چهارمین رویداد ملی بهارسامیت برگزار شد

تبریز (پانا)- چهارمین رویداد ملی بهارسامیت " بهار کارآفرینان استارتاپی" با حضور فعالان موفق این حوزه ۲۸ تیر در مجتمع فرهنگی ۲۲ بهمن (سینما ناجی) تبریز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۳۸۸۸۲۲
لینک کوتاه کپی شد
چهارمین رویداد ملی بهارسامیت برگزار شد

صیاد سلطانی، بنیان گذار استارتاپ زرد آلو در این رویداد عنوان کرد: اعتقاد داریم که نرم افزار یک معدن تمام نشدنی است به این دلیل که این پلتفرم ها می‌تواند ادامه دهنده راه پیشروی ما باشند زیرا ابزار و محصولات منابعی پایان پذیر نیست که بر این اساس نرم افزار حسابداری زردآلو را به بازار عرضه کردیم.

وی ادامه داد: یک نرم افزار زمانی موفق است که بتواند به کاربر خود حتی با کمترین سوادی که ممکن است داشته باشد کمک کند تا کسب و کار خود را رونق بخشد و به راه خود ادامه دهد.

وی گفت: نرم افزار حسابداری زردآلو در نسخه های تولیدی، بازرگانی، خدماتی زیر سیستم حقوق و دستمزد به صورت کامل از لحظه ورود نیروی کار تا ترک کار آن را مدیریت و مکانیزه می کند. این اپلکیشن برای اولین بار بعد از تست های میدانی در بازار تبریز عرضه شد. بعد از ثبت برند در اصفهان، شیراز، خراسان، قشم و کیش به فروش رفت.

وی درخصوص چالش و مشکلات موجود در زمان ساخت این برنامه بیان کرد: چالش های مالی و انسانی زیادی وجود داشت که ابتدای کار سرمایه آن چنانی نداشته ایم و کلی ایراد در اول راه پیش پا افتاده بود. با تشکیل تیم جذب سرمایه کردیم و حمایت های گفته شده اعم از ۲۰۰ میلیون وامی که هیچ وقت نصیبمان نشد و همچنین باورهای بازدارنده که هیچکدام مانعی برای پیشرفت ما نبوده و بر این اساس تسلیم نشدیم و ادامه دادیم.

وی با بیان اینکه آماده همکاری با بازاریاب حرفه ای هستیم افزود: در بازاریابی مشکلات زیادی وجود دارد که نیاز ما را به بازاریاب حرفه ای در این خصوص آشکار می‌کند، گفتنی است که آماده همکاری در این زمینه با بازاریابان کاربلد هستیم و اعتقاد داریم مشکلی که شما را نکشد قطعا قوی تر خواهد کرد.

سلطانی اظهار کرد: نویسنده کتاب میم تا موفقیت هستم و به این اعتقاد رسیده‌ام که قبل از هر کاری باید قوانین و چهارچوب ها را قبول داشته و متفاوت تر از دیگران کار کنی وگرنه وقتت تلف می‌شود. مجتمع آموزشی زردآلو را با هدف نخبه پروری ایجاد کردیم و با همکاری دو نفر از دوستانی که به خارج از کشور راهی شدند بر پروژه مالی جدیدی کار کرده‌ایم که از ثمره آن در برنامه های آتی رونمایی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نرم افزار های حسابداری تنها کاری که نمی‌تواند انجام دهد پردازش است. ایمان داریم و خواستاریم که اتفاق های خوبی برای همه بیافتد.

در ادامه برنامه مدیر عامل آپتایم از توسعه کسب و کارهای استان و کاهش هزینه های لجستیک (حمل و نقل) با استفاده از ( هوش مصنوعی - IOT اینترنت اشیا) خبر داد.

محمد جواد اتابکی در خصوص سیستم مدیریتی ناوگان تشریح کرد: آپتایم یک نرم افزار آنلاین مسیر بندی خودکار ومدیریت ناوگان برپایه هوش مصنوعی است و باعث کاهش چشمگیر هزینه های پخش کالا و لجستیک سازمان ها می‌شود که تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه ی لجستیک را کاهش می یابد.

وی گفت: در تمام دنیا مخصوصا ترکیه که نزدیکترین کشور به ایران است و رتبه ی برتر در لجستیک دارد دو سه سالی است که از این روش استفاده می‌کند.

وی از مزیت های این نرم افزار گفت: ۲ سال قبل با دیجی کالا این کار را شروع کردیم و بعد از این دوسال دیجی کالا توانسته ۳۴ درصد ماشین و ۳۷ درصد سوخت خود را کاهش داده و باعث شود تا ۱۱ درصد ماشین ها هم سریعتر به مقصد برسند.

گفتنی است دیجی کالا، اسنپ، ایرانخودرو، همراه مکانیک، بانک ملی ایران و … از مشتریان این نرم افزار می باشند.

پرهام کاظمی، بنیان گذار گنجه نیز در ادامه برنامه عنوان کرد: پلتفرم گنجه که به‌عنوان یک تأمین‌کننده هوشمند زیرساخت لجستیکی از سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را شروع کرده حالا با سرمایه‌گذاری گروه دیجی‌کالا (دیجی‌نکست و دیجی‌اکسپرس) و دانشگاه تهران به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اولین محصول گنجه، کمدهای شهری هوشمند هستند که در سایر کشورها با عنوان «Parcel locker» شناخته می‌شوند. گنجه‌های هوشمند بخشی از مبلمان شهری هستند که به صورت نقاطی برای برداشتن و یا قرار دادن کالا در نزدیکی مشتری تعبیه شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های کاربران در خریدهای آنلاین، بازه زمانی طولانی برای دریافت سفارش‌هاست. ناهماهنگی برای دریافت مرسوله در مقصد تعیین شده هم ممکن است زمان‌بندی دریافت سفارش را با دشواری روبرو کند و به بازگشت مرسوله و در نهایت به تجربه ناخوشایند از خرید تبدیل شود.

کمدهای هوشمند شهری گنجه، برای حل این چالش راه‌اندازی شده‌اند. کاربران می‌توانند با توجه به شرایط و زمان‌بندی خود از کمدهای مستقر در سطح شهر برای دریافت سفارش‌های خود استفاده کنند.

وی توضیح داد:این خدمت شهری در حال حاضر با ۵ گنجه در استان تهران فعال است و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ گنجه دیگر تا پایان بهار ۱۴۰۱ به این شبکه افزوده شود. در فاز اول گنجه‌ها تنها برای ساکنان تهران قابل استفاده است و به‌زودی در فازهای دیگر در دسترس کاربران سایر استان‌های ایران قرار می‌گیرد.

مصطفی امیری؛ بنیان گذار زرین پال و دبیر انجمن فین تک ایران ادامه داد: سال ۸۹ کار طراحی نرم افزاری را انجام می دادیم، با جمع بندی به این رسیدیم که بااین کارها پول نمیتوان در آورد. عملا سرویس درگاه پرداخت سرویس لوکسی بود که به مشتری هایی شناخته عرضه می‌شد و درگاه پرداخت و اجازه وصول پول بصورت آنلاین نمی‌دادند.

وی توضیح داد: زرین‌پال، اولین پرداخت‌یار پیشگام کشور، با به‌کارگیری سبک و استانداردهای جدید در ارائه‌ی خدمات درگاه پرداخت اینترنتی، سرویس‌های متنوعی در حوزه‌ی پرداخت الکترونیک را برای کسب و کارها ارائه کرده است؛ با این هدف که در افزایش سهم تجارت الکترونیکی در تولید ناخالص ملی و کمک به رشد و توسعه‌ی کسب‌وکارها، نقش سازنده‌‌ای ایفا کند.

در دهمین روز زرین پال که فعال شد به گردش یک میلیون تومان در روز رسیدیم که بعد از ۴۵ روز این عدد ثابت ماند. اما برای توسعه تصمیم نداشتیم و تصمیم بر این روال بود.

وی اضافه کرد: درگاه پرداخت زرین‌پال، با اتصالِ همزمان به درگاه‌های متنوع و معتبر بانکی(PSPها) کاربران را به سریع‌ترین و مطمئن‌ترین درگاه بانکی منتقل می‌کند و به واسطه‌ی قابلیت مسیردهی هوشمند، باعث افزایش درصد تراکنش‌های موفق می‌شود.

امیری گفت: زرین‌‌کارت یک کارتِ بانکی عضو شبکه‌‌ی شتاب و متصل به یک حساب بانکی است که از تمام ویژگی‌‌ها و امکانات یک حساب بانکی تمام عیار برخوردار است. زرین‌‌کارت این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌‌سازد تا از تعرفه‌‌ی کارمزد کم‌‌تر در روزهای عادی و کارمزد رایگان در سه‌‌شنبه‌‌های طلاییِ زرین‌‌پال بهره‌‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: یک راه بیشتر وجود ندارد بجز مسیر نوآوری؛ با چشم باز تمام مسیر را بنگرید و از فرصتی که ممکن است نصیب شما بشود و راه ها و پنجره های خوبی را برای شما ایجادکند را انجام دهید. درگاه پرداخت اینترنتی زرین‌پال، امکان مدیریت تراکنش‌های مالی در بستر وب را به راحتی امکان‌پذیر می‌کند و با پیاده‌سازی و اجرای راه‌کارهای هوشمندانه، باعث افزایش درصد تراکنش‌های موفق و سوددهی بیش‌تر می‌شود.

مهدی نجفی؛ بنیانگذار اپلکیشن سفر مارکت گفت: سفر مارکت؛ فروشندگان و خریداران محصولات و خدمات را یک‌جا گرد هم می آورد و امکان خرید و فروش را برای دو طرف تهسیل می‌کند، بازار تبریز نمونه قدیمی market place است اما تفاوت در این مفهوم که فقط کارها در پلتفرم آنلاین انجام می‌شود.

وی گفت: تعداد آژانس های مسافراتی در این برنامه بیش از ۵ هزار شرکت است که تعداد هتل و اقامتگاه های رسمی چیزی بیشتر از ۶۰ هزار شرکت است، گردش مالی صنعت ۱۲۰ همت است.

وی خاطرنشان کرد: market place به شما کمک می‌کند که هنگام سفر در کجا اقامت کنید و بصورت آنلاین قبل از رفتن هتلتان را از راه دور انتخاب و رزرو کنید. سفر مارکت تمام این اقامت گاه ها را برای انتخاب یک جا جمع کرده تا با بهترین کیفیت و بهترین قیمت خدمات را به شما ارائه دهد‌.

نجفی افزود: market place به شما در ایجاد درآمد کمک می‌کند و باعث گسترش خدمات جغرافیایی می‌شود وکسب و کار را در این پلتفرم ها به بار می آورند و باعث کاهش هزینه های بازریابی می‌شود و شبانه روزی و ۷ روز در هفته کار را انجام می ‌دهد.

نجفی تصریح کرد: به امکان های جدید فکر کنید تا اتفاق های خوب در تبریز بیفتد، تبریز در حوزه تکنولوژی پیشرفتی که حقش بوده را دریافت نکرده باید فکر کنیم و از کلیشه های قدیمی که سال ها با آنها سر و کار داشتیم آن‌ها را به کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد کسب و کار های کوچک که در نظرسنجی های بین المللی شرکت کرده‌اند تاکید کرده اند که آمازون و علی بابای چین باعث افزایش فروش و توسعه کسب و کارشان شده است.

نجفی گفت: مشتری دلیل اینکه از مارکت پلیس استقبال می کند تنوع دوست بودن آن است و یا بدلیل مقایسه قیمت ها و محصولات متفاوت و صرفه جویی در زمان و شفافیت و اعتماد است که استفاده می‌کند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیداوریم بتوانیم در کنار یکدیگر رشد کنیم.

کیوان محیط مافی، مدیرعامل دیجی نکست "مرکز نوآوری و سرمایه گذاری گروه دیجی کالا" گفت: در سال ۹۵ وارد دیجی کالا شدم و بر اساس تجربه دیجی‌اکسپرس را راه اندازی کرده بعنوان شرکت لجستیکی گروه دیجی‌کالا ایجاد کردیم.

وی ادامه داد: بر حسب تحقیقی که بعمل آمده است در دنیا ۹۷ درصد مدیر عامل ها مهمترین اولویت های خود را صرف نوآوری کردند و بنظرم اگر شرکتی به سمت نو آوری نرود مشکلات ناشی از نبود نوآوری موجب حذف از بازار خواهد شد.

وی درخصوص روشهای ایجاد نوآوری توضیح داد: روش اول برای نوآوری " خرید و ادغام " است که هزینه زیادی می طلبد ولی ریسک پایین و زمان کوتاهی دارد. روش دوم تحقیق و توسعه بلند مدت و پرریسک، زمان زیادی می‌خواهد. و در روش آخر تعامل با استارتاپ هاست که زمان متوسط داشته اما ریسک متوسط و هزینه کم را دربردارد. گنجه و آپتایم سرمایه‌گذار این برنامه بودند که به عنوان شتابدهنده از دیجی‌نکست استفاده کردند و جزو خروجی‌های موفق دیجی‌نکست به حساب می‌آیند.

در قسمت دوم برنامه سامیت اکبری، دبیر اجرایی برنامه و استاد دانشگاه، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود در فضای کشور، برنامه و همایش هایی در جهت توسعه کار استارتاپی ایجاد کرده و تدارک دیده ایم؛ تارگت ما در این سمت بوده که کسب و کارهای سنتی را به حوزه کسب و کارهای دیجیتال سوق دهیم و امیدوارم در جهت توسعه کسب و کار خود اطلاعات بیشتری از این برنامه دریافت کنید.

پنل "انتقال تجربه" به مدیریت‌ علی شهبازی و با حضور محمدرضا تقوی، سخاوت سلیمی، سهند سالمی، سعید هاشمی برگزار شد.

بی تجربگی کار را دشوار می کند

سخاوت سلیمی؛ مدیر مجموعه یک دو سه و رومک که در حوزه خدمات ارائه می دهد در این گفتگو بیان کرد: سال ۹۴ که پلتفرم های دیجیتال تشکیل می‌شدند ما شروع به کار کردیم پیشرفت خوبی در همان اول ایجاد کرده بودیم. اسفند ماه ۹۴ صد و ۸۰ میلیون تومان گردش مالی داشتیم، از کل گردش مالی ۱۰ درصد سهم ما بود تا حداقل بتوانیم با آن در آن زمان یک پراید بگیریم.

وی در خصوص شکست رومک گفت: زمانی که ما همتراز آپ های خدماتی فعالیت می‌کردیم در کنار آن با توجه به بی تجربگی هایی که وجود داشت دست به دست هم با بیشتر شدن رقبای حوزه باعث شکست رومک شدند.

وی افزود؛کسی که باتجربه تر باشد فکر بهتری برای مدیریت و برنامه‌ریزی خواهد داشت. وقتی بی تجربه گی در کنار یک دلیل دیگر قرار می‌گیرد کار را دشوار تر می‌کند، اگر ما زمانی که این اپ ها به وجود آمد، تغییراتی نسبت به برنامه انجام می‌دادیم شاید ادامه موفقیت ها در این زمینه وجود داشت. البته باید قبول داشت که سال‌های ۹۳ تا ۹۵ اکوسیستم در حال شکل‌گیری بود و خیلی ها قرار بود شکست بخورند که یکی از آنها ما بوره ایم.

سعید هاشمی؛ مشاور حوزه فروش و بازاریابی، استاد دانشگاه با تحلیلی بر علل این شکست ها بیان کرد: صنایع مختلف و کارخانه های مختلف شکست خورده و برنده شده را دیدم. همیشه از صحبت کردن می ترسیدم، دنبال این هستم که چرا کسی به شکست ها توجه نمی‌کند؟ پس آدم‌ها کی شکست خوردند؟ پس چرا راه ادیسون که هزار بار در ساخت لامپ شکست خورد امروزه در اینستاگرام وجود ندارد که نگوید من از اول ایده آل بوده ام؟ از شکست نترسید از شکست درس بگیرید‌. این درس در همه چیز وجود دارد، اگر درس خود را یاد بگیری به مرحله بعد میروی تا زمانی که درس را یاد نگیری هی تکرار خواهد شد با هزینه بیشتر!

وی افزود: ما ایرانی ها از این می‌ترسیم که به زخم های پایمان بگوییم که راه آمده اشتباه بوده است. استارتاپی که به این نتیجه می‌رسد که نمی‌تواند پیشرفت جدیدی به دست بیاورد و باید آن را رها کند قطعا در کار دیگری موفق تر خواهد شد، به یاد داشته باشید نمی‌توانید بیزینس شکست خورده را به گردن بکشید که ان شالله درست خواهد شد.

وی افزود: به دهه هفتادی ها بزرگترین خیانت در حقشان شده، دهه هفتادی ها تا وقتی که خواستند وارد بازار کار شوند شرکت های هرمی ایجاد شدند! و همه چیز را اسلامی و قانونی کردیم و بچه ها را شست‌وشوی مغزی دادیم.ما ملتی هستیم که دوست داریم یک شبه پولدار شویم و کپی برداریم. زمانی که دیجی کالا و اسنپ موفق شد‌، تمام شرکت های برنامه نویسی به دنبال کپی برداری بودند که اپلکیشنی میخواهم همانند اسنپ!

وی در ادامه تحلیل علل شکست های استارتاپ ها اظهار کرد: حق انتخاب، قیمت ارزان، حس برنده شدن؛ به این نتیجه نرسیده ایم که الگو برداری کنیم، همه می‌خواهند اسنپ و دیوار شوند اما فرصت های زیادی وجود دارد، باید در نظر داشته باشیم که آیا می‌خواهیم یک سهم کوچکی از بازار بزرگ داشته باشیم و یا یک

سهم بزرگ از بازار کوچک؟ خیلی جوانان را می‌بینم که برای مشورت می آیند، تا ۳۳ سالگی اشتباه کنید و بدترین حالت تا ۳۵ سالگی. زمانی که به ۳۳ سالگی رسیدید بپرسید از خود که هستم و اگر جوابی نداشته اید بدانید که شکست خورده اید. اگر کاری را شروع کردی و اگر اسم شما در آن کار جزو ۵ نفر نبود شما موفق نبوده ای، در ۳۳ سالگی باید بدانید که شما چه کسی هستید.

در کسب و کارها به خودمان هم دروغ می‌گوییم

محمدرضا تقوی؛ بنیانگذار خانه استارتاپی مراغه بیان کرد: به عنوان یک شتابدهنده خودم را به عنوان مترجم شناخته بودم که زبان استارتاپ ها را به بخش های دولتی مختلف انتقال می‌دادم اما زبان مشترک را هیچ جا نداشته ایم. ما در کسب و کارها به خودمان هم دروغ می‌گوییم که این تعداد آمار داریم و این کار را انجام می‌دهیم.

سماجت رها کردن کاری را داشته باشید

سهند سالمی؛ بنیان گذار دیدچی گفت: نمی‌توان یک دلیل را به عنوان شکست در نظر گرفت، اما سه دلیل اصلی وجود داشت که باعث شد تا به نقطه پیشرفت و توسعه نرسد؛ نبود مدیریت زمانی خوب از دلایل اصلی بود. مشکل ما پول نبود و نبود تجربه مشکل اصلی و عدم توانایی مدیریت زمان و منابع انسانی بود. به عنوان بنیانگذر ۱۰۰ درصد شکست را به گردن گرفتم و اما مسائل هایی نیز وجود داشت که باعث و بانی شکست بود.

وی اضافه کرد: تجربیاتی که از دیدچی کسب کردم باعث این شد تا الان در مکانی که هستم موفق باشم و تجربه به دست آمده من را به بالا کشید، اگر تجربه امروز در زمان دیدچی وجود داشت امکان این بود تا با شکست روبه رو نشویم.

وی در آخر خاطرنشان کرد" تا جایی که میتوانید شکست بخورید و سماجت رها کردن کاری را داشته باشید.

دانش آموز خبرنگار: سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار