نویسنده شهرستان ملارد:

همکاری نهادهای اجتماعی مختلف می‌تواند بار سنگین بیکاری و مشکلات دیگر را از دوش جوانان بردارد

ملارد (پانا) - فرهنگی پژوهشگر و نویسنده ملارد در مورد راهکارهای کاهش معضل بیکاری گفت همکاری نهادهای اجتماعی مختلف می‌تواند بار سنگین بیکاری و مشکلات دیگر را از دوش جوانان بردارد.

کد مطلب: ۱۳۵۳۰۶۳
لینک کوتاه کپی شد
همکاری نهادهای اجتماعی مختلف می‌تواند بار سنگین بیکاری و مشکلات دیگر را از دوش جوانان بردارد

مسائل اجتماعی در هر جامعه‌ای، معمولاً شامل موضوعات و مشکلاتی هستند که افراد جامعه را نگران می‌کنند و تغییر یا حل آنها موجب افزایش سلامت آن جامعه می‌شود، کشور ما کشور جوانی است و جوانان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می‌دهند. در نتیجه مسائل و مشکلات آنها بیشترین تأثیر را بر جامعه دارد. متأسفانه امروزه شاهد این هستیم که مسائل اجتماعی جوانان بسیار متعدد و متنوع و گاهی بحرانی هستند. حل کردن این مسائل قطعاً موجب افزایش سلامت، پویایی و نشاط اجتماع می‌شود.

فردین احمدی، فرهنگی پژوهشگر و نویسنده ملاردی، در رابطه با مشکلات جوانان در جامعه امروزی بیان کرد: «وقتی تحصیلات یک جوان به اتمام می‌رسد و او وارد جامعه می‌شود، انتظار دارد که وارد بازار کار شود و از مهارت‌ها و استعدادهایش در شغلی مرتبط با مدرک تحصیلی‌اش استفاده کند. اما متأسفانه همیشه این اتفاق نمی‌افتد.»

وی ادامه داد: «ما در جامعه امروز با معضل خطرناک و آسیب‌زای بیکاری مواجه شده‌ایم. جوانان تحصیل‌کرده زیادی بیکار هستند و عده زیادی به کاری غیرمرتبط با رشته تحصیلی‌شان مشغولند. متأسفانه حقوق‌های دریافتی هم معمولاً متناسب با مخارج زندگی نیستند و بیشتر اوقات یک جوان شاغل نمی‌تواند زندگی مستقلی داشته باشد، بیکاری منجر به مشکلات مالی می شود. مشکلات مالی مانعی برای ازدواج هستند، می توانند زمینه‌‌ای را برای تمایل جوان به مواد مخدر ایجاد کنند و سلامت روانی جوانان را به خطر می اندازند.»

احمدی تشریح کرد: «در سال‌های اخیر تغییرات زیاد و شدیدی در ارزش‌ها و سبک‌های زندگی ایجاد شده است. فرهنگ عمومی جامعه تغییر کرده است و این تغییرات بیشتر از هر جای دیگری در رفتار، طرز فکر و زندگی جوانان قابل مشاهده هستند، هنجارهای نسل جدید با هنجارهای نسل گذشته متفاوت هستند و همین تفاوتها منجر به بروز ناسازگاری میان فرزندان و والدین شده است.»

این فرهنگی محقق تصریح کرد: «جوانان حقیقتاً آینده‌سازان کشور ما هستند. توجه به مسائل اجتماعی جوانان و تلاش برای حل مشکلات و برطرف کردن نیازهای این قشر جامعه به نفع همه افراد جامعه است و همکاری نهادهای اجتماعی مختلف می‌تواند بار سنگینی را از دوش جوانان جامعه بردارد.»

وی تأکید کرد: «مسائل اجتماعی مربوط به جوانان جدی و تاثیرگذار هستند و اگر درمان نشوند، در درازمدت می‌توانند به بحران‌های روانی تبدیل شوند، جوانى بهترین و حساس‌ترین دوره عمر هر موجودى بویژه انسان به حساب می‌آید. در همین دوره است که انسان می‌تواند سرنوشت خویش را رقم بزند و افق آینده خود را روشن و درخشان و یا آن‌را تیره و تار سازد. قالب وجودى یک انسان در دوره جوانى شکل می‌گیرد و آینده او هم بر همین اساس رقم می‌خورد.»

احمدی اضافه کرد: «در هر عصرى جوانان بیشتر مورد توجه‌ هستند و در شکل‌گیرى موضوعات مختلف در جوامع نقش مؤثرى ایفا می‌کنند. قرآن کریم با طرح الگوهایى از جوانان شایسته؛ همانند جوانان اصحاب کهف، و برخى از پیامبران جوان الهى و یادآورى برخى از داستان‌ها و نکات اخلاقى و تربیتى، سیماى جوان شایسته و نقش آنان را در جامعه ترسیم می‌کند.»

فرهنگی پژوهشگر شهرستان ملارد گفت: «مقام معظم رهبری بارها پیرامون جوان بیاناتی را فرموده‌اند، ایشان بیان کرده‌اند: نیاز عمده جوانان، هویت است؛ جوان باید هویت و هدف خودش را بشناسد: باید بداند کیست و برای چه می‌خواهد تلاش و کار کند. دشمن می‌خواهد هویت جوان ایرانی را از او بگیرد؛ اهداف را از بین ببرد؛ افقها را تیره کند؛ به او بگوید تو یک موجود حقیر و محدود هستی؛ پیش من بیا تا تو را زیر بال بگیرم. معلوم است؛ کشور ثروتمند ایران و منطقه بسیار مهم و راهبردی ما و تأثیرات فراوانی که این ملت از همه سو می‌تواند بگذارد؛ همه از طریق تحقیر شخصیت جوانها، در مشت دشمن می‌آید، بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است تدابیر ویژه و دقیقی برای حل معضلات اجتماعی و اقتصادی جوانان، طراحی و اندیشیده شود.»

خبرنگار: سحر شیخی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار