رییس اتاق اصناف تهران در گفتوگو با پانا تشریح کرد
چه زمانی دانشآموز از رشته تحصیلیاش انگیزه شغلی میگیرد؟
دانشآموز باید خودش را در شغل آیندهاش تصور کند/ با ترافیک مدرک دکترا و مهندسی مواجه هستیم
تهران (پانا) - رییس اتاق اصناف تهران با اشاره به اینکه آموزش نیروی انسانی ارزشمندترین سرمایه گذاری است عنوان کرد که دانشآموز از همان دوران دبیرستان باید باور کند با رشتهای که انتخاب میکند قرار است معیشتش را در آینده بگذراند و اینگونه انگیزه میگیرد.
ناهید شمشیری - علی توسطی، رییس اتاق اصناف تهران در گفتوگو با پانا با اشاره به اینکه ارزشمندترین سرمایهگذاری آموزش نیروی انسانی است، عنوان کرد: «من این جمله را بارها عنوان کردهام چون به آن باور دارم. درواقع اهمیت آموزش نیروی انسانی را بارها متذکر شدهام اما در عمل آنچه اتفاق میافتد چیز دیگری است.»
طرح کاد موفق نشد چون متناسب با دنیای واقعی طراحی نشده بود
توسطی گفت: «در گذشته طرح کاد وجود داشت. طرح کاد، آموزش دانش آموزان که در عمل قرار بود دانشآموز بعد از دیپلم حداقلی از مهارتها را آموزش دیده باشد اما متأسفانه خروجی لازم را به همراه نداشت و برخی پیش عمو، دایی و همسایه ثبتنام میکردند و دانشآموز آن یک روز را مدرسه نمیرفت و در خانه استراحت میکرد.این طرح از اهدافش فاصله گرفت چون واقعیتها با مسائل تئوریک متفاوت است.»
باید دانشآموز خودش را در شغل آیندهاش تصور کند
رییس اتاق اصناف تهران اظهار کرد: «اگر چنین طرحهایی قراراست بهصورت ریشهای و اصولی اجرایی شود باید برای فرد جذابیت داشته باشد و کسی که میخواهد این کار را انجام دهد برای خودش یک آینده شغلی را متصور شود به این معنا که آن دانشآموز بخواهد بلافاصله بعد از دیپلم وارد همان شغل شود. اگر نجاری انجام میدهد بداند همین اقدام و آموزش معیشت آیندهاش را تأمین میکند.»
توسطی ادامه داد: «برای مثال در کشور ترکیه برای فرد از دبیرستان گروههای مختلف مشخص شده و کسی که رشته نجاری را انتخاب کرد کاملاً مشخص است در چه زمینهای میخواهد تحصیل بدهد و حتی دانشگاه هم برود درهمان رشته ادامه میدهد. وقتی در صنایع چوب لیسانس گرفت تمام دغدغهاش همین است، چون میداند قرار است راه درآمد و معیشتش همین رشتهای باشد که در دبیرستان انتخاب کرده و همین به وی انگیزه میدهد.»
ما با ترافیک مدرک دکترا و مهندسی مواجه هستیم
رییس اتاق اصناف تهران گفت: «همه ما دانشگاه رفتهایم، صادقانه چند نفر از ما میدانستیم که بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه قرار است چه رشتهای را در بازار کار انتخاب کنیم؟ این سردرگمی باعث شده یک مسابقهای برای گرفتن مدرک تحصیلی بالاتر به وجود بیاید و آنچه ما را قانع میکند همین است. برای مثال رشته علوم انسانی که عنوان مهندسی ندارد کمتر موردتوجه قرار میگیرد و رشته ریاضی یا تجربی بیشتر مورد توجه است. اکنون ما با ترافیک دکترا مواجه هستیم درحالیکه کمبود تکنسین داریم.»
ارسال دیدگاه