مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد:

سه اقدام اساسی برای ایجاد حس خوب دانش آموزان در مدرسه

تهران (پانا) - مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش هدف از افزایش شور و نشاط میان دانش‌آموزان در مدارس را تخلیه هیجان آنان و ایجاد حس خوب برای دانش‌آموزان در مدارس دانست.

کد مطلب: ۱۳۹۹۲۷۸
لینک کوتاه کپی شد
سه اقدام  اساسی برای ایجاد حس خوب دانش آموزان در مدرسه

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی، مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در رویداد ملی تعالی حکمرانی حجاب، ضمن گرامی‌داشت هفته دولت با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین جامعه هدف در مسائل فرهنگی، اظهار کرد: امروز ۱۶ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در ۱۰۰ هزار مدرسه زیر نظر ۱ میلیون فرهنگی مشغول به تحصیل هستند که در میان این تعداد برخی از آنها دچار چالش‌ها و بحران‌هایی هستند.

مادر؛ تکیه‌گاهی امن برای دانش‌آموزان دختر

وی ضمن اشاره به برگزاری پایش علمی بین ۲۰ هزار دانش‌آموز از شهر مشهد، گفت: در روند اجرای این پایش، سوالی تحت عنوان «اولین شخصی که برای مشورت درمورد مشکلات با او حرف می‌زنید، کیست» مطرح شد که پاسخ ۳۹ درصد دانش‌آموزان پایه دهمی به این سوال، «مادر» بود و این یعنی نقطه اتصال و تکیه‌گاه دانش‌آموز، مادر او است.

پورثانی افزود: مادر فردا، همان دختر امروز ما است که اگر دختر ما در مدرسه و جامعه، با تعالیم دینی آشنا نباشد، فردای جامعه را از دست خواهیم داد. در این اختلاف بسیاری که برای دانش‌آموزان، میان پدر، مادر و معلمان است، دانش‌آموزان همچنان به مادر خود اعتماد دارد و با او ارتباط برقرار می‌کنند پس لازم است به این فضا توجه کنیم.

ایجاد حس خوب در فضای کلاس درس و مدرسه برای دانش‌آموزان در دستور کار قرار گیرد

مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش در ادامه ایجاد حس خوب در مدارس را از نکات حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: هنگامی که دانش‌آموز در مدرسه حضور پیدا می‌کند باید فضای جذابی برای شرکت او در کلاس فراهم کرد زیرا برخی دانش‌آموزان حس خوبی از این فضا ندارند؛ پس یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود، ایجاد حس خوب در مدارس است.

پورثانی اولین فعالیت مهم در راستای ایجاد حس خوب در مدارس را «افزایش شور و نشاط میان دانش‌آموزان» بیان کرد و با اشاره به برگزاری اردوی مهر و ماه برای دانش‌آموزان دختر، ۷۵ درصد از این اردو را مربوط به تخلیه هیجان دانش‌آموزان دانست و گفت: پس از گذشت اغتشاشاتی که سال گذشته صورت گرفت، اردویی برای دانش‌آموزان ملتهب دختر و پسر برگزار کردیم که با استقبال گرمی از سوی آنان همراه بود و اکثر دانش‌آموزان به اشتباهات خود پی بردند؛ پس باید فضایی را ایجاد کنیم که برای دانش‌آموزان، تخلیه هیجان را در پی داشته‌باشد.

وی فعالیت دوم را «تخلیه گفتار دانش‌آموزان» عنوان کرد و گفت: در کنار تخلیه هیجان، باید دانش‌آموز حرف خود را به زبان بیاورد. طرح جت(جهاد تببین) که به همت قرارگاه خاتم‌الانبیا برگزار می‌شود، به کنشگری دانش‌آموز از کف مدرسه تا سطح ملی می‌پردازد. دانش‌آموزان محیط امنی ندارند و در گفت‌وگویی با مدیران مدارس، از هر ۳۰۰ دانش‌آموز، ۵۰ نفر بدسرپرست یا بی‌سرپرست هستند که باید پناه این دانش‌آموزان باشیم تا با مشکل روبه‌رو نشویم.

پورثانی فعالیت سوم را «ایجاد نقش هویتی برای دانش‌آموزان» دانست و گفت: دانش‌آموز باید در محله، مدرسه و جامعه خود نقش داشته‌باشد و اگر موقعیت نقش‌آفرینی برای او مهیا و فراهم شد، خود به خود دانش‌آموز وارد عرصه کنش‌گری می‌شود؛ به همین منظور مقرر شد تا با اجرای طرح (هسته سخت)، در هر مدرسه ۱۵ دانش‌آموز بعنوان فعال تربیتی و تشکیلاتی بجز فعالیت‌های بسیج و...، در مدارس فعالیت داشته باشند و به تشکیل یک اتاق و هسته بپردازند تا به مرور وارد عرصه کنش‌گری شوند.

همچنین مدیر کل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به حضور مبلغین طرح امین در مدارس، از نبود معاون پرورشی در ۵۰ درصد از مدارس خبر داد و گفت: اگر می‌خواهیم در مدرسه و آموزش‌ و پرورش اتفاق خوبی رخ دهد، لازم است همه دست‌اندرکاران برای کمک به این ارگان گام بردارند و همکاری کنند.

پورثانی اظهار کرد: امید است تا همگی کمک کنیم نسلی در تراز انقلاب اسلامی تربیت و پرورش پیدا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار