رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش:
مدارس غیردولتی کمبود معلم ندارند
تهران (پانا) - رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، گفت خوشبختانه کلاس بدون معلم در مدارس غیردولتی وجود ندارد و کتاب درسی هم به همه مدارس و دانشآموزان رسیده است.
احمد محمودزاده ضمن گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان درخصوص نقش اولیا در تحقق اهداف آموزش و پرورش بهویژه سند تحول بنیادین به پانا گفت: «نظام تعلیم و تربیت از ۴ رکن خانواده، مدرسه، اجتماع و رسانه تشکیل شده که اولیا و خانواده، یکی از ارکان مهم تربیت است.»
وی با بیان اینکه خانه، اولین مدرسه دانشآموز است و ۶ سال از بهترین دوران تربیت کودک در خانه شکل میگیرد، اظهار کرد: «از طرفی در ادامه مسیر تحصیلی نیز بخش اعظمی از حضور دانشآموز و فرزند در خانه سپری میشود و به همین خاطر، اولیا میتوانند در تربیت دانشآموز که مد نظر آموزش و پرورش است، نقش اساسی داشته باشند.»
محمودزاده تصریح کرد: «تحقق نقش اولیا و خانواده در تربیت دانشآموز، نیازمند این است که هم همافزایی خوبی شکل بگیرد و هم همگرایی انجام پذیرد. یعنی بین خانه و مدرسه باید بتوانیم ادبیات مشترکی در حوزه تربیت داشته باشیم.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه خوشبختانه این ادبیات مشترک در سند تحول بنیادین آمده است، گفت: «زمینه این ادبیات مشترک را در آموزش پرورش باید آماده کنیم البته دیگران از جمله رسانه و سایر شرکا نیز باید کمک کنند تا در چیدمان این نقشه راهی که در سند تحول بنیادین داریم، بتوانیم نقش اولیای دانشآموز در مدرسه را به جهت مشارکتهای جدی داشته باشیم.»
وی تصریح کرد: «البته وقتی صحبت از مشارکت میشود، نوعاً مشارکت مالی تلقی میشود اما مشارکت بیشتر بهصورت چندوجهی در تایید مدرسه، برنامهریزی داخل مدرسه، همادبیات شدنها و موضوع تربیت بین مدرسه و خانه است و امیدواریم در اجراییسازی سند تحول بنیادین که اشاره خوبی هم به نقش خانواده و اولیا در تربیت شده بتوانیم کارهای اساسی انجام دهیم.»
محمودزاده در پاسخ به اینکه آیا این مهم در مدارس غیردولتی نیز مورد تاکید است؟ خاطرنشان کرد: «هیچ فرقی بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود ندارد. چه بسا نقش اولیا و خانواده در مدارس غیردولتی شاید بیشتر هم باید باشد چون خانوادهها برای تحصیل دانشآموزان در این مدارس هزینه پرداخت میکنند و به همین دلیل بیشتر پیگیر موضوعات آموزش و پرورش هستند.»
وی اظهار کرد: «انتظار داریم که اولیا هم در مدارس دولتی و هم غیردولتی در کنار آموزش و پرورش باشند و اگر قرار است تربیت در تراز انقلاب اسلامی شکل بگیرد و برجستگیهای اعتقادی، اخلاقی و علمی دانشآموز در مجموعه آموزش و پرورش محقق شود با کمک اولیا انجام پذیرد.»
محمودزاده افزود: «خانواده هم در بحث تربیت که نقش اساسی دارند، میتوانند به موضوع کمک کنند و هم خود مدرسه باید این زمینه را برای حضور اولیا در مدارس فراهم کند.»
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص سازماندهی معلمان و همچنین تامین کتابهای درسی دانشآموزان مدارس غیردولتی گفت: «خوشبختانه مدارس غیردولتی در شهریورماه سازماندهی میشوند و مشکلی از این بابت نداریم.»
وی اظهار کرد: «امسال بخشی از معلمان مدارس غیردولتی از طریق آزمون استخدامی، جذب آموزش و پرورش شدند اما چون این موضوع را پیشبینی کرده بودیم، سازماندهی و تدارک مدارس غیردولتی در فصل تابستان انجام شد و هماکنون خوشبختانه کلاس بدون معلم نداریم و کتاب درسی هم به همه مدارس و دانشآموزان رسیده است.»
ارسال دیدگاه