معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

نظام دوری منجر به کاهش اضطراب در بین دانش‌آموزان می‌شود

نظام دوری ایفای نقش خانواده و شناخت عمیق معلم از دانش‌آموز را در پی دارد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس پژوهش های انجام شده اجرایی شدن نظام دوری منجر به کاهش اضطراب در بین دانش‌آموزان می‌شود، گفت این طرح ایفای نقش خانواده و شناخت عمیق معلم از دانش‌آموز را در پی دارد. همچنین از لحاظ تحصیلی هم شرایط خوبی را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

کد مطلب: ۱۴۲۴۴۴۳
لینک کوتاه کپی شد
نظام دوری منجر به کاهش اضطراب در بین دانش‌آموزان می‌شود

معصومه نجفی پازکی در مراسم آیین افتتاحیه استقرار برنامه‌های نظام دوری در دوره اول ابتدایی اظهار کرد: نظام دوری یعنی یک دانش‌آموز از ابتدای پایه اول ابتدایی تا پایه سوم را با یک معلم درس را بگذارند. به اجرا درآوردن این طرح شاید موجب به وجود آمدن نگرانی‌هایی شود و حتی در میان همکاران خود در وزارت آموزش و پرورش نیز مخالفان و موافقانی داشت. اما اصل بر اجرای صحیح و دقیق آن است.

وی افزود: موافقان معتقد بودند اینکه یک معلم سه پایه دوره اول ابتدایی را تدریس کند، موضوعی خوب و قابل تامل است چرا که دانش‌آموز طی این سه سال از لحاظ عاطفی احساس امنیت می‌کند و حتی امکان بروز استعدادهایش نیز وجود دارد. همچنین بودن یک معلم در کلاس درس آن‌هم به مدت سه سال منجر به حل شدن مشکلات مختلف خواهد شد. اما مخالفان می‌گویند شاید معلمی که برای این نظام انتخاب می‌شود، معلمی قوی نباشد و دانش‌‌آ‌‌‌‌‌موز باید سه سال با معلمی پیش برود که چیز خاصی به او نمی‌آموزد بلکه حتی شاید مشکلاتی را نیز ایجاد کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان دلایل اجرا کردن نظام دوری، عنوان کرد: اولین موضوع سند بالادستی دستگاه تعلیم و تربیت یعنی سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش است که باید به اجرای آن متعهد باشیم، در این سند اجرای نظام دوری یکی از مورادی است که ما مکلف به اجرای آن هستیم. همچنین بارها و بارها مقام معظم رهبری روی اجرای این سند تاکید داشته‌اند.

نجفی پازکی افزود: دلیل دیگر تجربه‌های موفق سایر کشورها در اجرای این نظام است. هم پژوهش و هم کار اجرایی در این‌باره در کشورهای مختلف جهان اجرا شده است و تفاوت‌هایی که میان دانش‌آموزان شرکت کننده در این نظام و دانش‌آموزانی که به صورت عادی پایه اول تا سوم ابتدایی را گذرانده‌اند مشخص است.

وی افزود: برای مثال جلب مشارکت، بروز استعداد دانش‌آموزان در برخی دورس و افزایش میزان اعتماد به نفس در میان دانش‌آموزان از جمله اثرات نظام دوری در سایر کشورها بوده که نشان می‌دهد اجرایی شدن موفقیت‌آمیز بوده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه براساس پژوهش‌های انجام شده اجرایی شدن نظام دوری منجر به کاهش اضطراب در بین دانش‌آموزان می‌شود، اظهار کرد: این طرح ایفای نقش خانواده و شناخت عمیق معلم از دانش‌آموز را در پی دارد. همچنین از لحاظ تحصیلی هم شرایط خوبی را برای دانش‌آموزان رقم می‌زند.

نجفی پازکی با بیان اینکه در نظام دوری کنشگران اصلی دانش‌آموز، معلم، والدین و مدیر مدرسه هستند، تصریح کرد: در این طرح تسلط معلم بر برنامه درسی پایه اول تا سوم بسیار افزایش خواهد یافت و رابطه طولی پایه‌ها را هم درک می‌کند. البته آنچه‌ که در دوره ابتدایی موضوعیت دارد ایجاد شایستگی و نهادینه کردن آن در بین دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی است، ویژگی‌هایی مانند شایستگی ارتباطی است برای دریافت محتوای لازم و همچنین درک پیام‌ها و برقراری ارتباط.

وی افزود: در کلیشه‌ها نباید بمانیم بلکه باید یک اتفاق درست را پایه‌گذاری کنیم تا برسیم به آن‌جا که شایستگی‌های تفکر و ارتباطی شکل گیرد. در حال حاضر 640 کلاس در نظام دوری شروع به فعالیت کرده‌اند و آموزش خانواده، معلم و مدیران به صورت جدی برنامه‌ریزی می‌شود. البته چند هفته ای از شروع آموزش معلمان گذشته است و در حال برگزاری کلاس‌ها ذیل طرح شهید همت برای معلمان نظام دوری هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار