وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی:

کتابداران حافظان ارتقای فرهنگ هستند

سرانه مطالعه کتاب در کشور ۳۳ دقیقه است

تبریز (پانا) - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که کتابداران حافظان ارتقای فرهنگ هستند، سرانه مطالعه کتاب در کشور را ۳۳ دقیقه عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۰۹۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کتابداران حافظان ارتقای فرهنگ هستند

محمدمهدی اسماعیلی در مراسم افتتاح کتابخانه ضمن تاکید بر اهمیت کتابخانه‌هایی با رویکردهای نوین گفت: کتابخانه فقط صرف قرابت نبوده و از کتابخانه هایی با رویکرد های نوین استقبال می کنیم.

وی افزود: در کتابخانه های کشور، خدمات بی شماری توسط کتابداران عزیز ارائه می شود؛ کتابداران، سربازان گمنام حوزه فرهنگ بوده و نقش بی بدیلی را در حوزه فرهنگی ایفا می‌کنند. کتابداری یک شغل مقدس است، چرا که کتابداران صرفا کارمند نیستند، بلکه حافظان ارتقای فرهنگ هستند.

اسماعیلی با بیان این که بخش کودک و نوجوان اولویت فعالیت های فرهنگی ما است، گفت: با توجه اولویت های سازمانی، عمده خدمات تهیه شده، پاسخگوی این نیازها است. مقام معظم رهبری با بازدید ۳ ساعته خود از نمایشگاه کتاب، رفتار فرهنگی را به مسئولین فرهنگی آموزش دادند که تمرکز بر حوزه کودک و نوجوان از تاکیدات مقام رهبری بود.

وی ادامه داد: به دنبال سرمایه گذاری و متمرکز شدن روی بخش کودک و نوجوان هستیم تا ث در دسترسی به کتاب را تسهیل کنیم؛ عضو گیری های سال ۱۴۰۲ نشان دهنده آن است عضو گیری امسال نسبت به سال قبل دو برابر شده است. امروزه یک شبکه مهمی از حوزه فرهنگ را در کتابخانه ها داریم. نزدیک به 4000کتابخانه در سطح کشور وجود دارد که 10میلیون نفر عضو این کتابخانه ها هستند. 3 میلیون عضو فعال داریم که 40 درصد این افراد در بخش کودک و نوجوان هستند.

وی افزود: لازم به ذکر است که در سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی با همکاری وزارت نفت بودجه ای به ارزش 100‪میلیارد تومان برای تجهیز و توسعه کتابخانه ها تخصیص داده شد. موضوع کتاب و کتابخانه یک هدف مهم دیگری نیز دارد که مصرف فرهنگی در میان نوجوانان و جوانان و کودکان وضعیت مطلوبی نیست و برنامه ریزی دولت در راستای ارتقا و رسد کتاب و کتابخوانی است. طبق آخرین تحقیقات صورت گرفته، سرانه مطالعه کتاب در کشور بدون احتساب کتاب های آموزشی و درسی و ادعیه، 33 دقیقه بوده که قابل قبول است.

وی بیان کرد: به فرموده استاندار محترم، در بحث کتابخانه های استان رشد 40درصدی را داشتیم و امیدواریم تا در حوضه کتابخانه ها و سرانه های فرهنگی، همه پروژه های موجود در کتابخانه ها و پروژه های فرهنگی هنری را را ارتقا دهیم تا در این شهر و استان مشکل ساختاری نداشته باشیم.

اسماعیلی افزود: رهبر معظم انقلاب بر گسترش عدالت فرهنگی تاکید دارند و در سخنرانی ۱۴ خرداد امسال راهکارهای ایمان و امید را تبیین کردند که نیاز با تعمیق ایمان دینی در میان نسل جدید داریم و دنبال می‌کنیم و به دنبال استقرار جامعه‌ای با سیره و سلوک مومنانه هستیم که ابزار مهم آن کتابخوانی است و با وجود مشکلات موجود چون دسترسی سخت و گرانی کاغذ که ۴۰۱ میلیارد تومان کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فروخته شد و یک میلیون و ۴۰۰ هزار جلد کتاب به صورت رایگان به دست مردم در روستاها و شهرهای کوچک رساندیم.

وی در پایان اضافه کرد: حضور بانوان در حوزه کتابخانه‌ها، کتابداران و هیأت امنا پررنگ این که نشان می‌دهد نگاه ما به این حوزه دیده شدن نقش پر رنگ بانوان فرهیخته است.

دانش آموز خبرنگار : علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار