مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه؛

آغاز سال تحصیلی جدید همراه با جشن‌های باشکوه و دانش‌آموزمحور ویژه آغاز امامت ولی‌عصر(عج) در مدارس شهرستان‌های تهران

تهران(پانا) - در آستانه بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید، نشست خبری مشترک مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران و مدیرکل سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان تهران با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در محل اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران، بهمراه پخش مستقیم در شبکه خبر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۰۴۷۰۹
لینک کوتاه کپی شد
آغاز سال تحصیلی جدید همراه با جشن‌های باشکوه و دانش‌آموزمحور ویژه آغاز امامت ولی‌عصر(عج) در مدارس شهرستان‌های تهران

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ابتدای سخنان خود پیرامون تشریح هدف از برگزاری این نشست خبری مشترک بیان کرد: یکی از موضوعاتی که مورد توجه مجموعه تعلیم و تربیت قرار دارد این است که در راستای اهداف سند تحول بنیادین، میان نهادها و مجموعه‌های مختلف، می‌بایست همگرایی، هم‌افزایی و همدلی برقرار باشد؛ چراکه سند تحول بنیادین، سند مشارکت است و هرگز محقق نخواهد شد مگر با همکاری و مشارکت تمام نهادها و دستگاه‌های کشور.

بهرامی در تشریح وظیفه اصلی دستگاه تعلیم و تربیت خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش دو بال دارد؛ یک بال آن، فضا و تجهیزات آموزشی است که جسم و کالبد مدرسه محسوب می‌شود و مجموعه سازمان تجهیزات و نوسازی مدارس با کمک خیرین و اعتبارات دولتی آن را در دستور کار قرار خود قرار داده است؛ اما آنچه که امر راهبری دانش‌آموزان را برعهده دارد، روح مدرسه است که رسالت اصلی ما در اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران می‌باشد.

وی در تشریح دو رویداد مهم در حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران اذعان کرد: در یک سال گذشته دو اتفاق مهم در حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان محقق شده است؛ رویداد اول که ناظر بر دانش‌آموزان در تابستان ۱۴۰۲ رقم خورد، برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در قالب سفرهای یک روزه تربیتی با عنوان «مثبت هشتادیا» بود؛ در همین‌راستا، هر ۱۴ اردوگاه استانی ما در قالب فعالیت‌های اردویی مختلف، با شعار «تربیت بدون توقف» میزبان دانش‌آموزان شهرستان‌های استان تهران بودند؛ تشکل‌های دانش‌آموزی از جمله سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی نیز فعالیت‌های دانش‌آموزمحور را در تابستان تحت پوشش قرار دادند.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در ادامه افزود: یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه پرورشی و فرهنگی انجام دادیم، توانمندسازی مربیان و معاونین پرورشی مدارس شهرستان‌های تهران بود؛ این رویداد توانمندسازی که برای اولین‌بار به اجرا درآمد، شامل محورهایی از قبیل سوادرسانه، هنرهای دستی و نمایشی، سوادمالی و بورس و... بود.

وی در ادامه از اجرای برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ خبر داد و تصریح کرد: با شروع سال تحصیلی جدید، یک برنامه جامع تربیتی با عنوان «شهید صدرزاده» به مدارس ابلاغ و در دستور کار قرار می‌گیرد که در این برنامه فراگیر، می‌بایست فعالیت‌های محوری در راستای تحقق پنج هدف پایه‌ریزی شوند؛ این اهداف شامل خردورزی و خودمراقبتی، ایمان، امید، هویت و نشاط است که بایستی در جریان فعالیت‌های محوری تحقق یابند؛ ایجاد موقعیت گفتگو و پرسش و پاسخ، تمهید زمینه اقامه نماز جماعت برای دانش‌آموزان، برگزاری سفرهای تربیتی، عضویت هر دانش‌آموز در یک تشکل و برگزاری جشنواره یا کارگاه مهارتی از جمله این فعالیت‌های محوری هستند که قرار است در طول سال تحصیلی برای دانش‌آموزان اجرا شوند.

مسعود بهرامی در تشریح مهم‌ترین اقدامات آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران در حوزه آموزش متوسطه اظهار کرد: ما در حوزه آموزش متوسطه بر روی دو امر خاص متمرکز شدیم؛ اولین امری که روی آن تمرکز کردیم، تقویت پژوهشسراهای دانش‌آموزی بود. به هرحال انتظار ما این است که دانش‌آموزان پژوهش‌پایه تربیت شوند. در این‌راستا با پارک علم و فناوری شهرستان پردیس کارهای خوبی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم. مسئله دومی که در حوزه آموزش متوسطه بر آن متمرکز شدیم، تقویت مهارت‌آموزی بود؛ همانطور که در سال گذشته اداره‌کل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران حائز عنوان مقام اول در توسعه سنواتی آموزش و پرورش شد؛ توسعه سنواتی در این معنا که هرسال چه تعداد دانش‌آموز پایه دهم را می‌توانیم از رشته‌های نظری به سمت رشته‌های مهارتی نزدیک کنیم. امسال نیز اولویت اصلی ما علاوه‌بر تحقق هرچه بیشتر این مهم، تقویت درس کاروفناوری در مقطع متوسطه اول خواهد بود‌.

بهرامی به تشریح دو رویداد مهم در حوزه آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران پرداخت و بیان کرد: بنابر نقش بسیار مهم معلمان پایه اول ابتدایی به عنوان معماران خشت اول، یکی از اقدامات ما در حوزه آموزش ابتدایی، تربیت آموزگاران این پایه در سطح شهرستان‌های استان تهران بود. باتوجه به تعریف سند تحول بنیادین از محیط تربیتی-یادگیری، تمرکز دوم ما در حوزه آموزش ابتدایی، بازی‌محور کردن کلاس‌ درس در مقطع ابتدایی بود؛ در همین‌راستا تا به الان دو مرحله، تجهیزات بازی‌محور برای مقطع ابتدایی تدارک دیدیم که بخش اول آن در مدارس هدف توزیع شد و بخش دوم نیز در چند روز آینده میان مدارس استان توزیع خواهد شد؛ در فاز اول، از هر منطقه، یک مدرسه دونوبته و پرتراکم را به عنوان مدرسه‌ محور با این ابزار آموزشی تجهیز کردیم که باقی مدارس منطقه نیز می‌توانند از این تجهیزات استفاده کنند.

وی همچنین از افتتاح یک مرکز جامع سوادآموزی در شهرستان ملارد خبر داد و ضمن اشاره به اقدامات اداره‌کل آموزش و پرورش این استان در حوزه تربیت‌بدنی و سلامت افزود: در حوزه تربیت‌بدنی ما شاهد توزیع بزرگترین کاروان تجهیزات ورزشی بودیم که بر همین اساس، بالغ بر ۲ هزار و هفتصد مدرسه در سطح شهرستان‌های استان تهران از تجهیزات مختلف ورزشی برخوردار شدند. در حوزه سلامت نیز قریب به هزار اتاق سلامت در مدارس شهرستان‌های تهران تجهیز و در اختیار مربیان سلامت در این مدارس قرار گرفتند. شایان ذکر است که طرح شهید سلیمانی نیز در سطح شهرستان‌های استان تهران به سرانجام رسید که آخرین افتتاحیه آن نیز در آستانه هفته دولت در شهرستان جوادآباد انجام شد.

وی ضمن اشاره به تاکیدات رئیس جمهور بر اهمیت بهره‌وری در آموزش و پرورش، از میزبانی همایش ملی بهره‌وری توسط اداره کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در هفته سوم مهرماه خبر داد و در خصوص تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش این استان افزود: در بحث تامین نیروی انسانی، ما امسال توانستیم سهمیه خوبی را برای آزمون استخدامی ماده ۲۸ اتخاذ کنیم؛ به طور کلی در سال جاری، ۳۱۸۱ آموزگار ابتدایی، ۱۲۷۸ دبیر، ۳۸۵ هنرآموز و ۲۶ نیروی تربیت‌بدنی از طریق آزمون استخدامی ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران خواهند شد. علاوه بر این آمار، دانش‌آموختگان ورودی سال ۹۸ دانشگاه فرهنگیان نیز به منابع انسانی ما در آموزش و پرورش استان افزوده می‌شوند.

بهرامی به اجرای رویداد توانمندسازی «فصل صعود» ویژه مدیران مدارس شهرستان‌های استان تهران اشاره کرد و پیرامون این رویداد تربیتی افزود: باتوجه به نقش مهم مدیران مدارس در تحقق اهداف تعلیم و تربیت، رویداد توانمندسازی «فصل صعود» در سه گام اجرا شد؛ در گام اول برای ۶۷۰ مدیر جدید‌الانتصاب شهرستان‌های تهران در طی چهار مرحله، دوره توانمندسازی تدارک دیدیم. مرحله اول آن به صورت همایش آغازین در شهرستان قدس، مرحله دوم در قالب آموزش‌های مجازی ده روزه و مرحله سوم آن بمدت سه‌روز در دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا برگزار شد؛ مرحله چهارم این گام نیز در قالب پنج‌‌شنبه‌های توانمندسازی در فصل پاییز به صورت مجازی برگزار خواهد شد. گام دوم رویداد «فصل صعود» ویژه مدیران قدیمی مدارس شهرستان‌های استان تهران با حضور وزیر آموزش و پرورش و نیز استاندار تهران برگزار شد. گام سوم این رویداد نیز قرار است از روز چهارشنبه همین هفته ویژه مدیران مدارس غیردولتی شهرستان‌های تهران برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران از آغاز باشکوه سال تحصیلی جدید با شعار «مهرمهدوی؛ دانش، ایمان، سربلندی ایران» خبر داد و تشریح کرد: مطابق با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، آغاز سال تحصیلی جدید از اول مهرماه خواهد بود و مدارس ما نیز از این تاریخ دایر می‌شوند. اما باتوجه به اینکه دوم مهرماه تعطیل رسمی بوده و سوم مهر نیز مصادف با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر عجل‌الله‌تعالی است، با مدیران مدارس هم‌پیمان شدیم، جشن آغاز سال تحصیلی را در روز سوم مهر، همزمان با سالروز آغاز امامت ولی عصر به شیوه هرچه باشکوه‌تر برای دانش‌آموزان برگزار کنند.

عباس زارع مدیرکل سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان تهران در این نشست خبری در تشریح جزئیات اقدامات این دستگاه برای آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد: ما برای سال تحصیلی جدید ۱۰۰ مدرسه مجموعاً بمساحت ۱۴۳ هزار مترمربع و با تعداد ۱۱۴۲ کلاس به‌ بهره‌برداری می‌رسانیم که از این آمار، ۷۶ مدرسه با ۹۰۰ کلاس درس و مساحت ۱۱۱ هزار مترمربع به شهرستان‌های استان تهران اختصاص دارد. از فروردین ماه تاکنون، ۶۰۰ هزار مترمربع در مدارس آسفالت انجام شده است که ۴۰۰ هزار مترمربع از آن مربوط به مدارس شهرستان‌های استان تهران می‌باشد. استانداردسازی سیستم‌ گرمایشی و نیز تخصیص ۲۶۰ هزار مترمربع ایزوگام از جمله اقدامات دیگر ما در یکسال گذشته هستند.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه اداره‌کل نوسازی و تجهیز مدارس در جهت تسریع اجرای پروژه‌های خود به دنبال صنعتی‌سازی است، از ساخت ده مدرسه در شهرستان بهارستان به روش لارج پنل خبر داد و تصریح کرد: ما در شهرستان‌های استان تهران جلسات متعددی را با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران و روسای مناطق این استان برگزار کردیم و توانستیم از طریق روش مکان‌یابی نقطه‌ای، مناطق پرتراکم با سرانه آموزشی پایین را شناسایی کنیم و این مناطق را برای اجرای پروژه‌های نوسازی و تجهیز در اولویت قرار دهیم. در بحث اجرای سازه‌ها نیز به صنعتی‌سازی روی آوردیم؛ در این‌راستا ده مدرسه در شهرستان بهارستان به روش لارج پنل درحال ساخت هستند که تا شنبه ۳ مورد از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل سازمان توسعه، تجهیز و نوسازی مدارس استان تهران در ادامه افزود: فی‌الحال در استان تهران، پروژه‌هایی بمساحت مجموعا ۱۴۳ هزار مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۹۳۳ میلیارد تومان در دست اقدام هستند که این میزان، بالاترین آمار در سطح کشور محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که از ۲ هزار و بیست مدرسه‌ای که قرار است در کشور به بهره‌برداری برسد، بالاترین آمار کلاسی و زیربنایی متعلق به استان تهران می‌باشد.

زارع به اجرای طرح «شهید عجمیان» با هدف شاداب‌سازی مدارس اشاره کرد و در تشریح جزئیات این طرح افزود: طرح «شهید عجمیان» بمنظور شاداب‌سازی مدارس استان تهران در طی سه مرحله انجام شد؛ مرحله اول شناسایی مدارس کم‌برخوردار توسط آموزش و پرورش استان انجام شد؛ در مرحله دوم ما در سازمان نوسازی اقدام به خرید میز، رویه و پشتی صندلی کردیم و در نهایت گروه جهادی این طرح جهت احیای نیمکت‌های مدارس وارد عمل شدند. این طرح به صورت یک نهضت تداوم خواهد داشت و ما امسال توانستیم اعتبار خوبی را برای اجرای این طرح بخصوص در سطح شهرستان‌های تهران درنظر بگیریم.

وی تنها راه‌حل مشکل کمبود فضای آموزشی در استان تهران را مولدسازی و فروش املاک مازاد عنوان کرد و با اشاره به سرانه آموزشی پایین در استان تهران اظهار کرد: ما در استان تهران بویژه شهرستان‌ها، سرانه آموزشی بسیار پایینی داریم و برای رسیدن به سرانه استاندارد کشور می‌بایست حداقل ۱۸۲۰ مدرسه ۱۵ کلاسه بسازیم؛ بنابراین لازم است در این‌راستا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، به دنبال خلق منابع باشیم و مولدسازی را جدی بگیریم. بدیهی است که مشکل کمبود فضاهای آموزشی در استان تهران را می‌توان از طریق مولدسازی و نیز فروش املاک مازاد برطرف کرد؛ امری که نیازمند همکاری تمام نهادها و دستگاه‌ها می‌باشد.

خبرنگار: ریحانه عسگری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار