بهادری جهرمی خبر داد؛

درخواست تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی از سوی ایران

روند نزولی نرخ رشد تورم ادامه دارد/ دولت به هیچ وجه موافق کاهش حقوق بازنشسته‌ها نیست

تهران (پانا) -سخنگوی دولت با بیان اینکه توهین به مقدسات خلاف حقوق اولیه انسان‌هاست، گفت دولت در حال پیگیری تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی است.

کد مطلب: ۱۳۹۰۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
درخواست تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی از سوی ایران

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تلاوت آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد توهین به مقدسات و اعتقادات حدود دو میلیارد مسلمان بودیم. توهین به مقدسات خلاف حقوق اولیه انسان‌هاست. متاسفانه رژیم‌هایی که در تجاوز به حقوق انسان‌ها شهره هستند، مرتکب چنین اقداماتی می‌شوند. این اقدامات نورانیت قرآن را بیش از پیش برای همگان افزون خواهد کرد.

وی افزود: وزارت امور خارجه در این قضیه به موقع وارد عمل شد و فعالانه عمل کرد. از همان ابتدای ارتکاب این اقدام موهن در دانمارک و سوئد با اعلام موضع ریاست محترم جمهور و وزارت امور خارجه محکوم شد. سفرای هر دو کشور به وزارت خارجه احضار شدند. پذیرش سفیر جدید سوئد و اعزام سفیر به سوئد نیز متوقف شده است. همچنین به دستور آیت الله رئیسی تا زمانی که دولت سوئد برای حفظ حرمت کتاب‌های آسمانی و قرآن اقدامی جدی انجام ندهد و با فردی که هتاکی کرده، برخورد جدی نکنند، همین تصمیم پابرجا خواهد بود. دولت در حال پیگیری تشکیل نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی است.

وی ادامه داد: ما در ایام عزا و ماه محرم هستیم، این ایام را به مسلمانان ایران و جهان تسلیت عرض می‌کنم. برپایی خیمه‌های عزا نشان‌دهنده عشق ایرانیان به اهل بیت است.

رشد ۲۷ درصدی خرید تضمینی گندم در سال جاری

سخنگوی دولت گفت: مطابق آخرین آمار خرید گندم از کشاورزان داخلی رکورد سال گذشته را رد کرد و رشد بیش از 27 درصد داشته است. در استان‌های بوشهر و یزد با رشد حدود ۶برابری خرید گندم را تجربه کردیم. بیش از ۴۵۰ هزار کشاورز گندم های تولیدی خودشان را تحویل دولت دادند و پیش‌بینی می‌شود در این زمینه رکورد شکنی داشته باشیم.

وی در خصوص تجارت خارجی دولت سیزدهم بیان کرد: طبق گزارش سازمان توسعه تجارت صادرات ما به ۱۵ کشور همسایه در سال توافق هسته‌ای ۲۲ میلیارد دلار و در سال پایانی دولت قبل ۲۰ میلیارد دلار بوده اما در سال ۱۴۰۱ و علیرغم تحریم‌های ظالمانه به بیش از ۳۰ میلیارد دلار رسید. حجم کل تجارت خارجی ما با همسایگان نیز از ۳۲ میلیارد دلار در اجرای برجام و ۳۶ در سال پایانی دولت گذشته به ۵۸ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است. تجارت با آفریقا نیز دو برابر شد و از ۶۰۰ میلیون دلار به ۱۲۰۰ میلیون دلار رسید. حجم کل تجارت خارجی از ۷۳ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۹ به ۱۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ رسید.

نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر ۴۰ درصد رسید

بهادری جهرمی در خصوص اقدامات دولت برای تحقق شعار سال نیز گفت: برنامه‌های دولت در نشست‌های مختلف تبیین شده است. در این راستا بسته‌ای در ستاد اقتصادی دولت به تصویب رسید. بخشی از نتایج این اقدامات منتج به نتیجه شده است؛ نرخ تورم نشان از استمرار روند نزولی نرخ رشد تورم در کشور است. نرخ تورم نقطه به نقطه به زیر ۴۰ درصد رسید که نمایشگر تحقق این برنامه‌هاست و در طول طی شدن است. آثار این سیر نزولی در تورم سالانه نیز قابل مشاهده خواهد بود. همه این‌ها در کنار رشد اقتصادی بیش از ۴ درصدی است. نرخ بیکاری فصل بهار نیز طبق اعلام مرکز آمار ایران به عدد بی‌سابقه 8.2 درصد کاهش یافته است.

وی درباره اتصال دستگاه‌ها به سامانه جامع الکترونیک بیان کرد: بیش از ۹۵ درصد دستگاه‌ها به سامانه جامع الکترونیک متصل شده‌اند که آمار بسیار خوبی است.

فرآیند جذب نیروی انسانی باید فرآیندی قانونی باشد و بار مالی آن نیز دیده شود

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: آخرین اخباری که از مجلس شورای اسلامی دارم، ظاهرا این طرح در نوبت صحن قرار دارد. دولت پیش از این نظر خود را به کمیسیون و شورای نگهبان اعلام کرده است. بدیهی است فرآیند جذب نیروی انسانی باید فرآیندی قانونی باشد و بار مالی آن نیز دیده شود.

سخنگوی دولت درباره قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت اظهار کرد: هرچند مطابق صلاحیتی که مجلس شورای اسلامی به شورای رقابت داده این نهاد مستقل است اما ضروری است با هماهنگی و تعامل با نهادهایی که مسئول مهار تورم هستند اقدام شود یا تصمیمی اتخاذ شود. این منافاتی با استقلال این نهاد ندارد اما انتظار دولت این است که اینگونه تصمیمات یکجانبه و یکطرفه و بدون در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد کشور و تحقق شعار سال برای مهار تورم نباید اخذ شود.

۳۰۰ نقطه دارای تنش آبی شناسایی شده است

بهادری جهرمی در خصوص ساماندهی بحران آبی در کشور نیز گفت: بحران آبی مساله روز جهانی است، کشور ما نیز متاثر از این بحران‌هاست. در ابتدای فعالیت دولت حدود ۳۰۰ نقطه دارای تنش آبی داشتیم که شناسایی شده است. برای رفع این تنش‌ها حدود ۲۴۰ طرح اولویت‌دار مورد توجه جدی قرار گرفت و به طور میانگین بودجه آنها در سال گذشته سه برابر شده است. دولت بیش از سه برابر سال‌‌های قبل در مدیریت مصرف و تامین منابع آبی بودجه در نظر گرفته است. طرح‌های جهاد آبرسانی از جمله این طرح‌هاست. طرح‌های متعدد بسیاری نیز در دستور کار قرار دارد.

وی در مورد اصرار رئیس‌ مجلس بر جابه‌جایی معاون سیاسی وزیر کشور، تصریح کرد: حرف وزیر کشور در این خصوص را باید البته از خود ایشان شنید. مسائل حاشیه‌ای و فرعی به ویژه ۶ ماه مانده به انتخابات به نظر می‌رسد نباید محور مباحث میان قوا قرار بگیرد. دغدغه اصلی مردم موضوع معیشت است و خوشبختانه همکاری خوبی میان دولت و مجلس برای تصمیم گیری و اداره کشور وجود دارد. تصمیم‌گیری درباره مسئول ستاد انتخابات وزارت کشور است و جابجایی آن هم ۶ ماه قبل از برگزاری انتخابات طبیعتاً محل تامل است.

دولت اجازه نمی‌دهد هیچ تعرضی به حقوق بازنشستگان صورت بگیرد

بهادری جهرمی درباره حقوق بازنشستگان نیز بیان کرد: شخص رئیس جمهور به وضعیت معیشتی و حقوق بازنشستگان بسیار حساس است. ایشان در جلسه‌ای گفتند هزینه‌های یک فرد بازنشسته از یک کارمند شاغل بیشتر و علاوه بر خرج اولاد، خرج فرزندان را نیز به عهده دارد. دولت به هیچ وجه موافق کاهش حقوق بازنشسته‌ها نیست و اگر برداشتی این چنین از لایحه برنامه هفتم توسعه شده صحیح نیست. من اطمینان می‌دهم دولت اجازه نمی‌دهد هیچ‌گونه تعرضی به حقوق بازنشستگان عزیز صورت بگیرد. دولت به دنبال تأمین و پرداخت حقوق پایدار و متناسب بازنشستگان است؛ در عین حال تلاش خود را برای اصلاح وضعیت ناترازی صندوق های بازنشستگی به کار خواهیم بست تا شاهد تعادل منابع و مصارف در صندوق ها و ثبات و پایداری در نظام بیمه اجتماعی کشور و حل مشکلات کلان اقتصادی کشور از طریق خاموش کردن موتورهای خلق تورم و نقدینگی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار