معاون پرورشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان همزمان با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس:

تأثیرات مثبت کتاب خوانی بر عملکرد دانش‌آموزان در زندگی فردی و اجتماعی

بهارستان یک (پانا) - معاون پرورشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان، ضمن اشاره به فواید کتاب‌خوانی، کتاب‌ها را زمینی بارور برای بقای ابدی برشمرد و گفت از مهم‌ترین مواردی که دانش‌آموزان در طول دوران یادگیری باید به آن توجه کنند، استراحت ذهن است که با مطالعه کتاب‌های غیردرسی تحقق پیدا می‌کند و اگر مطالعه هدفمند باشد به افزایش تمرکز فرد کمک خواهد کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۸۴۰۱
لینک کوتاه کپی شد
تأثیرات مثبت کتاب خوانی بر عملکرد دانش‌آموزان در زندگی فردی و اجتماعی

توانایی خواندن یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اساسی دنیای امروز است و مطالعه برای داشتن ارتباط با جامعه امروز ضروری است. مطالعه و خواندن، فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف مانند فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این امر مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتاب‌خوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند.

ملیحه احمدی، معاون پرورشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان در گفت‌و‌گو با پانا در خصوص تأثیرات مثبت کتاب‌خوانی بر روی دانش‌آموزان، اینگونه شرح داد: «کتاب خواندن تأثیرات مثبت بسیاری بر روی ذهن و عملکرد دانش‌آموزان در زندگی فردی و اجتماعی آنان می‌گذارد، به زندگی انگیزه می‌دهد و تخیلات را بهبود می‌بخشد؛ همچنین دایره لغات، توسط کتاب‌خوانی تقویت می‌شود و سخنورانی خوب از دانش‌آموزان می‌سازد، به صورتی که دانش‌آموز در حین صحبت کردن، ناخود‌آگاه از کلماتی که در هنگام کتاب‌خوانی آموخته‌است، استفاده می‌‌کند.»

کتاب‌ها بهترین دوست برای هم نشینی، بهترین مشاور در زمان تردید، بهترین آرام‌بخش دوران افسردگی، بهترین سرگرمی دوران بازنشستگی، مطمئن‌ترین مخدر برای خستگی، بهترین ورزش برای ذهن و زیبا‌ترین باغ طبیعت هستند

وی در ادامه افزود:«کتاب هم نشینی است که انسان را خسته و ملول نمی کند، دوستی است که مخلوق را فریب نمی‌دهد و رفیقی است که به هیچ بشری آزار نمی‌رساند، همچنین موجب افزایش تمرکز و دقت می شود و به تقویت سیستم عصبی کمک بسیاری می‌کند. تحقیقات نشان داده‌ افرادی که کتاب می‌خوانند، به مراتب سطح بالاتری از ادراک دارند.»

احمدی با اشاره به نکات منفی برخی از کتاب‌ها ادامه داد: «برخی کتاب‌ها از افکار غلط و منفی به رشته تحریر در آمده‌اند که موجب تغییر مسیر حرکت می‌شوند و انسان را در راستای مسیر صحیح سست می‌کنند، انسان‌ها باید توانایی تشخیص کتاب مثبت از منفی را داشته‌باشند؛ زیرا ممکن است که با یک انتخاب غلط، سرنوشت خود را تغییر دهند و یا حتی نابود کنند، پس در انتخاب یک کتاب خوب و مفید به هیچ وجه نباید کوتاهی کرد.»

معاون آموزشی دبیرستان شهدای گمنام ناحیه یک بهارستان تصریح کرد:«از مهم‌ترین مواردی که دانش‌آموزان در طول دوران یادگیری باید به آن توجه کنند، استراحت ذهن است که با مطالعه کتاب‌های غیردرسی تحقق پیدا می‌کند و اگر مطالعه هدفمند باشد به افزایش تمرکز فرد کمک خواهد کرد، اگر دانش‌آموزان زمان چندانی برای خواندن کتاب‌های غیردرسی ندارند، می‌توانند شبانه حداقل یک صفحه‌ از کتاب غیردرسی خود را مطالعه کنند؛ زیرا کتاب‌ خواندن، انسان‌ها را با تجربیاتی آشنا می‌کند که در زندگی حقیقی باید سال‌ها زمان برای کسب آن‌‌ها صرف کنند.»

احمدی در ادامه سخنان خود، با تأکید بر تأثیرات مطلوب مطالعه بر روی جامعه افزود:«دانش‌آموزان با مطالعه، به سرمایه و ثروت برای جامعه خود تبدیل می‌شوند؛ زیرا کتاب‌خوانی، انسان‌هایی را تربیت می‌کند که توانایی تأثیر مثبت بر فرایند تولید را دارند؛ برای تبدیل کتاب خواندن به یک عادت، می‌توانیم یک کتاب را همیشه همراه خود داشته‌باشیم تا زمانی که کاری برای انجام دادن نداشتیم از مطالعه کتاب خود بهره ببریم و حس خوب یادگیری را تجربه کنیم.»

کتاب‌خوانی عامل کاهش استرس است

وی تأکید کرد: «مطالعه، انسان را در تعیین سرنوشت خود و جامعه شریک می‌کند و حس دوستی، خیرخواهی‌، قوه ابتکار، خلاقیت، روحیه آزادگی و بزرگ‌منشی را در جامعه تقویت می‌کند. قطعا فردی فرهیخته و باهوش که از معلومات بالایی برخوردار است از دیدگاه دیگران، جایگاهی والا دارد؛ زیرا همیشه در یک گفت‌و‌گو جمعی از اطلاعات معتبر، کلمات و فن‌بیان مناسب و اصطلاحات درست استفاده می‌کند.»

این معاون پرورشی، کتاب‌خوانی را عامل کاهش استرس دانست و بیان کرد: «خواندن، اثر مثبت بر بدن دارد. خواندن یک کتاب، استرس را بهتر از پیاده‌روی یا گوش دادن به موسیقی می‌تواند از بین ببرد؛ زیرا موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌شود که آرامش خاطر را به ارمغان می‌آورد و در نتیجه میزان استرس کاهش می‌یابد، زمانی که از میزان استرس کاسته می‌شود، بدن برای یک خواب مفید و کامل آماده می‌شود که نقش مؤثری در بهبود کسانی که اختلالات خلقی و بیماری‌های روانی خفیف دارند، دارد.»

احمدی در پایان گفت: «بنده برای گرایش دانش‌آموزان به کتاب و کتاب‌خوانی از شیوه الگویی استفاده می‌کنم؛ زیرا تأثیر الگو و نقش پذیری انسان امری طبیعی است که از غریزه تقلید سرچشمه می‌گیرد، همیشه کتاب‌های کتاب‌خانه مدرسه را مرتب و دسته‌بندی می‌کنم تا دانش‌آموزان از منظم بودن آن‌ها لذت ببرند و اشتیاق بیشتری به خواندن کتاب پیدا کنند، کتاب را به عنوان جایزه به دانش‌آموزان فعال اهدا می‌کنم تا آن را با علاقه بخوانند. بنده به عنوان معاون آموزشی در تلاش هستم تا دانش‌آموزان در هر زمینه‌ای فعال باشند تا بتوانند آینده‌ای درخشان برای خود بسازند.»

خبرنگار دانش‌آموز: صبا فخام

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار