مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

عرصه خبری باید به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد

تبریز (پانا) - مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این که عرصه خبری باید به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد، بر اهمیت عرصه رسانه تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۳۹۴۰۹۲
لینک کوتاه کپی شد
عرصه خبری باید به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد

طبق آخرین آمار که در سال 1400 ارائه شد، بالغ بر 14 هزار رسانه در کشور در حال فعالیت هستند که آذربایجان شرقی با 549 رسانه بعد از تهران دارای بیشترین آمار در این زمینه است.

مانند روال سالهای قبل امسال هم مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پای درد و دل قشر خبرنگار نشست. نمایندگان تشکل‌های صنفی رسانه‌ای و خبرنگاران نیز در این نشست صمیمی که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شده بود، مشکلات و درخواست های خود را مطرح کردند.

محمدحسین بلاغی، ضمن تبریک روز خبرنگار و تاکید بر اهمیت این شغل گفت: خبرنگاران، دیدبانان جامعه هستند و اگر بخواهیم در جامعه آگاهی رشد یابد، بخشی ازاین موضوع در سطح جامعه توسط رسانه شکل می‌گیرد.

وی افزود: علم، دانش و فضیلت، مراتب مختلفی دارند، اما آنچه در فرهنگ عمومی جامعه و تمامی مسائل جامعه اثربخش است، کنشگران این عرصه و خبرنگاران هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: حفظ استقلال، مطالبه گری، تعالی گری و امیدآفرینی در میان رسانه ها بسیار حائز اهمیت است. حوزه خبرنگاری دو رویکرد بیرونی و درونی دارد. رویکرد بیرونی آن به اهمیت مسئله خبر و رسانه تاکید دارد که وظیفه و مسئولیت اداره فرهنگ و ارشاد این است که این اهمیت را در جامعه و اقشار مختلف جامعه تبیین کند تا منجر به آگاهی بخشی در جامعه در این زمینه شود.

وی افزود: مدیر هر دستگاهی که ارتباطی اثربخش دارد به معنی آگاهی بخش بودن و پاسخگو بودن وی است و حتی در ضعف و نقص نیز شفاف عمل می کند و تعامل مثبت دارد و این چنین مجموعه ای موفق خواهد بود.

بلاغی به رویکرد داخلی حوزه خبر اشاره کرد و گفت: ضرورت های خبرنگاری شامل این موضوع است. فعالان حوزه خبری برای حفظ اثربخشی و توانمندی خود در جامعه بایستی تلاش کنند. باید با حفظ استقلال و رویکرد مطالبه گری، منصفانه، مصلحانه و واقع بینانه نقد کنند و چشمانشان را بر روی برخی مسائل که شاید منافع شخصی برایشان دارد نبندند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در رسانه ها گفت: عرصه خبری باید به سمت آموزش و ارتقا گام بردارد. آموزش بر عهده تشکل‌های رسانه‌ای، خود رسانه‌ها و اداره ارشاد است. بحث کیفی سازی و آموزش در رسانه‌ها بایستی جدی گرفته شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان افزود: انجمن‌های رسانه‌ای باید فعال شوند تا بتوانند مطالبه گری کنند. صدای بلند رسانه‌ها باید از استان به کل کشور برسد، زیرا اکنون ظرفیت کنشگری رسانه‌ای، محدود به تبریز و استان است.

وی در مورد واریزی تسهیلات برای متقاضیان اصحاب رسانه، گفت: تسهیلات در روزهای اخیر طبق تبصره 16 به مبلغ بیش از 30 میلیارد تومان برای اصحاب رسانه و هنر استان پرداخت شد که در تلاش هستیم این مبلغ را به100 میلیارد تومان برسانیم.

حسن گلی نیز در ادامه از برگزاری جشنواره‌های مختلفی در حوزه رسانه در سطح شهر تبریز خبر داد و افزود: از جمله این جشنواره ها "تبریز ما"است که مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز با ایجاد فضایی برای طرح نکات مثبت و منفی حوزه شهری برگزار می کند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: یکی دیگر از جشنواره ها، جشنواره "آب در آیینه رسانه" است که توسط شرکت آب منطقه‌ای استان برگزار می شود. همچنین فراخوان جشنواره رسانه‌ای کنگره ۱۰ هزار شهید آذربایجان نیز به زودی رونمایی می‌شود.

در ادامه جلسه نماینده انجمن مدیران مسئول مطبوعات استان، رئیس انجمن صنفی دفاتر نمایندگی روزنامه‌های سراسری استان، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان و مبین محمدپور و سما رزمی به نمایندگی از طرف دانش آموز خبرنگاران استان و خبرگزاری پانا به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار