عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با پانا:
سازمان منابع طبیعی زمینهایی را به صورت قرارداد اجارهای در اختیار هنرآموزان کشاورزی قرار دهد
تهران(پانا)- عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت سازمان منابع طبیعی باید زمینهایی را به صورت قرارداد اجارهای بلندمدت با اولویت کارآموزان رشته کشاورزی، در اختیار هنرآموزان هنرستانهای کشاورزی قرار دهد تا برای تولید قدمی بردارند.
محمد رشیدی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت وگو با پانا عنوان کرد: «در گذشته در هنرستانهای کشاورزی، تولید در کنار آموزش وجود داشت و هنرستانهای کشاورزی زمینهای زراعی بسیاری در اختیار داشته و دانشجویان و هنرآموزان در همانجا آن چیزی را که آموزش میدیدند در عمل نیز اجرا میکردند تا تسلط کافی پیدا کنند.»
وی ادامه داد: «در گذشته خود این هنرستانها تولیدکننده بودند و محصولات تولید شده را به فروش میرساندند و درآمد حاصله برای بودجه خود این هنرستانها هزینه میشد. این هنرستانها در گذشته با توجه به زمینهایی که در اختیار داشتند و کارهایی که انجام میدادند، به نوعی خودگران بودند.»
تولید در کنار آموزش موجب کارآزمودهشدن هنرورزان کشاورزی میشود
وی گفت: «از جهت خودآموزشی، این تولید در کنار آموزش موجب کارآزمودهشدن این هنرآموزان میشود وگرنه اگر مسائل در قالب تئوری صرف آموزش داده شود، هنرستان نیست.»
رشیدی ادامه داد: «هنرستان جایی است که به لحاظ فن و عمل هنرآموز را تقویت کند و پایههای علمی در عمل هم تقویت شود. امیدواریم هنرستانها از تئوریشدن خارج شده و به سمت و سویی که قبلا بود، پیش رود تا ما در بخش کشاورزی کاربرد عملی داشته باشیم.»
افزایشیافتن بهرهوری در کشور با تولید در هنرستانهای کشاورزی
عضو کمیسیون کشاورزی گفت: «اگر هنرآموزان در هنرستانهای کشاورزی و فارغاتحصیلان کشاورزی از دانشگاه، وارد مباحث تولید شوند، بهرهوری در کشور افزایش مییابد. اکنون ما مشکلات بهرهوری در زمینه آب و محصولات کشاورزی داریم زیرا کشاورزی ما با کشاورزی علمی دنیا فاصله زیادی دارد.»
وی گفت: «ما در برنامه هفتم توسعه برنامهریزیهایی برای افزایش بهرهوری در کشور داریم. در این برنامه باید سازمان منابع طبیعی زمینهایی را به صورت قرارداد اجارهای بلندمدت با اولویت کارآموزان رشته کشاورزی، در اختیار هنرآموزان هنرستانهای کشاورزی قرار داده تا برای تولید قدمی بردارند.»
رشیدی ادامه داد: «با توجه به این موضوع که تهیه زمین برای هنرستانها کار دشواری است این زمینها را در اختیار آنان قرار داده تا به سمت تولید بروند و علاوه بر ایجاد اشتغال و جذابیت، بهرهوری در کشاورزی افزایش یابد زیرا با این کار به سمت تخصصی و علمیشدن کشاورزی میرویم و هم تولید و هم بهرهوری افزایش مییابد.»
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: «برای افزایش بهرهوری باید علم و تخصص به هم متصل شوند. در تولید محصولات کشاورزی به هر میزان هنرآموزان هنرستانهای کشاورزی را تقویت کنیم، بهرهوری به همان نسبت بالا میرود.»
رشیدی درباره اینکه چگونه افراد را ترغیب کنیم تا به سمت رشتههای کشاورزی بیایند، گفت: «همانگونه که در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده است، باید بتوانیم برای هر رشته شغل مناسب قرار دهیم تا آن رشته تبدیل به مهارت شده و افراد بتوانند از آن درآمدزایی کنند زیرا هدف تمامی دانشآموزان و هنرآموزان از گرفتن مدارک مختلف، یافتن شغل و کسب درآمد است.»
ارسال دیدگاه