بررسی نقش هنرستان‌های کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور

تهران (پانا) - درحالی‌که دنیا با موضوع امنیت غذایی درگیر است به گفته کارشناسان برنامه‌ریزی برای پیوند میان هنرستان‌های کشاورزی و بازار کار فرصتی برای توسعه اقتصاد کشاورزی و تضمین امنیت غذایی کشور است.

کد مطلب: ۱۳۸۲۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
بررسی نقش هنرستان‌های کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور

پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که امنیت غذایی در گرو تدوین سیاست فعال برای حمایت از هنرستان‌های کشاورزی است و برای این مهم باید میان هنرستان‌های کشاورزی و بازار کار پیوند برقرار کرد. در همین راستا رحمت اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه نظام آموزشی باید به سمت تربیت کشاورزان جوان برود عنوان کرد استفاده از روش‌های به روز شده و ارائه تسهیلات به کشاورزان جوان مشوق‌های خوبی برای استقبال دانش‌آموزان از رشته‌های کشاورزی است.

اهمیت پیوند میان بازار کار و هنرستان‌های کشاورزی

پرویز اوسطی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری مجهز کردن هنرستان‌های کشاورزی بر امنیت غذایی کشور گفت: «تسهیلات فنی و اعتباری برای افزایش توانمندی فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی و ایجاد فرصت اشتغال در جهت توسعه کشاورزی بسیار مهم است.»

اوسطی عنوان کرد: «توسعه اقتصاد کشاورزی به‌عنوان یکی از صنایع اصلی در جهت تولید غذای کافی و مطمئن، بسیار مهم است. بنابراین، تدوین سیاست‌های فعال در حوزه حمایت از فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های کشاورزی و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان در پروژه‌های مرتبط با کشاورزی و امنیت غذایی در کشور باید اولویت باشد.»

اوسطی درباره روش‌های پیوند مؤثر بین بازار کار و رشته‌های کشاورزی اظهار کرد: «اولین قدم برای ایجاد پیوند میان بازار کار و رشته‌های کشاورزی داشتن برنامه‌ریزی است. این برنامه باید توسط نظام آموزشی طراحی و به همت نهادهای مرتبط پیاده‌سازی شود. اکنون هم ‌آموزش‌های هنرستان‌های کشاورزی وجود دارد اما آنچه باید محوریت قرار گیرد، تعادل بازار کار و سطح آموزشی و تقاضای بازار است.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: «در این راستا مهم است که آموزش مهارت‌های کاربردی که با اصول و رویه‌های علمی هماهنگ باشند، به‌عنوان بخشی از برنامه آموزش، به فارغ‌التحصیلان ارائه شود. البته توجه به نیازهای بازار کار یکی از موارد اساسی است که باید در نظرگرفته شود.»

اوسطی درباره احداث هنرستان کشاورزی در استان‌هایی که به دلیل وجود شرایط طبیعی و اقلیمی، پتانسیل توسعه کشاورزی را دارند، اظهار کرد: «توسعه کشاورزی در استان‌ها برای تولید محصولات غذایی باکیفیت و استفاده از توان‌بخش کشاورز محلی بسیار مهم است. ازاین‌جهت اختصاص بودجه کافی جهت احداث، مجهز کردن و راه‌اندازی هنرستان کشاورزی بسیار اساسی است.اخذ نظر کارشناسان بومی دارای تجربه در حوزه آموزش کشاورزی در استان‌ها به منظور مهندسی، طراحی و ساختاردهی برنامه درسی، ایجاد برنامه عملیاتی از مواردی است که برای احداث هنرستان کشاورزی در یک استان باید مورد توجه باشد. همچنین تأمین زمین مناسب و بهره‌وری از آن‌ها برای اقامتگاه دانشجویان و فضاهای آموزشی بسیار مهم است.»

استقبال دانش آموزان از رشته‌های کشاورزی در گرو ارائه تسهیلات است

رحمت اله نوروزی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به مشوق‌هایی که می‌تواند جوانان را به سمت رشته‌های کشاورزی سوق دهد، گفت: «آنچه نظام آموزشی ما می‌تواند انجام دهد تا به سمت تربیت کشاورزان جوان برویم در ابتدا ایجاد آموزش متنوع و عالی در حوزه کشاورزی است.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: «این روش باعث خواهد شد جوانان بهتر بفهمند چگونه می‌توانند در این صنعت کار کنند. به عنوان مثال، تعلیم و تربیت علمی و عملی در حیطه کشاورزی در کلاس‌های پرورشی، دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی مهارتی و آموزش مجازی، می‌تواند به جوانان اطلاعات کافی در مورد انواع محصولات کشاورزی، فرآیندهای پرورش و متد‌های کاربردی در صنعت کشاورزی را بدهد.»

نوروزی عنوان کرد: «در دهه‌های اخیر تحولات فناوری در حوزه کشاورزی و دسترسی به دانش و فناوری برای کشاورزان و جوانان بستری را فراهم کرده است تا بتوان صنعت کشاورزی را برای جوانان و دانش‌آموزان مجدد طراحی کرد.»

وی افزود: «توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته در بخش کشاورزی و نرم‌افزارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، اطلاعات لازم را جهت کار در حیطه کشاورزی برای جوانان و دانش‌آموزان فراهم خواهد کرد.»

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت تقویت رشته تحصیلی کشاورزی در مدارس گفت: «این مهم باعث می‌شود دانش‌آموزان بیشتری به تحصیل در این رشته علاقه‌مند شوند. این تقویت رشته نباید فقط منحصر به دانشگاه‌های کشاورزی و دانشکده‌های مرتبط با صنعت کشاورزی باشد بلکه هنرستان‌های کشاورزی را هم شامل می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار