یک اقتصاددان در گفت‌وگو با پانا:

مسیرصحیح آموزشی از پدیده «بیکار تحصیلکرده» جلوگیری می‌کند

تهران (پانا) - عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه وجود بیکار تحصیل‌کرده نشان از مسیر اشتباه آموزش دارد، عنوان کرد که نظام آموزشی موفق سرمایه انسانی بخش اقتصادی جامعه را تأمین می‌کند.

کد مطلب: ۱۳۵۳۴۳۹
لینک کوتاه کپی شد
مسیرصحیح آموزشی  از پدیده «بیکار تحصیلکرده» جلوگیری می‌کند

علی قنبری، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه در کشورهای توسعه‌یافته نگاه به آموزش هزینه‌بر نیست بلکه یک نوع سرمایه‌گذاری است، گفت: «آموزش ابزاری است برای تربیت انسان‌هایی که اقتصاد را به جلو می‌برند پس درواقع آموزش سرمایه انسانی خلق می‌کند. مانند آنچه در ژاپن و کره و برخی دیگر از کشورهای آسیای جنوب شرقی روی داده است. این کشورها از طریق انسان‌های توانمند توانسته‌اند فرایند توسعه را سرعت بدهند.»

وجود بیکار تحصیل‌کرده نشان از مسیر اشتباه آموزش دارد

قنبری گفت: «مجموعه سیاست‌گذاری‌های مناسبی که دولت‌ها در عرصه سیاست‌های اقتصادی و تجارت خارجی داشته‌اند منجر به تربیت انسان‌هایی می‌شود که مناسب توسعه هستند. اگر عملکرد نظام آموزشی به شکل‌گیری سرمایه انسانی منجر شود، بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود. اگر مبالغ هنگفتی سرمایه‌گذاری شد و کشور نه‌تنها رشد نکرد، بلکه گرفتار بیکاری تحصیل‌کرده‌ها شد، یعنی مسیر را اشتباه رفته است.»

وی اظهار کرد: «وقتی مرتب سطح سواد افراد بالا می‌رود ولی اقتصاد کشور از آن استفاده‌ای نبرده است به اینجا می‌رسیم که منابع محدود در عرصه بهینه مصرف نشده است. ممکن است کشورهای درحال‌توسعه درنهایت به این نتیجه برسند که منافع اجتماعی سرمایه‌گذاری در آموزش بسیار پایین است و توجیهی ندارد که این منابع محدود در آموزش صرف شوند. در این حالت بودجه دانشگاهی کم می‌شود زیرا کشور از آن چندان بهره‌برداری ندارد. درواقع در این صورت کسانی که به دانشگاه می‌روند باید حداقل بخشی از هزینه را پرداخت کنند. در ادبیات توسعه این مسائل کاملاً شناخته شده است در اکثر کشورها کمیت آموزش افزایش پیدا کرده ولی کیفیت پایین آمده است.»

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی افزود: «بودجه کم، حقوق کم و وسایل کمک‌آموزشی ضعیف همه بر کیفیت آموزش بسیار تأثیرگذار هستند. آموزگارها و اساتید با چه شرایطی در کلاس حاضر شده و دانش آموزان و دانشجویان ما چه تصویری از آینده دارند؟ همه بر هم تاثیرمتقابل دارد.»

بودجه بیشتر لزوماً تحول در آموزش ایجاد نمی‌کند

قنبری عنوان کرد: «درست است که بودجه در بخش آموزش تقریباً فریز شده است و اگر تورم را در نظر بگیرید بودجه آموزش و پرورش حتی رشد منفی داشته است اما از طرف دیگر من باور ندارم اگر حقوق استادان دانشگاه چهار برابر شود کیفیت آموزشی دو برابر بهتر می‌شود. همه این مسائل مادی نیست بلکه مجموعه عوامل نامناسب ما را به اینجا رسانده‌اند. البته مشکلات مالی وجود دارد ولی همه مشکلات مادی نیست بلکه ما در فرآیند نامناسبی افتاده‌ایم. برای مثال استادانی هستند که تعداد زیادی پایان‌نامه دارند واصلا نمی‌دانند پایان‌نامه توسط چه کسی نوشته می‌شود و حساسیت چندانی نسبت به کیفیت کار ندارند، نمی‌توان انتظار داشت با افزایش حقوق استاد تحولی در وضعیت آموزش و پژوهش روی دهد.»

قنبری گفت: «در همه جای دنیا کنترل کیفیت مشکل است اما در ایران و کشورهایی مانند ایران کمی مشکل تر است. برای مثال برای انتخاب معلم نمونه در دانشگاه، شاخص‌هایی برای انتخاب معلم نمونه تعیین می‌شود ولی درواقع برای انتخاب بهترین یا بدترین عملکرد اراده‌ای قوی وجود ندارد. برای ایجاد تحولی جدی در نظام آموزشی اهرم‌های مالی چندان تأثیری ندارند بلکه یک عزم جدی نیاز است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار