معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

سواد خواندن به عنوان مساله ملی باید در سیاستگذاری کلان مورد توجه ویژه باشد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت سواد خواندن، یک مساله ملی است که باید در سیاستگذاری‌های کلان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد
سواد خواندن به عنوان مساله ملی باید در سیاستگذاری کلان مورد توجه ویژه باشد

به گزارش روابط عمومی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش؛ معصومه نجفی در گردهمایی سراسری معاونین آموزشی استان سیستان و بلوچستان از طریق ویدئوکنفرانس ضمن تقدیر از تلاش و دغدغه‌مندی همکاران متعهد استان در اجرایی کردن طرح‌ها و برنامه‌های متنوع معاونت آموزش ابتدایی به بیان دلایل اهمیت هر یک از طرح‌ها و ارائه آمار و ارقام در بررسی اجرای یک‌ساله آن‌ها پرداخت.

وی با اشاره به اینکه نتایج آزمون سواد خواندن در کشور ما بر اساس آموزش‌های ۲۰ سال گذشته قابل قبول نیست، سواد خواندن را مساله ملی برشمرد و بر اهمیت بررسی بیشتر این مهم در سطح سیاستگذاری کلان تاکید کرد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر قرار است به سراغ خواندن برویم باید نسبت به درس فارسی در دوره ابتدایی توجه ویژه‌ای داشته باشیم که این امر با آموزش و آگاهی بخشیدن به معلمان نسبت به اهمیت درس فارسی و هویت آن سریع‌تر به مقصود خواهد رسید.

نجفی با بیان اینکه نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی بین سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تا سال ۱۴۰۰-۹۹ در پایه اول ابتدایی نسبت به سایر پایه‌ها و نسبت به کل دوره بیشتر بوده و همچنین با مقایسه ارقام مربوط به دانش‌آموزان مشغول به تحصیل و نرخ ترک تحصیل پایه اول در مناطق شهری و روستایی، بیشترین تعداد مردودی را مربوط به روستاها عنوان کرد.

وی افزود: اگر قرار است کاری در حوزه سواد خواندن انجام شود باید از مناطق روستایی شروع کنیم. در همین رابطه از ۱۲۰۰۰ کلاس اول روستایی ۸۲۰۰ کلاس اول، یعنی حدوداً ۷۰ درصد کلاس‌های اول روستایی را تحت پوشش طرح بسته‌های زبان‌آموزی قرار دادیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اذعان داشت: این بسته‌ها که شامل ۱۵ بسته برای آموزش نشانه‌های کتاب فارسی بود از هفته دوم آبان‌ماه تا هفته اول اسفندماه، هر هفته یک بسته تولید، تکثیر و در سطح استان‌ها توزیع شد و علی‌رغم سختی‌ها و دشواری‌هایی که وجود داشت به لطف و یاری خداوند متعال مراحل کار به صورت قابل توجهی پیش رفت و اکنون نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که تحول چشمگیری در افزایش توانایی خواندن دانش‌آموزان رخ داده و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی کلاس‌ها هستیم.

نجفی، تغییر رویکرد معلمان عزیز به سمت معنامحوری را از پیامدهای مهم این طرح دانست و گفت: این حرکت رو به پیشرفت با بازخوردهای مثبت و مطلوب معلمان مواجه بوده و گامی در راستای عدالت آموزشی است و این نتیجه بسیار ارزشمند است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به طرح شهید همت بیان کرد: بین آن چیزی که در کلاس‌های درس اجرا می‌شود و آنچه مد نظر مؤلفین کتب فارسی است، تفاوت زیادی وجود دارد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح، توسعه توانمندی معلمان نسبت به موضوعات کتاب‌های درسی و اهداف مد نظر مؤلفین با ایجاد گفتمان مستمر با رویکردهای علمی از طریق شبکه‌سازی معلمان در کل کشور است که نقطه هدف؛ ۱۲ هزار حلقه 10 نفری از معلمان بود یعنی ۱۲۰ هزار معلم در کل کشور با یک جریان آموزشی مستمر مواجه شدند.

نجفی در ارزیابی طرح شهید محمودوند که با هدف کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، افزایش نرخ پوشش، افزایش نرخ جذب خالص پایه اول و کاهش نرخ ترک تحصیل انجام شد، اظهار کرد: این طرح با طراحی سامانه‌ای به روشن‌تر شدن مساله کمک کرد. بدین‌گونه که تعداد بازمانده‌های تحصیل که در مهرماه ۲۰۴۳۱۲ نفر بودند در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۱۴۲۹۲۸ نفر کاهش پیدا کرده بود که در این میان حدوداً ۶۰ هزار نفر تعیین تکلیف شدند و دلایل مختلف ترک تحصیل آن‌ها مشخص شد که در ادامه این شفاف‌سازی با تهیه بسته‌های حمایتی و برنامه‌ریزی برای جذب این دانش‌آموزان در صدد هستیم سال آینده شرایط بهتری را برای مخاطبین هدف فراهم کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار