کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا:

ضرورت احیای طرح کاد بومی با نگاه به آینده بازار کار در ایران

تهران (پانا) - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت آموزش جوارکارگاهی برای هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای عنوان کرد، چنین فرصتی به‌صورت برابر برای همه دانش آموزان وجود ندارد و احیا و بازنگری طرح کاد به‌صورت بومی و با نگاه به آینده بازار کار در ایران ضروری است.

کد مطلب: ۱۳۹۲۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت احیای طرح کاد بومی با نگاه به آینده بازار کار در ایران

سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزش عملی و حرفه‌ای به افراد جویای کار و تأمین نیروی انسانی ماهر برای بازار کار اقدام به راه‌اندازی آموزشگاه‌هایی در کنار کارخانه‌ها و صنایع مختلف کرده است و البته این سازمان خود نظارت و هدایت آموزش‌ها را بر عهده دارد. مدت‌هاست که کارشناسان عنوان می‌کنند پیاده کردن چنین ایده‌ای برای هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای می‌تواند اثرگذار باشد اما سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی معتقد است فرصت برابری برای همه دانش آموزان جهت این نوع آموزش‌ها وجود ندارد و احیا و بازنگری طرح کاد که در گذشته آموزش و پرورش برای آشنایی دانش‌آموزان با بازار کار اجرا کرده بود، مؤثرتر است.

آموزش جوار کارگاهی فرصت برابری برای همه دانش‌آموزان نیست

سیاوش غیبی پور، کارشناس اقتصادی درباره اهمیت راه‌اندازی آموزش‌های جوار کارگاهی گفت: «در شرایط کنونی هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای زیادی داریم که با کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و بخش خصوصی در ارتباط هستند. این نوع آموزش‌ها قطعاً برای دانش آموزان هنرستانی و فنی و حرفه‌ای بسیار اثرگذار هستند اما نکته اینجاست که ارتباط دانش‌آموزان با این نوع مراکز فرصت یکسانی برای همه نیست.»

وی افزود: «حضور در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها برای دانش‌آموزانی که علاقه‌مند به مشاغل فنی هستند تمرین عملی بسیار خوبی است ولی کارخانه‌ها و این نوع مراکز آنقدری در کشور توزیع ندارد که هرکسی به شغل فنی فکر کرد چنین فرصتی در اختیارش باشد و کارخانه یا کارگاهی باشد که بتواند به آن مراجعه کند.»

ضرورت احیای طرح کاد بومی با نگاه به آینده بازار کار در ایران

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در گذشته آموزش و پرورش طرح کاد را اجرا کرده که موفقیت‌هایی هم داشته، گفت: «طرح کاد فرصت خوبی برای آشنایی دانش آموزان با بازار کار بود که برای بقا و ادامه آن باید اصلاحاتی انجام می‌شد که ناگهان این طرح به‌طورکلی حذف شد.»

وی افزود: «خوب است این طرح فارغ از نمره دادن به دانش‌آ‌موزان و با نظارت دقیق نهاد آموزش و پرورش احیا شود و متناسب با شغل‌های موردنیاز هر منطقه جغرافیایی زمینه و بستر آموزش عملی و دقیق دانش آموزان با نگاه به آینده بازار کار در ایران فراهم شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار