، شامل کتاب، برنامه درسی و بسته آموزشی می‌شود که در این میان، برنامه درسی مهمتر است. سند تحول نیز به صراحت به آن اشاره کرده و تاکید می‌کند که باید برنامه محوری بر کتاب محوری غلبه کند.

تیرگیر اظهار داشت: باید برای هر برنامه‌ای که تعریف می‌شود، تمام ساحت‌ها را در نظر گرفت و هر کدام از برنامه‌هایی که در وزارت، ادارات کل و مدرسه تدوین می‌شود، سرانجام مدیر مدرسه است که تدوین و بومی‌سازی و اجرای آن را بر عهده دارد، بنابراین مدیر پرچمدار تحول است و بسیاری از آموزگاران عشایر خود مدیر مدرسه هم هستند.

وی اضافه کرد: محیط تمام ساحتی مولفه و الزام سوم تربیت تمام ساحتی است؛ اگر محیط مدرسه و فضای آموزشی ما نمازخانه و سرویس بهداشتی و آزمایشگاه و کتابخانه و محیط بازی نداشته باشد یا مناسب نباشد، قطعا تربیت تمام ساحتی شکل نمی‌گیرد. از این رو با عنایت مقام عالی وزارت توانستیم بودجه سه برابری را در این راستا که مصوب سال 93 بوده، عملی کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین مولفه‌های ارتقای شاخص‌های آموزشی و تربیتی را نیروی انسانی دانست و گفت: اگر نیروی انسانی کارآمد نباشد، اگر معلم دلسوز و تمام ساحتی نباشد، اگر برای ارتقای توانایی‌های آنان برنامه‌ریزی نشود، تحول شکل نمی‌گیرد. بنابراین باید از دغدغه‌مندی آموزش و پرورش خراسان رضوی و معاونت ابتدایی آن قدردانی کرد که با جدیت به برگزاری این دوره ارزشمند برای ارتقای توانمندی‌های آموزگاران عشایر همت گماردند.

تیرگیر از مدیران و معلمان مدارس عشایری تقدیر و تشکر کرد و گفت: ما به عنوان خدمتگزار کوچک شما معلمان عشایر و نماینده شما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در راستای ارتقای شاخص های آموزشی و توسعه عدالت آموزشی و تربیتی آنچه می‌توانیم فراهم کنیم تا برای دانش‌آموزان مستعد و لازم‌التوجه عشایر فضایی بهتر و شایسته ایجاد کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار