تحلیل حرفه‌ای گزارش‌های دانش‌آموزی؛ گامی نوین در تعامل رسانه‌ای همدان

همدان (پانا) - سالن جلسه‌ موحدی بار دیگر میزبان چهره‌های آشنا شد؛ مسئولین، دانش‌آموزان خبرنگار و نمایندگان رسانه‌ای همدان دور هم جمع شدند تا بازخوردها و تأثیرات پخش گزارش‌های دانش‌آموزی در صدا و سیمای مرکز را بررسی کنند.

کد مطلب: ۱۵۶۲۶۹۷
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل حرفه‌ای گزارش‌های دانش‌آموزی؛ گامی نوین در تعامل رسانه‌ای همدان

این بار، برخلاف نشست قبلی که بحث اصلی بر سر پیشنهاد پخش گزارش‌ها بود، فضای جلسه به سمت ارزیابی عملکرد و تحلیل نتایج سوق پیدا کرده بود.  

جلسه با مرور گزارش‌هایی که طی مدت اخیر از طریق رسانه‌ی استانی پخش شده بودند، آغاز شد. مسئولین با دقت به بررسی جزئیات پرداختند؛ از نحوه روایت تا میزان تأثیرگذاری بر مخاطب، از میزان استقبال گرفته تا نقاط ضعف و قوتی که نیاز به بهبود داشتند. سکوتی مملو از تفکر فضای اتاق را پر کرده بود، هرکس در ذهن خود به بازخوردهایی که تاکنون دریافت کرده بود، می‌اندیشید.  

دانش‌آموزان خبرنگار که مدتی بود آثارشان در رسانه‌های رسمی دیده می‌شد، حالا مشتاق شنیدن تحلیل‌های حرفه‌ای بودند. سوال‌های ذهنی آنها حول این محور می‌چرخید که گزارش‌هایشان تا چه اندازه توانسته است تأثیر مطلوب بر مخاطبان بگذارد؟ آیا نقاط ضعف در اجرا و روایت وجود داشته است؟ آیا امکان گسترش این روند و پخش بیشتر گزارش‌های دانش‌آموزی در رسانه‌ها وجود دارد؟

در این نشست که با حضور مهرداد نجف شعار، معاون صدا و سیمای مرکز همدان، مهدی جلیلی،  رییس اداره  روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش همدان قاسم تجری،  رییس سازمان دانش‌آموزی  برگزار شد، مسئولین رسانه‌ای نیز به‌طور مستقیم وارد بحث شدند.

نکته‌ی قابل توجه این نشست، فضای گفت‌وگوی باز و سازنده‌ای بود که میان دانش‌آموزان خبرنگار و مسئولین رسانه‌ای شکل گرفت. علاوه بر بررسی دقیق گزارش‌های پخش‌شده، مسئولین با حوصله به سوالات دانش‌آموزان پاسخ دادند و پیشنهادات آن‌ها را با دقت بررسی کردند.

این تعامل باعث شد تا خبرنگاران جوان دیدگاه‌های تازه‌ای درباره‌ی شیوه‌ی روایت، انتخاب سوژه و تأثیرگذاری بر مخاطب کسب کنند. در واقع، جلسه نه فقط یک نشست تحلیلی، بلکه فرصتی آموزشی و الهام‌بخش برای نسل جدید خبرنگاران بود.

کم کم بحث به موضوع محتوا کشیده شد؛ مسئولین اشاره کردند که در برخی گزارش‌ها سوژه‌پردازی قوی بوده اما نیاز به بهبود در ساختار روایت احساس می‌شد. برخی گزارش‌ها از نظر محتوای تصویری و تنظیم خبر حرفه‌ای‌تر بودند اما می‌توانستند ریتم و تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.  

حضور دانش‌آموزان خبرنگار در این جلسه برایشان فرصتی گران‌بها بود، زیرا نه‌تنها دیدگاه‌های متخصصان رسانه‌ای را دریافت می‌کردند، بلکه می‌توانستند از طریق ارزیابی‌ها مسیر آینده‌ی گزارش‌هایشان را با دقت بیشتری طراحی کنند.  

کم‌کم بحث به چالش‌ها و راهکارهای بهبود روند خبرنگاری دانش‌آموزی رسید. چندین پیشنهاد مطرح شد؛ دوره‌های آموزشی تخصصی، افزایش تعامل میان دانش‌آموزان و خبرنگاران حرفه‌ای، اصلاح برخی شیوه‌های گزارش‌نویسی و تاکید بر جنبه‌های بصری و روایی از جمله نکاتی بودند که در این بخش مورد بررسی قرار گرفتند.  

جمع‌بندی جلسه نشان داد که مسیر خبرنگاری دانش‌آموزی در حال شکل‌گیری و حرفه‌ای‌تر شدن است. مسئولین و دانش‌آموزان به این نتیجه رسیدند که ضرورت استمرار این همکاری و ارتباطات بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. رسانه‌ی استان نیز با استقبال از این حرکت، نشان داده بود که ظرفیت لازم برای حمایت از نسل جدید خبرنگاران جوان را دارد.  

با پایان جلسه، دانش‌آموزان خبرنگار سالن را ترک کردند، اما این بار نه فقط با دفترچه‌های پر از نکات آموزشی، بلکه با درکی تازه از مسیر پیش‌رو، انگیزه‌ای قوی‌تر برای ارتقای سطح کارشان، و امیدی واقعی برای اینکه بتوانند بیش از پیش در عرصه‌ی رسانه دیده شوند. آینده‌ی خبرنگاری دانش‌آموزی در همدان، روشن‌تر از همیشه به نظر می‌رسید.

 

خبرنگار : شیما ویس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار