بررسی پانا از وظایف آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه‌؛

آموزش‌وپرورش زیرساخت‌‌ هنرستان‌ها را با همکاری صنایع ‌بازطراحی کند

آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های تاب‌آوری را به‌منظور فضاسازی بازار کار برای دانش‌آموزان‌ ایجاد کند

تهران (پانا) - یک پژوهشگر اقتصادی معتقد است برای ارتقای نظام آموزشی که در فصل 19 برنامه توسعه هفتم به آن تأکید شده است، خوب است که آموزش و پرورش با صنایع کارگروه‌های تخصصی تعریف کند تا زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها بررسی و بازطراحی شود.

کد مطلب: ۱۳۸۳۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
آموزش‌وپرورش زیرساخت‌‌ هنرستان‌ها را با همکاری صنایع ‌بازطراحی کند

فصل 19 لایحه‌ برنامه توسعه هفتم که به مجلس ارائه شد، با عنوان «ارتقاء نظام آموزشی» به موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله کیفیت و عدالت تربیتی پرداخته است. در ماده ۸۸ این برنامه طی بندهایی، آموزش و پرورش مکلف شده است به‌منظور برخورداری دانش‌آموزان از فرصت‌های تعلیم و تربیت با‌کیفیت و تأمین و بسط عدالت تربیتی با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تا پایان سال اول برنامه توسعه هفتم اقداماتی را انجام دهد.

در بند «ث» ماده ۸۸ آموزش و پرورش مکلف شده است: «رشته‌های آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دوره متوسطه دوم مبتنی بر آمایش و آینده‌پژوهی و توسعه زیرساخت‌های کمی و کیفی هنرستان‌ها بر‌اساس بسته‌های حمایتی مصوب‌ دولت با مشارکت سازمان‌ها، ‌نهادهای عمومی غیردولتی، شهرک‌های صنعتی، صاحبان صنایع و مشاغل اتحادیه‌های ‌حرفه‌ای اصناف و بنگاه‌های اقتصادی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار کارخانه، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری را بازطراحی و توسعه دهد.»

آموزش و پرورش با صنایع، کارگروه‌های تخصصی تعریف کند

زهرا کاویانی، پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با پانا اجرایی‌شدن این بند از برنامه هفتم را منوط به نوع نگاه آموزش و پرورش به بازار کار عنوان کرد و گفت: «اگر آموزش و پرورش بخواهد چنین بندی را اجرا کند ابتدا باید به سراغ صنایع و کارخانه‌ها برود و نوع نیازشان به نیروی انسانی را جویا شود. آموزش و پرورش می‌تواند با صنایع و شرکت‌های خصوصی کارگروه‌های تخصصی تعریف کند تا بتواند بر‌اساس نیازهای عملیاتی آن‌ها، برنامه‌های آموزشی مناسب‌تری را ارائه دهد. این همکاری می‌تواند شامل ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه‌ها، شرکت در طراحی بسته‌های آموزشی و تأسیس مراکز آموزش و توسعه مشترک باشد.»

فضاسازی بازار کار با راه‌اندازی شرکت‌های تاب‌آوری برای دانش‌آموزان متوسطه

کاویانی گفت: «آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری بخش خصوصی، شرکت‌های تاب‌آوری را ایجاد کند تا در به دست آوردن مهارت‌های کاربردی به دانش‌آموزان کمک کند. این شرکت‌ها بسته به اینکه بازار به چه تخصصی نیاز دارد آن مهارت و تخصصی که دانش‌آموز در مدرسه یا هنرستان آموخته است را با تعریف یک فضای کار آزمایشی و با حضور کارفرما عملیاتی می‌کند. این دانش‌آموز با مشارکت در پروژه‌های پژوهشی‌ و توسعه، مسیر پیشرفت فناوری و صنعت را آموزش می‌بیند.»

تعریف برنامه تدریس مشترک با بخش خصوصی

این کارشناس پیشنهاد داد آموزش و پرورش از برنامه‌های تدریس مشترک با بخش خصوصی استفاده کند. وی افزود: «آموزش و پرورش می‌تواند در کنار بخش خصوصی، برنامه‌های تدریس مشترک را ارائه دهد. این برنامه‌ها می‌توانند شامل تدریس مواد مشترک و اخذ واحدها در دوره‌های تحصیلی مختلف باشند. در واقع آموزش و پرورش می‌تواند با بخش خصوصی هیات‌های مشترک تشکیل دهد تا برنامه‌های آموزشی را بر اساس نیازها و نیازمندی‌های صنعت و بازار کار طراحی و اجرا کند.»

وی افزود: «با ایجاد همکاری مؤثر با بخش خصوصی، آموزش و پرورش می‌تواند از منابع مالی، تخصص و منابع دانش و توانمندی‌های بخش خصوصی بهره‌برداری کند و بهبود و توسعه بهتری را در آموزش و پرورش ایجاد کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار