دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جمع خبرنگاران اعلام کرد؛

افزایش مدت نگهداری «معتادان متجاهر» به دو سال در لایحه جدید

تهران (پانا) - دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت در لایحه جدید که توسط رئیس جمهور در دو هفته گذشته به مجلس ارسال شده است، پیش‌بینی زمان حضور معتادان دو سال تعیین شده که امید است با توجه به قید فوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

کد مطلب: ۱۴۱۷۶۵۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش مدت نگهداری «معتادان متجاهر» به دو سال در لایحه جدید

اسکندر مومنی در حاشیه مراسم بهره‌برداری از فاز جدید مرکز نگهداری سروش در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حوزه درمان معتادان، حلقه مفقوده‌ای وجود دارد، به‌طوری که در گام اول، معتاد به مراکز درمان مراجعه می‌کند، سم‌زدایی و درمان می‌شود و شغلی را فرا می‌گیرد و سپس از مرکز بیرون می‌آید. آن حلقه مفقوده توانمندسازی فرد است، به دلیل اینکه جامعه او را نمی‌پذیرد و نمی‌تواند اشتغال داشته باشد به پاتوق‌های سابق باز می‌گردد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: امروز با همت سردار رادان در مجموعه سروش، فاز جدید برای توسعه اشتغال معتادان کلنگ می‌خورد تا پس از این همه معتادان بعد از سیر اولیه‌ درمان، سم‌زدایی و مهارت‌آموزی، برای خود تولید داشته باشند و در این مرکز مشغول به کار ‌شوند و درآمد کسب کنند. این فرایند برای بازگشت دوباره‌شان به جامعه اعتماد به نفس ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: تمام یافته‌ها و پژوهش‌های داخلی و بین‌المللی موید این قضیه است که اگر حلقه انتهایی یعنی اشتغال‌زایی و مهارت‌آموزی نباشد، درمان صفر جواب نمی‌دهد.

مومنی در ادامه با بیان اینکه ساماندهی معتادان متجاهر جزو وظیفه ذاتی نیروی انتظامی نیست، گفت: اما با توجه به روحیه انقلابی و مسئولیت‌پذیری نیروی انتظامی، این مسئولیت را پذیرفتند. در تمام اردوگاه‌ها و مراکز درمانی که در چند سال اخیر راه‌اندازی شده است، کارگاه‌های مهارت‌آموزی و تولید و اشتغال وجود دارد اما کافی نیست و باید توسعه پیدا کند که امروز این ظرفیت با همت نیروی انتطامی به مرحله نهایی رسیده است.

وی تصریح کرد: اکنون در تهران بین 20 تا 25 هزار معتاد متجاهر ظرفیت، نیاز است که گام اول آن در تهران آغاز شده و باید دو برابر شود. برای اشتغال در کشور نیز حدود 50 هزار نفر ظرفیت نیاز است. معتادان متجاهر در کشور حدود 70 هزار نفر هستند که در برخی استان‌ها از جمله تهران، البرز، مشهد و فارس اقدامات خوبی انجام شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حوزه اعتیاد همه دستگاه‌ها پای کار هستند اما برخی دستگاه‌ها وظیفه ذاتی‌شان نیست مثل نیروی انتظامی که به خاطر مسئولیت اجتماعی به موضوع ورود کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش مدت زمان حضور معتادان متجاهر در مراکز نیز گفت: اکنون حداکثر مدت حضورشان در مراکز یک سال است که طبق مطالعات، حداقل زمان باید دو سال باشد تا مراحل سم‌زدایی، درمان و مهارت‌آموزی انجام شود. در لایحه جدید که توسط رئیس جمهور در دو هفته گذشته به مجلس ارسال شده است، پیش‌بینی زمان حضور معتادان دو سال تعیین شده که امیدواریم با توجه به قید فوریت در دستور کار مجلس قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار