رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد:

گره‌گشایی مدرسه‌سازی و تکمیل پروژه‌های خیرین در بودجه سال ۱۴۰۲

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت با همراهی دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۲ ، مدرسه‌سازی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

کد مطلب: ۱۳۵۴۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
گره‌گشایی مدرسه‌سازی  و تکمیل پروژه‌های خیرین در  بودجه سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خان‌محمدی در حاشیه سفر به استان اصفهان و افتتاح چند پروژه آموزشی و پرورشی ضمن خسته نباشید و تشکر از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که بعد از ۱۰ روز و ۲۵ جلسه، بررسی بخش‌های هزینه‌ای و درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۲ را به اتمام رساندند، اظهار داشت: با همراهی دولت و تصویب مجلس شورای اسلامی در بودجه 1402، مدرسه‌سازی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هرچند در این قانون، سهم مدرسه‌سازی با حجم نیازهای موجود همخوانی ندارد، افزود: با توجه به مشکلات موجود در سطح ملی اهتمام دولت و مجلس در روند بررسی و تصویب و افزایش قابل توجه بودجه این حوزه نسبت به مرحله تحویل لایحه اولیه به مجلس که حاصل رایزنی‌های مختلف وزیر آموزش و پرورش و مدیران سازمان نوسازی مدارس کشور است، معنادار و شایسته تقدیر بوده و نشان از اهمیت این موضوع برای قوای مجریه و مقننه دارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص 3 محور مهم مصوب بودجه سال ۱۴۰۲ در حوزه مدرسه‌سازی گفت: تصویب تخفیف 50 درصدی برای حق انشعاب آب، گاز و برق مدارس و خوابگاه‌های خیّرساز( بند ک تبصره 6) - رایگان شدن هزینه آب و برق و گاز مدارس دولتی (بند ض تبصره6) - مجوز انتشار 15 هزار میلیارد تومان اوراق برای تامین مالی تکمیل مدارس خیرساز و مدارس کانکسی و عشایری (جز 3 بند ی تبصره4) 3 محور مهمی است که با تلاش همکاران ما و موافقت مجلس و دولت محترم به تصویب رسید.

خان‌محمدی در بخش دیگری از سخنان خود، گازرسانی به درب مدارس -تخصیص ۵ درصد قیر معادل ۱۲۵۰ میلیارد تومان -تصویب پرداخت بخشی از منابع مالیات بر ارزش افزوده برای ساخت مدارس در سکونتگاه‌های غیررسمی -تصویب پرداخت ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده به ورزش مدارس -تصویب تادیه مطالبات پیمانکاران نوسازی مدارس در قالب اسناد خزانه باقیمانده سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با تعهد دولت را سایر ردیف‌های اعتباری قابل توجه در جداول و پیوست‌های بودجه 1402 دانست.

تسویه مطالبات پیمانکاران

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از پیگیری‌های شخص وزیر محترم در حمایت از موضوع مدرسه‌سازی و پرداخت مطالبات در این حوزه بیان داشت: با تصویب و تحقق بودجه سال 1402 مطالبات قطعی اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی و همچنین مطالبات دستگاه‌های اجرایی از جمله نوسازی مدارس بابت یارانه قیمت‌های تکلیفی از دولت با بدهی اشخاص یاد شده به بانک‌ها تسویه می‌شود. در همین راستا مطالبات پیمانکاران نوسازی مدارس از سنوات گذشته با تعهد دولت پرداخت می‌شود تا جامعه بزرگ پیمانکاران در سراسر کشور با نیروهای متخصص و کارگری به عنوان بازوان اجرایی در امر مدرسه‌سازی بتوانند در تحویل به موقع مدارس برای بهره‌برداری دانش‌آموزان نقش خود را ایفا کنند و امر مدرسه‌سازی سرعت بیشتری بگیرد.

توسعه مدارس در مناطق مهاجرپذیر

خان‌محمدی با تاکید بر این که برای اولین بار با پیگیری سازمان نوسازی مدارس کشور و موافقت نمایندگان مجلس در لایحه سنواتی بودجه دولت ردیف اعتباری برای ساخت مدارس در سکونتگاه‌های غیررسمی تصویب شد تا شاهد تحقق عدالت آموزشی در این مناطق باشیم، گفت: مهاجرت بی‌رویه به حاشیه شهرها و عدم وجود ردیف مشخص برای ساماندهی فضاهای آموزشی در این محلات، همواره ترک تحصیل و افزایش آمار بازماندگان از تحصیل را به دنبال داشته است. طبق مصوبه جدید ردیف اعتباری مشخصی برای ساخت مدارس در این محلات ایجاد شده است.

ضرورت بازنگری در اعتبار محرومیت‌زدایی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان، حذف اعتبار ویژه محرومیت‌زدایی در بودجه سال 1402 را نگران‌کننده دانست و افزود: رفع محرومیت از جامعه به خصوص حوزه تعلیم و تربیت با برقراری عدالت آموزشی و تربیتی از شعارهای اساسی انقلاب بوده و در اصول مختلف قانون اساسی و پس از آن در سایر اسناد بالادستی به کرّات مورد تأکید قرار گرفته است. انتظار این است نمایندگان مجلس و دولت محترم در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

گفتنی است نمایندگان مجلس از ۶ اسفندماه وارد بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۲ شدند. ابتدا بخش‌های درآمدی بودجه به تصویب رسید و بعد از آن بخش‌های هزینه‌ای در مجلس تصویب شد. مصوبات مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به شورای نگهبان ارجاع می‌شود و بعد از آن مجلس به بررسی ایرادات شورای نگهبان می‌پردازد. بعد از رفع ایرادات و ابلاغ رسمی شورای نگهبان به دولت، پرونده دخل و خرج دولت در سال آینده بسته می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار