ملیکا بهروزی*

بیکاری موجب بروز مشکلات و اختلالات روحی و روانی می‌شود

امروزه جوانان فارغ التحصیل زیادی پس از فراغت از تحصیل با هزار امید و آرزو پا به شهر و دیار دیگری می‌گذارند و به دنبال شغلی هستند تا بتوانند زندگیشان را سپری کنند. در چنین شرایطی تعدادی از آنها علاوه برمشغول نشدن به کار، دچار مشکلات و اختلالات روحی و روانی نیز می‌شوند.

کد مطلب: ۱۳۸۳۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
بیکاری موجب بروز مشکلات و اختلالات روحی و روانی می‌شود

از آسیب های نبود اشتغال به حد کافی در جامعه این است که در پی پیدا کردن شغل مورد علاقه فرد، سن ازدواج بالا رفته، لذت زندگی مشترک از بین رفته و آسیب‌های ناشی از آن جنبه اخلاقی و اجتماعی فرد را تهدید می‌کند.

امروزه فقر، نبود شغل و رکود بازار و معضل بیکاری برای خانواده ها و فارغ التحصیلان دردسر نگران کننده‌ای شده و جوانان فارغ التحصیل مستقیم با آن درگیر هستند.

بیکاری معضل بزرگ جامعه ماست که به همراه خود پیامدهای ناخوشایندی را برای خانواده و فرد بیکار به وجود می‌آورد.

مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی، مشکلات روحی و روانی، افت ارتباطات خانوادگی، مشاجره، خلافکاری و عدم توجه به بنیان‌های خانواده، همه مشکلاتی است که فرد بیکار و خانواده او با آن دست به گریبان هستند. این مشکلات باعث می‌شود درون خانواده با ناهماهنگی و عدم ثبات روبه‌رو شده که پیوستگی و وابستگی را میان افراد به بیشترین شکل ممکن کاهش می دهد.

بیکاری باعث می‌شود که فرد هیچ ‌انگیزه‌ای برای گذران زندگی و شب را به روز رساندن نداشته باشد. افرادی که همه تلاش خود را می‌کنند که زندگی بهتری داشته باشند، وقتی با معضل بیکاری مواجه می‌شوند دیگر زندگی و آینده برایشان بی‌اهمیت می‌شود و در واقع خود را به دست سرنوشتی می‌سپارند که هیچ‌چیز آن معلوم نیست.

متاسفانه در حال حاضر جامعه ما مشکلاتی دارد که بیکاری به بسیاری از این مشکلات دامن می‌زند. کشوری که بحران بیکاری خود را بتواند حل کند، قطعا در مهم‌ترین مشکل خود توانسته است با سربلندی بیرون بیاید و این ارزش بزرگی است. ارزش برای جامعه‌ای که جوان‌هایش برای پیدا کردن یک کار مناسب دست به هر چیزی می‌زنند تا بتوانند ماهانه برای گذران زندگی خود و خانواده مبلغ ناچیزی را دریافت کنند.

*دانش آموزخبرنگار

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار