وزیر آموزش و پرورش:
کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون آن است
قیمت پیدا کردن آموزش و پرورش در گرو متحول شدن مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت است
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون آن است، گفت قیمت پیدا کردن آموزش و پرورش در گرو متحول شدن مجموعه دستگاه تعلیم و تربیت است.
رضامراد صحرایی درآیین افتتاحیه دورههای توانمندسازی نیروهای مدارس و مراکز غیردولتی شهر تهران،با بیان اینکه امروز از دوره روش تدریس عبور کردهایم و به دوره اصول تدریس وارد شدهایم، گفت: در حال حاضر از دوره روش تدریس عبور کردیم و به دوره پسا روش رسیدهایم. دوره پسا روش به این معنی است که معلمان همه روشها را میدانند و روش خاص خود را پیدا میکنند. امروز دوره اصول تدریس است. معلم باید به تمام اصول تدریس آگاه و متناسب با تفاوت فردی بگوید که با هر یک از بچهها چطور برخورد شود. این هنر معلمی است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جمله معروف مبنی بر اینکه معلمان به گونهای آموزش میدهند که آموزش دیدهاند و چیزی را میگویند که به آنها گفته شده است، گفت: این یعنی اگر بهروز نشویم، عقبگرد میکنیم. این جمله معروف برای وقتی است که نظام آموزشی ایستا باشد. در نظام آموزشی پویا، معلم به شیوههای نو آشنا میشود.
وی با یادآور شدن این موضوع که سرعت انتقال و یادگیری و تغییر در دورهای که ما قرار داریم بیش از هر زمان دیگر و غیر قابل توصیف است، خاطرنشان کرد: معلمان از ما توقع دارند در به روز شدن، آنها را یاری کنیم. علم روز را در حوزه تخصص به آنها دهیم و آنچه از آنها توقع داریم را به آنها بدهیم و بعد از آنها بخواهیم، این به حق و به جا است. معلمان باید در استانداردهای حوزه منابع انسانی سالی ۲۰۰ ساعت آموزش ببینند، آیا ما چنین کردهایم؟. این از مشکلات جدی ما است.
صحرایی گفت: اگر نقطه تحول آموزش و پرورش برنامه درسی بود، ما برنامه درسی را جدید کردیم. نظام آموزشی جدید درست کردیم و از ۱ـ۳ـ۳ـ۵ به ۳ـ ۳ـ ۶ آمدیم، نتیجه چه شد؟. عامل تحول معلم است. اگر بهترین برنامه درسی دنیا را هم داشته باشیم ولی معلم تربیت نکرده باشیم اثر گذار نخواهد بود اگر معلم برای ایفا نقش جدید خود آماده شده باشد برنامه درسی را راهبری میکند.
وی با تاکید بر اینکه رابطه بین مولف، معلم و محصل رابطه پویا و فرایندی است، عنوان کرد: معلم خوب در تدریس به مقتضیات دانشآموز توجه دارد و آنقدر توانایی دارد که به تناسب آن برنامه را تغییر دهد و در عین حال هدف برنامه درسی را دنبال کند. هدف برنامه درسی به طور کامل در کتاب تجلی نمیشود بلکه کتاب، راهنمای عمل است. معلم کلید اصلی تحول است که ما از آن غفلت کردیم.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر کلیدواژه "آینده"، تاکید کرد: این جفا در حق این نسل است که ما آنها را مجبور کنیم مثل ما فکر کنند، مثل ما ببینند و مثل ما بگویند. فرزندانمان برای آیندهای متفاوت از زیست بوم ما تربیت میشوند. بسیاری از شغلهای ۲۰۳۰ هنوز درست نشده است. معلم آینده سرش بالاست و دورِ دور را میبیند. استعدادی در دانش آموزی که در مسائل درسی خوب نیست میبیند و در پی شکوفا شدن آن قدم بر میدارد، این نگاه آینده نگرانه در تربیت مبتنی بر فناوری که جزوی از این مسیر شده، نیاز کلیدی ما در مدارس است. این امر از معلمان و دبیران شروع شده و به محصلان میرسد.
صحرایی گفت: کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون آن است و قیمت پیدا کردن آموزش و پرورش در گرو متحول شدن دستگاه تعلیم و تربیت است.
ارسال دیدگاه