رئیس دانشگاه فرهنگیان:

زبان فارسی بخش مهمی از هویت جامعه بشریت است

تهران (پانا) - رئیس دانشگاه فرهنگیان، حفظ ایران را در گرو حفظ زبان فارسی دانست و گفت زبان فارسی، بخش مهمی از هویت جامعه بشریت است.

کد مطلب: ۱۳۴۸۴۳۴
لینک کوتاه کپی شد
زبان فارسی بخش مهمی از هویت جامعه بشریت است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، نشست تخصصی بین‌المللی با موضوع «زبان فارسی در شبه‌قاره هند» با حضور رضامراد صحرایی، رئیس دانشگاه فرهنگیان؛ سیده فلیحه زهرا کاظمی، استاد دانشگاه لاهور پاکستان؛ نرگس جابری‌نسب، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از استادان و همکاران سازمان مرکزی در سالن شریعتمداری برگزار شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در این نشست با بیان اینکه زبان فارسی، بخش مهمی از هویت جامعه بشریت است، تصریح کرد: زبان فارسی به عنوان زبان رسمی 3 کشور افغانستان، تاجیکستان و ایران است و ما یک ایران سیاسی و یک ایران فرهنگی و جغرافیایی داریم.

رضامراد صحرایی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور فرهنگی و تمدنی است، خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد با ریشه خودش آشنا شود، کاری جز آموزش زبان فارسی ندارد. انسان‌های فرهنگ‌پژوه به دنبال یادگیری زبان فارسی هستند.

وی ارتباط ما با فرهنگ و هویت را زبان فارسی دانست و گفت: افراد به زبانی که حرف می‌زنند، فکر خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: هند قدیم، دین اسلام را با زبان فارسی آموخت و به همین دلیل مردم هند علاقه زیادی به زبان فارسی نشان داده‌اند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه زبان فارسی هر جا گسترش یافت، منفعت و صلح را نیز با خودش به همراه داشت، اظهار کرد: تنها مردمانی که در زمان قدیم مورد حمله قرار گرفتند ولی نتوانستند زبان آنان را در اختیار بگیرند، زبان فارسی بود.

وی در ادامه اظهار کرد: رهبر فرزانه انقلاب در حفظ زبان فارسی می‌کوشند چون حفظ ایران از حفظ زبان فارسی است.

در ادامه استاد دانشگاه لاهور پاکستان با اشاره به غنای زبان فارسی و پاسداشت این زبان در دانشگاه لاهور افزود: در حال حاضر 500 دانشجوی زبان فارسی در دانشگاه لاهور مشغول به تحصیل هستند.

وی با تاکید بر اهمیت زبان فارسی در پاکستان گفت: بر این اساس، فرهنگ‌نامه پاکستان به زبان فارسی ترجمه شده است.

کاظمی با بیان اینکه 75 درصد زبان اردو را زبان فارسی شامل می‌شود، نقش زبان فارسی در این زبان را مهم عنوان کرد و خواستار افزایش تبادل سیاسی و فرهنگی، علمی و پژوهشی بین ایران و پاکستان به عنوان 2 کشور همسایه شد.

استاد دانشگاه لاهور پاکستان با بیان اینکه زبان فارسی همان زبان ما است و محافظان آن هستیم، اظهار کرد: زبان فارسی هویت پاکستان است.

همچنین استادیار دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارتباط بین ایران و هند و پیشینه زبان فارسی در آن گفت: در هند قدیم، تمام کتاب‌ها به زبان فارسی نوشته می‌شد که نسخه‌های خطی آن نیز موجود است.

در این نشست تخصصی، حسین امیدی سرپرست مدیریت همکاری‌ها و ارتباطات علمی و بین‌المللی دانشگاه نیز ترویج زبان پارسی را از اهداف حوزه بین‌الملل دانشگاه دانست و از تاسیس مرکز آزما (آموزش زبان فارسی) در دانشگاه پاکستان خبر داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار