رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

۱۰۰ هزار کلاس درس ناایمن در کشور وجود دارد

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از وجود ۱۰۰ هزار کلاس درس نا ایمن در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
۱۰۰ هزار کلاس درس ناایمن در کشور وجود دارد

حمیدرضا خان‌محمدی در سومین همایش بین‌المللی و دهمین همایش و نمایشگاه ملی مدرسه ایرانی- معماری ایرانی اظهار کرد: به دنبال این نیستیم که یک همایشی برگزار کنیم و تمام شود بلکه مسیر تحولی در چند حوزه از جمله توجه به عمق داخلی مدرسه از جذابیت کلاس‌‌ها تا نما و منظره مدارس آغاز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: کسی که قلم به دست می‌گیرد و می‌خواهد مدرسه را طراحی کند باید دید که از کدام نگاه قلم او می‌چرخد.

خان‌محمدی با اشاره به ارائه ۱۴ طرح به این همایش خاطرنشان کرد: باید پژوهش‌های لازم انجام شود که آن طرح با چه هدفی نگاشته شده و اهداف طرح مشخص باشد و از دانش‌آموزان به عنوان مخاطبان اصلی گرفته تا معلمان و خانواده‌ها و مدیران شهری هم بُرونداد خود از این طرح را پژوهش کنند که اثربخشی طرح نسبت به آنچه که هدفگذاری شده، چقدر است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: دانش‌آموزان به دلیل شیوع کرونا ۲ سال در فضای مجازی قرار گرفتند و آینده به سرعت به سمت دیجیتال حرکت می‌کند، باید بسیار به این موضوع توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه توجه به تفاوت‌ها اوج هنر یک معمار است، اظهار کرد: ممکن است گاهی با استفاده از فضای پنهان و دسترسی‌های ویژه، مساحت کلاس هم کم نشود اما محیط برای دانش‌آموزان جذاب شود. در دوره جدید از جهت رویکردی حتما توجه ما به عمق مدرسه خواهد شد و بچه‌ها را بیشتر مد نظر قرار می‌دهیم تا آنچه توسط کارشناسان و مدیران مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی که باید به آن توجه شود این است مدرسه را در دوره جدید به عنوان کانون تربیت و پیشرفت محله در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه با انباشت بسیار زیادی از فارغ‌التحصیل بدون مهارت مواجه هستیم، ابراز کرد: این یعنی مدرسه را خوب طراحی نکرده‌ایم چون دانش‌آموز آن مهارت را در زیست طبیعی خود در مدرسه ندیده است در حالی که هر آنچه در طبیعت می‌بیند را قبلا در کالبدی باید ببیند.

وی افزود: دیوار مدارس را رفته‌رفته برای جلوگیری از دزدی‌ها بلندتر می‌سازیم و ارتباط با بیرون حذف می‌شود در حالی که چه اِشکالی دارد نانوایی محله در گوشه‌ای از حیاط مدرسه قرار گیرد.

وی ادامه داد: برای تامین معلم تربیت‌بدنی مشکل داریم که سالن ورزشی و مسجد می‌تواند در کنار مدرسه باشد. به فشار اینکه هر مدرسه‌ای نمازخانه باید داشته باشد ۲ کلاس را به هم وصل می‌کنند آنجا را نمازخانه می‌کنند در حالی که محیط نیایش باید شرایط خاص خود را داشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: پیش‌نویس مدرسه، کانون تربیت و پیشرفت محله در کمیسیون مطرح شده و به صحن علنی هم می‌رود و موضوع جدی است. ارائه اولیه هم داده شده است، مخصوصا در شهرهای جدید که مدارس ساخته می‌شود از ابتدا مشخص شود که چگونه باید احداث شود‌

وی با بیان اینکه همه ما مدیون مدرسه هستیم و هر آنچه آموخته‌ایم از پشت نیمکت‌ها بوده است، اظهار کرد: تلفیق کارهایی که انجام شده در حوزه مدارس آینده، مدارس سبز و حیاط پویا و کارهایی که به صورت پراکنده و مقطعی انجام شده در دوره جدید پیگیری خواهند شد.

خان‌محمدی خاطرنشان کرد: مدارس با ویژگی‌های جدید هم هنوز نتوانسته از یک قالب خارج شده و پوست‌اندازی کند در حالی که کشورهای خارجی، خیلی از قالب‌ها را تغییر داده‌اند.

وی تصریح کرد: سرانه فضای آموزشی در ابتدای انقلاب، یک و نیم مترمربع بود که الان ۵.۲ مترمربع است.

خان‌محمدی یادآور شد: الان با ۱۰۰ هزار کلاس درس ناایمن مواجه هستیم که نیاز به بازسازی دارند. هدف ما برنامه‌ریزی دقیق است تا نقش معماری را تقویت کنیم و در عین حال که به دنبال برطرف کردن نیاز هستیم، نقش معماری را هم تقویت کنیم. ضمن اینکه به ۷ هزار کلاس درس به خاطر مهاجرتی که اتفاق می‌افتد، نیاز داریم.

خان‌محمدی از معماری به عنوان معلم سوم یاد کرد و گفت: حتما در یک فضای جذاب، قدرت یادگیری ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه خیلی کم در کتاب‌های به مهارت‌های زندگی اشاره شده است، بیان کرد: عمر مفید بچه‌ها عمدتا در مدرسه طی می‌شود و این‌ها نکاتی است که باید توجه کرد.

وی تاکید کرد: به کلاس‌ها با رویکرد منعطف، اعتقاد داریم تا ترکیب کلاس را سریع تغییر دهیم. مثلا؛ دسترسی به کلاس بالا با یک راهرو می‌تواند سریع به یک سالن همایش تغییر پیدا کند و از همان راهرو به عنوان یک سالن همایش استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار