مدیر خبرگزاری ایرنا البرز در گفت‌و‌گو با پانا:

دانش‌آموزان خبرنگار پیشران در فضای مجازی هستند

کرج (پانا) - مدیر خبرگزاری ایرنا در البرز عنوان کرد دانش‌آموزخبرنگاران امروزه پیشران اصلی رسانه و فضای مجازی هستند.

کد مطلب: ۱۳۷۰۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
دانش‌آموزان خبرنگار پیشران در فضای مجازی هستند

اکبر بهاروند، مدیر خبرگزاری ایرنا در استان البرز در بازدیدی که دانش آموزان خبرنگار پانا از این خبرگزاری داشتند در گفت و گو با پانا بیان کرد: «رسالت خبرنگار و اصحاب رسانه بسیار حائز اهمیت، پرخطر و پرمسوولیت است و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند به نوعی انسان هایی عاشق هستند و به حوزه کاری خود علاقه وافری دارند.»

وی افزود: «کسانی که در حوزه رسانه مشغول فعال هستند، از افراد انتخاب شده، صالح، درستکار و سالم بوده و افرادی هستند که خود را به جامعه، نظام و انقلاب اسلامی وابسته و مدیون می دانند و این افراد به درستی، دقت، سرعت و صحت موضوعات خبری را در کشور نشر می دهند و مردم را از واقعیت ها آگاه می‌کنند.»

بهاروند اضافه کرد: «خبرنگاران با وجود کاستی ها و کمبودها در صحنه های مختلف حضور می یابند و ماموریت های خطیر خود را به درستی انجام می دهند، وظیفه خبرنگار وظیفه سختی است که مردم به آن نگاه ویژه ای دارند و خبرنگاران در اذهان عمومی از احترام ویژه ای برخوردار هستند.»

مدیر خبرگزاری ایرنا در خصوص نقش چشمگیر اخبار آموزش و پرورش در خبرگزاری ایرنا گفت: «اگر به اخبار و گزارشات خبرگزاری ایرنا نگاهی بیندازید، اخبار حوزه آموزش و پرورش به خوبی قابل رصد است و ما همواره سعی کردیم پیگیر مسائل رسانه ای و نقاط ضعف آموزش و پرورش باشیم.»

بهاروند در ادامه صحبت های خود اذعان کرد: «در سال ۱۳۸۱ ایده ای مبنی بر تشکیل پایگاه رسانه ای در حوزه آموزش و پرورش به نام خبرگزاری پانا مطرح شد و پس از مدت کمی این خبرگزاری فعالیت رسمی خود را با عنوان خبرگزاری دانش آموزی پانا آغاز کرد.»

وی یکی از مهمترین و منحصر به فرد ترین خبرگزاری ها را خبرگزاری پانا دانست و اظهار کرد: «خبرنگاران فعال و موفقی همچون شما می‌تواند خبرگزای پانا را به بالاترین جایگاه خود برساند. رویکرد مسئولیت اجتماعی یک ویژگی برای همه رسانه ها است و این جمله، به این معنی است که ما نمی‌توانیم در برابر مشکلات و نیازهای جامعه بی تفاوت باشیم.»

مدیر خبرگزاری جمهوری اسلامی در استان البرز تعامل بین خبرگزاری های پانا و ایرنا را رابطه پدر و فرزندی دانستو

وی خاطرنشان کرد: «خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران با محوریت و شعار سرعت، صحت، دقت مشغول فعالیت است. خبرگزاری دانش آموزی پانا نیز بر مبنای منشور رسانه ای خود، فعالیت های رسانه ای چشمگیری را به عرصه عمل رسانده است. این منشور شامل چهار رکن اساسی و قابل توجه عدالت خواهی، صداقت در عمل، مسئولیت اجتماعی دانش آموزان و قانونمداری است. اگر بتوانیم این چهار رکن اصولی را مبنای فعالیت در خبرگزاری پانا قرار دهیم و به آن توجه کافی داشته باشیم، بدون شک می‌توانیم بخش اعظمی از دغدغه های قشر فرهنگی جامعه، معلمان و دانش آموزان را حل کنیم.»

بهاروند درباره نقش خبرگزاری دانش آموزی پانا در انتقال مطالبات فرهنگیان اظهار کرد: «معتقدم که خبرگزاری دانش آموزی پانا می بایست به قدری در حوزه اطلاع رسانی و رسانه اثرگذار و دقیق واقع شود که جامعه فرهنگی دغدغه ای برای انتقال مطالبات و خواسته های خود نداشته باشد و می‌تواند با اطلاع رسانی شفاف و رصد به‌هنگام و بهینه خود رویکرد روایتگری نخست را به دست بگیرد و با بهره گیری از صداقت قلم مدافع حقوق این قشر باشد. ما اعتقاد داریم که شما دانش آموزان می توانید روزی خبرگزاری پانا را به چنین عرصه والا و اثرگذاری برسانید.»

وی مسئولیت اجتماعی را یکی دیگر از رویکردهای اصلی حوزه خبر دانست و خاطرنشان کرد: «رویکرد مسئولیت اجتماعی یکی از رویکردهای اصلی و اساسی در تمامی رسانه ها است. مسئولیت پذیری اجتماعی یکی از ویژگی های هر خبرنگار موفق و خبره است. ما نمی‌توانیم در مقابل نیازها، مطالبات و دغدغه های جامعه خود بی تفاوت باشیم. ما خبرنگاران قشری هستیم که از بطن جامعه آمده ایم و یک تریبون را در دست گرفته ایم تا مشکلات جامعه را با رعایت صداقت، سرعت و صحت بیان کنیم. تکنولوژی های رسانه امروزه به شکلی پیشرفت و رواج یافته که گوی سبقت را از همه ربوده است. هر کسی بتواند در این بازه زمانی مطالب خود را در سبد مطالعه مخاطبین و خوانندگان قرار دهد آن فرد همواره پیشگام خواهد بود.»

بهاروند با اشاره به اهمیت صحت خبر و عدم ذوق زدگی خبری اضافه کرد: «باید به عنوان یک خبرنگار به خاطر بسپاریم هیچگاه دچار ذوق زدگی خبری نشویم. گاهی پیش آمده برخی از خبرنگاران به علت ذوق زدگی درخبر، بدون بررسی صحت و درستی آن را به انتشار رسانده اند و در نتیجه آسیب های زیادی دیده اند، بنابراین صحت و عدم ذوق زدگی خبری از ارکان اساسی دیگری است که ما خبرنگاران موظف به اجرای آن هستیم.»

مدیر خبرگزاری ایرنا در البرز همچنین تصریح کرد: «هنگامی که افراد جامعه به قشر خبرنگار می‌نگرند، آنها را یک قشر روشنفکر و صادق می‌پندارند. بنابراین ما نخست باید به این باور برسیم که یک خبرنگار هستیم و برای رسیدن به این باور باید به ارزش های دینی و ملی خود پایبند باشیم و صداقت و صحت را در زندگی خبری خود به کار بگیریم.»

وی در پایان دانش آموز خبرنگاران را افسران جنگ نرم رسانه دانست و یادآوری کرد: «متولیان رسانه جامعه ما نباید به سادگی از کنار آموزش نیروهای رسانه و خبر بگذرند. امروزه ما درگیر جنگ نرم هستیم و رفته رفته ردپای آن در رسانه و شبکه های اجتماعی بیشتر می‌شود. اگر شما دانش آموز خبرنگاران قرار است افسران این جنگ باشید می بایست به شناخت کافی از حوزه رسانه برسید. حتما به آموزش ها و توصیه هایی که مجموعه خبری پانا در اختیارتان می‌گذارد دقت و توجه کافی داشته باشید.»

در ادامه محسن صادقیان مدیر سازمان دانش آموزی استان البرز ضمن تشکر از همراهی و تعامل خبرگزاری ایرنا با حوزه سازمان دانش آموزی و پانا گزارش مختصری از فعالیت خبرگزاری پانا در حوزه جذب و آموزش دانش آموزان در سطح استان البرز ارائه کرد.

در پایان این دیدار دانش آموز خبرنگاران منتخب از بخش های مختلف خبرگزاری ایرنا بازدید کردند و با واحدهای مختلف این خبرگزاری آشنا شدند.

دانش آموزان خبرنگار: آتوسا هشترود - مهسا رادپور

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار