دبیر ریاضی دبیرستان نگین علم وهنر وحیدیه شهریار:
استفاده از فناوریهای جدید در آموزش غیرحضوری باعث ارتقا دانشآموز میشود
شهریار (پانا) - دبیر ریاضی دبیرستان غیردولتی دخترانه نگین علم و هنر وحیدیه شهرستان شهریار، استفاده از فناوریهای جدید در تدریس غیرحضوری را باعث ارتقا تواناییِ حل مسائل و فهم و درک از مفاهیم درسی دانست و گفت دانشآموزان برای استفاده از این فناوریها نیاز به ارتباط و کسب مهارتهای جدیدتری دارند.
بهار علیکرم، دبیر ریاضی دبیرستان نگین علمو هنر وحیدیه در خصوص تدریس غیرحضوری به پانا گفت: «در تدریس غیرحضوری صدا و تصویرِ عالی در فضای مجازی تأثیر بهسزایی در یادگیری دانشآموزان دارد؛ زیرا در زمان حضوری معلم و دانشآموز یکدیگر را دیده و یادگیری کامل اتفاق میافتد.»
وی اضافه کرد: «دانشآموزان از نظر روانشناسی در یادگیری به سه دسته تقسیم میشوند، دانشآموزان سمعی، دانشآموزان بصری و دانشآموزان سمعی-بصری؛ دانشآموزانی که با دیدن، شنیدن و دیدن و شنیدن، مسائل را به راحتی در ذهن خود میسپارند و یاد میگیرند؛ اما در درس ریاضی باید هر دو عملکرد در کنار هم باشد. یعنی هم دیدن و هم شنیدن تا دانشآموز به طور کامل تواناییِ حل مسائل و فهم و درک از مفاهیم ریاضی را داشته باشد که در جلسات غیرحضوریِ مدارس، شاید دانشآموز یا معلم بنا به هر دلیلی مثل قطعی اینترنت، نداشتن شارژ کافی تلفن همراه، قطع و وصل شدن صدا و تصویر از یک یا هر دو عملکرد محروم باشند.»
این دبیر ریاضی تصریح کرد: «بهترین فضای مجازی برای تدریس آنلاین، فضایی است که هم معلم و هم دانشآموز قادر به دیدن و شنیدن صدای یکدیگر باشند. آموزش و یادگیری در فضای بستر شاد مثل لایو زنده، گفتگوی صوتی، بستر مجازی اسکای روم از امکانات خوب برای تدریس غیرحضوری هستند که هر کدام به نوبه خود بهترین جایگاه را در تدریس غیرحضوری دارد.»
علیکرم عنوان کرد: «اکثر دانشآموزان در تدریس غیرحضوری به خاطر شرایط موجود در اطراف خود، هنگام تدریس معلم، توان تمرکز کافیِ ذهنی را نسبت به آموزش معلم ندارند و همین امر باعث میشود تا دانشآموز بهرهای از تدریس نبرد؛ اما در تدریس حضوری به خاطر وجود نظم و انضباط حاکم در کلاس، شرایط بسیار مناسبی برای دانشآموزان به وجود میآید که به خوبی درس را فهمیده و بازخورد دهند.»
دبیر ریاضی دبیرستان نگین علم وهنر وحیدیه شهریار، ادامه داد: «در آموزش غیرحضوری، معلم توانایی پاسخگوییِ در لحظه، به سوالات همه دانشآموزان را ندارد؛ در صورتی که در آموزش حضوری معلم به راحتی میتواند در لحظه به تمام سوالاتِ تکتک دانشآموزان پاسخ دهد و همین امر باعث بهبود رَوَندِ درک و فهم تدریس در کل دانشآموزان کلاس میشود.»
وی افزود: «هر چند در زمان آموزش غیرحضوری، اقدامات و تلاشهای معلمان و مدیران در این زمینه زیاد است؛ اما نحوه یادگیری دانشآموزان، دچار آسیبهای جدی میشود در صورتی که تأثیر آموزشهای رودررو و حضوری، در ارتقای تحصیلِ دانشآموزان بیشتر است بنابراین ارتباط حضوری و دسترسی داشتن به دانشآموزان، سرعت و کیفیت یادگیری را بالا میبرد.»
خبرنگار دانشآموز : معصومه مجاهدطلب
ارسال دیدگاه