معاون دفتر تالیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش مطرح کرد؛
ارزشیابی از برنامههای درسی شاخه فنیوحرفهای
تهران (پانا) - معاون دفتر تألیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت ارزشیابی از برنامههای درسی آموزشهای شاخه فنیوحرفهای، یکی از مهمترین وظایف این دفتر پس از استقرار نظام مبتنی بر شایستگی در این آموزشهاست.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ مجتبی انصاریپور، معاون زمینه صنعت دفتر برنامهریزی و تالیف کتابهای درسی فنیوحرفهای و کاردانش اظهار کرد: بعد از اجرای برنامههای درسی جدید در این شاخه از سال ۱۳۹۵، ارزشیابی از برنامههای درسی در برنامههای دفتر پیشبینی شد.
وی ادامه داد: با توجه به مراحل ۲۵ گانه فرایند برنامهریزی درسی فنیوحرفهای و مهارتی (شامل ۱۰ مرحله دنیای کار و ۱۵ مرحله دنیای آموزش) در بیستوچهارمین مرحله به ارزشیابی برنامه درسی میپردازد. لذا در موقعیت زمانی فعلی و پس از گذشت چند سال از اجرای برنامهها و اتمام پایان پاندمی کرونا زمان مناسبی است تا کارشناسان برنامهریزی درسی آموزشی فنیوحرفهای و مهارتی ارزیابی از برنامهها داشته باشند.
ارزشیابی وسیلهای برای تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدفهای آموزش مطلب مورد نظر است. برای تعیین وضع موجود برنامه در ۲ فاز دنیای کار و آموزش از برنامههای درسی قصد شده و اجرا شده با ۲ رویکرد اصلی تغییرات فناوری و پیچیدگیهای اجرای برنامه، ارزشیابی به عمل خواهد آمد. به همین منظور، کارگاه ارزشیابی از برنامه درسی در مدرسه دارالفنون در سال ۱۴۰۱ برگزار شد و مقدمات طرح و ابزارهای لازم برای شروع این فرآیند ارزشمند تبیین شد. در ادامه این فرایند برای عملیاتی کردن پروژه با استفاده از نرمافزارهای متداول و در دسترس، سؤالاتی که در این پیمایش، کارشناسان به دنبال پاسخ آنها بودند تهیه و در ۲ بخش مجزا دنیای کار و آموزش طراحی شد. خوشبختانه با تلاش همکاران، استلزامات اولیه مورد نیاز در ۳۳ رشته شاخه فنیوحرفهای تا قبل از ۱۴۰۲ تهیه و آماده شد.
انصاریپور گفت: مشارکتکنندگان این فرآیند در فاز دنیای کار، شامل کارفرمایان، فروشندگان کالا و خدمات، خبرگان دنیای کار و انجمنهای حرفهای و تخصصی هستند و ابزار جمعآوری دادهها در این فاز، مصاحبه با مشارکتکنندگان تا حد اشباع نظری در پاسخ سؤالات در نظر گرفته شده است.
مشارکتکنندگان دنیای آموزش، شامل هنرآموزان و هنرجویان دووجهی (شاغل در دنیای کار و دنیای آموزش)، فارغالتحصیلان و مربیان آموزشهای فنیوحرفهای خواهند بود. بدیهی است به دلیل تنوع پودمان درسهای مختلف رشتههای شاخه فنیوحرفهای، تعیین و بسط سؤالات مصاحبه ساختار یافته و نیمهساختاریافته توسط کارشناسان تعیین خواهد شد. اما چهارچوب کلی برای همه رشتهها مشابه یکدیگر بوده و انتظار میرود گزارش نهایی این پیمایش، ساختار واحدی برای همه رشتهها در برگیرد.
مشارکت معاونت آموزش متوسطه با استفاده از ظرفیت دبیرخانههای راهبردی و گروههای آموزشی سهم عمده و بهسزایی میتواند در تکمیل این ارزشیابی در فاز دنیای آموزش داشته باشد. امید است با تحلیل دادههای بهدست آمده از این پژوهش به سرعت بتوانیم روزآمدی برنامههای درسی و محتوای مکتوب و غیرمکتوب بستههای تربیت و یادگیری را در دستور کار قرار دهیم و با توجه به اینکه امسال به نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است؛ با توانمندسازی نیروی کار در حوزه تولید، به رشد آن کمک کرده باشیم.
ارسال دیدگاه