معاون دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش مطرح کرد؛

ارزشیابی از برنامه‌های درسی شاخه فنی‌وحرفه‌ای

تهران (پانا) - معاون دفتر تألیف کتاب‌های درسی فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت ارزشیابی از برنامه‌های درسی آموزش‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای، یکی از مهم‌ترین وظایف این دفتر پس از استقرار نظام مبتنی بر شایستگی در این آموزش‌هاست.

کد مطلب: ۱۳۷۴۰۸۹
لینک کوتاه کپی شد
ارزشیابی از برنامه‌های درسی شاخه فنی‌وحرفه‌ای

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ مجتبی انصاری‌پور، معاون زمینه صنعت دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اظهار کرد: بعد از اجرای برنامه‌های درسی جدید در این شاخه از سال ۱۳۹۵، ارزشیابی از برنامه‌های درسی در برنامه‌های دفتر پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: با توجه به مراحل ۲۵ گانه فرایند برنامه‌ریزی درسی فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی (شامل 10 مرحله دنیای کار و 15 مرحله دنیای آموزش) در بیست‌وچهارمین مرحله به ارزشیابی برنامه درسی می‌پردازد. لذا در موقعیت زمانی فعلی و پس از گذشت چند سال از اجرای برنامه‌ها و اتمام پایان پاندمی کرونا زمان مناسبی است تا کارشناسان برنامه‌ریزی درسی آموزشی فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی ارزیابی از برنامه‌ها داشته باشند.

ارزشیابی وسیله‌ای برای تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدف‌های آموزش مطلب مورد نظر است. برای تعیین وضع موجود برنامه در 2 فاز دنیای کار و آموزش از برنامه‌های درسی قصد شده و اجرا شده با 2 رویکرد اصلی تغییرات فناوری و پیچیدگی‌های اجرای برنامه، ارزشیابی به عمل خواهد آمد. به همین منظور، کارگاه ارزشیابی از برنامه درسی در مدرسه دارالفنون در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و مقدمات طرح و ابزارهای لازم برای شروع این فرآیند ارزشمند تبیین شد. در ادامه این فرایند برای عملیاتی کردن پروژه با استفاده از نرم‌افزارهای متداول و در دسترس، سؤالاتی که در این پیمایش، کارشناسان به دنبال پاسخ آن‌ها بودند تهیه و در 2 بخش مجزا دنیای کار و آموزش طراحی شد. خوشبختانه با تلاش همکاران، استلزامات اولیه مورد نیاز در ۳۳ رشته شاخه فنی‌وحرفه‌ای تا قبل از 1402 تهیه و آماده شد.

انصاری‌پور گفت: مشارکت‌کنندگان این فرآیند در فاز دنیای کار، شامل کارفرمایان، فروشندگان کالا و خدمات، خبرگان دنیای کار و انجمن‌های حرفه‌ای و تخصصی هستند و ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این فاز، مصاحبه با مشارکت‌کنندگان تا حد اشباع نظری در پاسخ سؤالات در نظر گرفته شده است.

مشارکت‌کنندگان دنیای آموزش، شامل هنرآموزان و هنرجویان دووجهی (شاغل در دنیای کار و دنیای آموزش)، فارغ‌التحصیلان و مربیان آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای خواهند بود. بدیهی است به دلیل تنوع پودمان درس‌های مختلف رشته‌های شاخه فنی‌وحرفه‌ای، تعیین و بسط سؤالات مصاحبه ساختار یافته و نیمه‌ساختاریافته توسط کارشناسان تعیین خواهد شد. اما چهارچوب کلی برای همه رشته‌ها مشابه یکدیگر بوده و انتظار می‌رود گزارش نهایی این پیمایش، ساختار واحدی برای همه رشته‌ها در برگیرد.

مشارکت معاونت آموزش متوسطه با استفاده از ظرفیت دبیرخانه‌های راهبردی و گروه‌های آموزشی سهم عمده و به‌سزایی می‌تواند در تکمیل این ارزشیابی در فاز دنیای آموزش داشته باشد. امید است با تحلیل داده‌های به‌دست آمده از این پژوهش به سرعت بتوانیم روزآمدی برنامه‌های درسی و محتوای مکتوب و غیرمکتوب بسته‌های تربیت و یادگیری را در دستور کار قرار دهیم و با توجه به اینکه امسال به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است؛ با توانمندسازی نیروی کار در حوزه تولید، به رشد آن کمک کرده باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار