عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با پانا:

دولت برای مناسبت‌های ویژه همچون یلدا برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد

تهران(پانا)- عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت دولت باید برای مناسبت‌های ویژه مانند شب‌عید و شب یلدا که تقاضای مردم برای خرید برخی کالاها بیشتر می‌شود برنامه‌ریزی ویژه‌ای داشته باشد. به طور مثال دولت برای حقوق‌بگیرها در ادارات کمک‌های رفاهی فراهم کند تا با اولویت‌بندی کالاها، حداقل‌ها فراهم شده و بازارهای کالایی نیز شرایط آرام‌تری را تجربه کنند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۲۰۷
لینک کوتاه کپی شد
دولت برای مناسبت‌های ویژه همچون یلدا برنامه‌ریزی ویژه داشته باشد

بهروز محبی‌نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «تورم عبارت است ازمالیاتی که طبقه پایین‌دست به ثروتمندان، ملاکین و کسانی که تمتعات مالی بیشتری دارند، می‌پردازند. تورم یک شاخص اقتصادی ویژه است که هر چه بالاتر می‌رود، ضریب جینی نیز بالاتر رفته و اثرات مستقیمی در ایجاد فاصله طبقاتی در کشور دارد.»

محبی‌نجم‌آبادی در خصوص علت کاهش تورم نسبت به سال‌های قبل، گفت: «علت این کاهش تلاش دولت برای تثبیت قیمت ارز و بهبود کسری تراز عملیاتی بودجه است که تاثیرات مستقیمی در کاهش تورم داشته است.»

وی ادامه داد: «باید رونق در کنار کنترل تورم وجود داشته باشد. زمانی کنترل تورم ارزشمند است که رونق تولید نیز وجود داشته باشد.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: «با وجود رونق پایین، سیاست‌های دولت و فعالیت‌هایی که توسط وزارت اقتصاد دارایی در حوزه مالی برای کنترل و تثبیت قیمت ارز صورت گرفت، بسیار تاثیرگذار بود.»

محبی‌نجم‌آبادی خاطر نشان کرد: «با وجود اتفاقات ناگوار در فضای سیاسی خاورمیانه دولت تلاش کرد با استفاده از سیاست‌های بانکی و کاهش ناترازی بانک‌ها، توامندی بانک‌ها را بالا برده و تورم را کاهش دهد.»

وی با بیان اینکه ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه توزیع ثروت در میان اقشار مختلف مردم یک جامعه است، ادامه داد: «تورم توانمندی را در خانواده‌های ضعیف کاهش داده و فروش را به حداقل می‌رساند. همچنین وجود تورم در کشور اثرات مخربی در اقتصاد کشور داشته و معیشت مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.»

پرداخت هزینه‌های دولت با مالیات برآمده از تولید

محبی‌نجم‌آبادی گفت: «از ریشه‌های تورم و علت‌هایی که در به وجود آمدن آن نقش دارند، می‌توان به قیمت ارز،کسری تراز عملیاتی و کسری بودجه اشاره کرد. منابعی همچون مالیات‌های برآمده از تولید، منابع پایداری هستند که باید هزینه‌های دولت از این منابع تامین شود.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: «دولت باید با استفاده از این منابع پایدار و عوارض، حقوق گسترده خود و هزینه‌های خود را که بیش از 85 درصد است، پرداخت کند.»

وی تاکید کرد: «نباید مالیاتی که دولت برای پرداخت هزینه‌های خود استفاده می‌کند، ناشی از سیاست‌های افزایش و فشار به افراد پائین جامعه باشد بلکه باید مالیات دریافتی برآمده از تولید باشد.»

پیش‌بینی 150هزار میلیاردی برای ترمیم کسری بودجه

محبی‌نجم‌آبادی اظهار کرد: «مباحث مختلفی در کاهش تورم اثرگذار است. دولت باید در سیاست‌های خود تلاش کند کسری بودجه را کاهش دهد. کماکان در لایحه بودجه فعلی 150هزار میلیارد تومان برای ترمیم کسری تراز عملیاتی بودجه، پیش‌بینی شده است.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد داد: «دولت باید در مواقعی همچون شب یلدا یا شب عید که تقاضای مردم به محصولات و کالاها محسوس است، تدارکات ویژه‌ای داشته باشد. به طور مثال دولت برای حقوق‌بگیرها در ادارات کمک‌های رفاهی فراهم کند تا با رتبه‌بندی کالاها، حداقل‌ها فراهم شده و اوضاع بهبود یابد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار