عوامل کاهش استقبال والدین برای هدایت فرزندان به رشتههای کشاورزی
تهران (پانا) - رئیس گروه دروس کشاورزی و غذا ضمن اشاره به جایگاه والای کشاورزی در اقتصاد کشور، نرخ کم محصولات، ریسک بالای تولید و عدم حمایت از کشاورزان را عامل کاهش استقبال والدین برای هدایت فرزندانشان به دروس کشاورزی عنوان کرد.
عابدین آریان پور؛ رئیس گروه دروس کشاورزی و غذا در خصوص اهمیت آشنایی دانش آموزان با رشته های کشاورزی، در گفت وگو با پانا گفت: «با توجه به اهمیت امنیت غذایی برای استقلال هر کشور، دانش آموزان با انتخاب رشته های کشاورزی متناسب با علاقه و استعداد خود، علاوه بر کمک به تولید و رونق اقتصادی آینده، شغل مطمئن تری را نیز در آینده عهده دار خواهند بود.»
وی با بیان اینکه تولید پایدار و سالم محصولات کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی امری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: «در برنامه درسی و در امتداد آن در محتوای بسته های تربیت یادگیری، سعی بر آن است تا به ارتباط منطقی و سازمان یافته بین دنیای کار و دنیای آموزش توجه شود. آموزش تولید پایدار و سالم محصولات کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی، نسبت به آموزش دیگر دروس، بسیار پیچیدهتر است؛ اما ارتباط تنگاتنگی با نگرش فعالان این بخش دارد؛ به گونه ای که در برنامه های درسی رشته های کشاورزی، آموزش شایستگی های فنی به صورت درهم تنیده با شایستگی های غیرفنی؛ درستکاری، بهداشت، ایمنی، مسئولیت پذیری و حفظ محیط زیست ارتباط دارد.»
آرین پور در خصوص نگرش منفی والدین نسبت به رشته کشاورزی گفت: «اکثر والدین نسبت به جایگاه والای کشاورزی در اقتصاد کشور آگاهی دارند؛ اما نرخ کم محصولات، ریسک بالای تولید و عدم حمایت از کشاورزان، علاوه بر رفاه کمتر این حرفه در مقایسه با سایر حرف، منجر به کاهش استقبال والدین برای هدایت فرزندانشان به این حرفه می شود.»
رئیس گروه رشته کشاورزی در خصوص موقعیت های شغلی این رشته گفت: «در بخش کشاورزی در دو شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش، پنج گروه رشته تحصیلی وجود دارد که به ازای هر کدام حداقل سی شغل احراز می گردد و دانش آموزان طی سه سال، مهارت های مورد نیاز خود را کسب می کنند.»
وی با بیان اینکه بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص آمار شاغلان فارغ التحصیل در رشته کشاورزی وجود ندارد؛ اظهار کرد: «متأسفانه به دلیل عدم انسجام و هماهنگی کافی بین وزارتخانه ها و سایر دستگاه های مرتبط با وزارت آموزش و پرورش، بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص آمار شاغلان فارغ التحصیل در این رشته وجود ندارد؛ اما شواهد میدانی حاکی از این است که آمار فارغ التحصیلان هنرستان های کشاورزی که در این بخش اشتغال دارند، چندان قابل قبول نیست؛ هرچند که وضعیت فارغ التحصیلان این رشته نسبت به سایر رشته های تحصیلی، از جایگاه بهتری برخوردار است.»
آرین پور در خصوص راهکارهای جذابیت کتب درسی گفت: «اگر برنامه های تربیتی، یادگیری و مهارتی، متناسب با نیاز بازار کار طراحی شوند و برنامه ها به صورت خلاقانه و منعطف، متناسب با آمایش سرزمین باشد؛ فرایند یادگیری با استفاده از ابزارهایی چون؛ پژوهش و بحث و گفتگو در کلاس برای دانش آموزان جذاب تر می شود.»
رئیس گروه کشاورزی و غذا در پایان در خصوص نمود هویت ایرانی و کارگر ایرانی در کتب درسی عنوان کرد: «نمود هویت ایرانی و کارگر ایرانی، برقراری ارتباط بین تجربه و فنون ایرانیان در کشاورزی با کشاورزی نوین؛ همچون تعاون بین کشاورزان، احداث قنات و روش های آبیاری در یک پژوهش است؛ به گونه ای که دانش آموزان با واژه شیرواره که در گذشته در خصوص فراوری شیر دام انجام می گرفت آشنا شده و برای امکان اجرای کشت مکانیزه در خصوص ماشین ها و تجهیزات کشاورزی آن را به کار می بندند.»
خبرنگار دانش آموز: عطیه چوپانی
ارسال دیدگاه