عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

تلاش برنامه هفتم توسعه بر برنامه‌ریزی آموزشی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

تهران(پانا)-عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بررسی فرهنگ مهارت‌آموزی در برنامه هفتم توسعه خبر داد و اظهار کرد در برنامه هفتم توسعه تلاش شده است این امر که افراد به صرف مدرک‌گرایی تحصیل کنند، برطرف شود.

کد مطلب: ۱۴۰۰۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برنامه هفتم توسعه بر برنامه‌ریزی آموزشی و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان

مجتبی یوسفی؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود فرهنگ مدرک‌گرایی در جامعه، مسائل محصلان رشته‌های زیرگروه عمران را به دو بخش تقسیم کرد و گفت:« مسئله ممانعت از مدرک‌گرایی موضوع بسیار مهمی است که در برنامه هفتم نیز به آن پرداختیم. امسال بیشتر دانشجویان جذب‌شده در رشته‌های خوب و دانشگاه‌های خوب، از دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و استان تهران و کلان‌شهرها بوده‌اند. ما در مجلس مخالف این روش جذب که فرصت موفقیت را از مناطق محروم می‌گیرد، هستیم. بر طبق درخواست نمایندگان مجلس بنا شد شورای انقلاب فرهنگی اصلاحات در رابطه با تغییر روش سنجش و جذب دانشجو از طریق سوابق تحصیلی را پیگیری و به سرانجام رساند.»

تجهیز آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌های صنعتی

وی در خصوص بخش دوم مسائل آموزش محصلان رشته‌های زیرگروه صنعت و فنی که تجهیز آزمایشگاه‌های این رشته‌ها است، اظهار کرد: « در زمینه آموزش در بخش صنعت هدف این است که افراد در زمان فارغ‌التحصیلی، یک حرفه را نیز بیاموزند. رشته‌های زیر گروه فنی و مهندسی همچون عمران از جمله این رشته‌ها است. همچنین در این رشته‌ها قطعا تجهیز آزمایشگاه‌ها امری ضروری است. به خصوص آزمایشگاه‌هایی که زیر نظر وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی است، برای مثال وزارت راه و شهرسازی که پژوهشکده‌ای مخصوص در این زمینه دارد. همچنین دانشگاه‌های فنی‌مهندسی و فنی‌وحرفه‌ای که می‌توان برای آموزش دانش‌آموزان از این ظرفیت استفاده کرد. اگر این ارتباط به صورت موثر با این آموزشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها انجام شود کار موفقی صورت می‌گیرد.»

برنامه هفتم، برنامه‌ای برای مهارت‌آموزی در کنار مدرک

یوسفی در ادامه برنامه هفتم را برنامه‌ای برای مهارت‌آموزی اعلام کرد و گفت: « بحثی که ما به عنوان عضو کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم دنبال می‌کردیم، این بود که همزمان با دریافت مدرک دانشگاهی در تمامی مقاطع نظیر فوق دیپلم، کارشناسی و...مهارت نیز به افراد آموزش دهیم. در برنامه هفتم تلاش شد این امر که افراد به صرف مدرک‌گرایی تحصیل کنند، بررسی و برطرف شود. مجلس تلاش کرده با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در برنامه هفتم توسعه، فارغ‌التحصیلان در کنار مدرک، توانایی و آموزش‌های واقعی را یاد بگیرند. ما در برنامه هفتم بندهایی را تنظیم کردیم که یکی از موضوعات آن تجدیدنظر در رشته‌های تحصیلی همچون فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها است.»

وی ادامه داد: «موضوع دیگر کیفی‌سازی رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای است که مورد بررسی قرار گرفت. اگر برنامه هفتم توسعه به طور حقیقی و نه شعارگونه دنبال شود،قطعا اتفاقات خوبی را نیز همرا با خود در پی خواهد داشت. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار