مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با پانا

تا نظریه منزلت اجتماعی معلم حل نشود، حقوق معلم اصلاح نمی‌شود

تهران (پانا) - عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی معتقد است تا نظریه منزلت اجتماعی معلمان حل نشود مسئله حقوق معلم‌ها نیز حل نخواهد شد.

کد مطلب: ۱۳۵۴۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
تا نظریه منزلت اجتماعی معلم حل نشود، حقوق معلم اصلاح نمی‌شود

محمدهانی ایرانمنش، عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه جامعه‌ای می‌تواند مبدأ تحولات شود که معلم در آن منزلت اجتماعی داشته باشد، اظهار کرد: «بسیاری از مدیران و وزرای ما ایده‌های تحولی‌شان را با ایده‌های تحولی در حوزه اقتصاد تعریف کرده‌اند اما نکته مهمی که وجود دارد این است که قالب تحولات در تنگناهای تاریخ رقم خورده است و نه در لحظات آرامش.»

تحول در زمان اوج بحران‌ها رخ می‌دهد

ایرانمنش گفت: «جریانی است که می‌گوید ما تا به ثبات و آرامش نرسیم نمی‌توانیم تحولی را رقم بزنیم، این نظریه همیشه تحول را سرکوب می‌کند اما اینکه این بحران‌ها چه زمانی تمام می‌شوند، مشخص نیست. ما همیشه در یک‌زمان حساسی قرار داریم. کشورهایی مانند کره، چین و آلمان را که می‌بینیم کشورهایشان در یک‌لحظه تاریخی جریان تحولی ایجاد کرده است و این تحولی که باعث رشدشان شده اتفاقاً در زمان اوج بحران‌ها رخ داده است.»

عضو شورای عالی جهاد سازندگی و مدیر مرکز راهبردی جبهه فکری انقلاب اسلامی اظهار کرد: «دقیقاً در زمانه‌ای که در تنگنا هستیم فرصتی است که جدی به تحول فکر کنیم. اگر می‌بینیم جایی نظام آموزش ایده تحول را سرکوب می‌کند چون مشکل اقتصادی دارد اما حل مشکل اقتصادی با ایده تحول باید با هم پیش برود.»

چرا حقوق معلمان معادل حقوق مدیران تصویب نمی‌شود

وی افزود: «تا من نظریه منزلت معلم را حل نکنم موضوع حقوق معلمان حل نخواهد شد. تا زمانی که جامعه به این فکر کند که پزشک بالاترین منزلت اجتماعی را دارد و کارگر و معلم جزو منزلت‌های پایین جامعه هستند. نمی‌توان انتظار حقوق و درآمدی در شان معلمی داشت. تا این نظام ارزشی در جامعه جا نیافتد که معلم همانند پزشک و مهندس و حتی بیشتر از آن به دلیل جامعه سازی حقوق بالاتری دارد، خود معلمان یا سازمان برنامه‌وبودجه و آموزش و پرورش به این جمع‌بندی نمی‌رسد که حقوق معلم باید معادل حقوق مدیران ارشد باشد.»

ایرانمنش گفت: «ما دائماً در برنامه‌وبودجه دعوا می‌کنیم اما بخش عمده بستگی به نظام ارزشی معطوف به معلم دارد. ما همه شعار می‌دهیم اما ته ذهنمان می‌گوییم معلم که پزشک و رئیس و مهندس نیست. چون جایگاه معلم در ذهن ما منزلت پایین‌تری دارد به همین دلیل توجیه عقلانی نمی‌شویم که حقوق وی را افزایش دهیم.»

معلمان افسران سپاه پیشرفت هستند

ایرانمنش گفت: «موضوع دیگر این است که ما چون نوجوان را مبنای تحول اجتماعی نمی‌دانیم برای موضوعات مهم اجتماعی به سراغ نوجوانان نمی‌آییم. اکنون در کشور ما بحث کانونی‌مان تولید است و حالا چقدر برای تولید روی نوجوانمان حساب بازکرده‌ایم؟ تقریباً هیچ و اصلاً نوجوان را پیشران نمی‌دانیم و تازه بعد از دانشگاه به‌حساب می‌آوریم.»

وی افزود: «این در حالی است که نظریه ما باید این باشد که تغییر رفتار نوجوان از همان نوجوانی شکل خواهد گرفت و حالا نجات اقتصاد می‌افتد دست معلم و نظریه تحول اقتصادی مبتنی بر تولید را داریم، اولین قشری که به ذهنمان می‌رسد نجات دهیم، معلم است. معلم مبنای تحول اجتماعی هستند و افسران سپاه پیشرفت هستند و در اینجاست که معلم مهم می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار