رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی:

مدارس استثنایی، نماد عدالت آموزشی هستند

مشهد (پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی تاکید شده است و مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند.

کد مطلب: ۱۳۹۰۱۷۸
لینک کوتاه کپی شد
مدارس استثنایی، نماد عدالت آموزشی هستند

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی هدف از برگزاری این جلسه را هم اندیشی و هم افزایی در جهت کیفیت بخشی به مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش ناحیه پنج عنوان کرد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی به افراد با نیازهای ویژه می‌شود که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است. از این رو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم.

روحانی، یکی از مهمترین مأموریت های آموزش و پرورش را فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی برای همه کودکان واجب التعلیم عنوان کرد و گفت: هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان با نیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به این عزیزان پیشگیری کنیم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

روحانی بیان کرد: ناحیه پنج مشهد با ۱۱ کد مدرسه و دو مرکز جامع سنجش بعد از ناحیه هفت بیشترین تراکم جمعیت دانش آموزان بانیازهای ویژه را دارد و حدود ۴۰۰ دانش آموز استثنایی و بیش از ۲۰۰ دانش آموز تلفیقی فراگیر در گروه جسمی حرکتی، ناشنوا و نابینا در مدارس عادی این ناحیه تحصیل می کنند.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر هفت گروه استثنایی نابینا، ناشنوا، جسمی حرکتی، مشکلات ویژه یادگیری، اوتیسم، کم توان ذهنی و چندمعلولیتی در اصل ۱۷گروه دانش آموز با نیاز ویژه را بر اساس انجمن روانشناسان آمریکا تحت پوشش دارد. همچون دانش آموزان دیرآموز یا دارای بیش فعالی و نقص توجه یا دانش آموز دیالیزی که نیاز به امکانات و تحهیزات خاص آموزشی دارند ولی جامعه هدف ما هفت گروه هستند.

این مقام مسئول شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان کرد و گفت: همراه با تغییر ساختار، این مراکز به مراکز درجه یک، درجه دو و درجه سه تقسیم بندی شده است که به مراکز درجه یک ۱۲ نیرو، درجه دو ۱۱نیرو و درجه سه ۱۰ نیرو تعلق خواهد گرفت.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، فراگیرسازی و مراکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری را سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان کرد و گفت: در سنجش سلامت جسمانی با اقدامات خوبی که در ناحیه ۵ توسط مراکز جامع صورت گرفت، بیش از ۱۰ هزار نوآموز مورد ارزیابی قرار گرفتند.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان تصریح کرد: بیشترین گروه استثنایی در این ناحیه گروه کم توان ذهنی است و امسال گروه اوتیسم هم به مدارس استثنایی ناحیه پنج اضافه شده است و دبستان زنده یاد جلالی را ویژه دانش آموزان اوتیسم قرار دادیم.

شایان ذکر است انتخاب یکی از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع به عنوان دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی و توسعه آموزش و پرورش استثنایی ناحیه پنج جهت پیگیری مشکلات حوزه استثنایی، دعوت از مدیران و مدارس استثنایی ناحیه پنج جهت شرکت در جلسات مدیران مدارس ناحیه پنج و شورای معاونین به منظور معرفی آموزش و پرورش استثنایی، معرفی مراکز جامع و آموزش تلفیقی فراگیر، در راستای افزایش پوشش تحصیلی، جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل و برنامه ریزی در جهت شناسایی دانش آموزانی که تاخیر در رشد دارند، معرفی یکی از کارشناسان ناحیه پنج به اداره استثنایی عنوان رابط استثنایی، هماهنگی جهت ایجاد مرکز جامع جدید در ناحیه پنج ترجیحا در شهرک شهید رجایی یا شیفت بعدازظهر مرکز جامع اخگر و تامین فضای مستقل برای مرکز جامع مهر هشتم، همکاری جهت تامین نیروی انسانی مراکز جامع با توجه به اختصاص یک مرکز در جه یک و یا دو مرکز درجه دو به ناحیه ۵ به شرط عدم انتقال نیروها به دیگر نواحی و مناطق و برگزاری دوره توانمندسازی معلمان مدارس ناحیه پنج توسط اداره استثنایی از اهم مصوبات این جلسه بود.

یادآور می شود اولین جلسه کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در ناحیه پنج مشهد با حضور رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان، مدیراداره آموزش و پرورش ناحیه پنج مشهد، معاونین و جمعی از کارشناسان دو اداره، مدیران مدارس استثنایی و مراکز مشکلات ویژه یادگیری ناحیه پنج در دفتر مدیریت آموزش و پرورش این ناحیه برگزار شد.

در پایان از سوی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان رضوی ابلاغ رییس کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با امضای مدیرکل آموزش و پرورش استان به مدیر آموزش و پرورش ناحیه پنچ اهدا شد.

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار