یک کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

توزیع عادلانه منابع، راهی برای حل مشکلات آموزشی

تهران (پانا) - یک کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه توزیع عادلانه منابع، راهی برای حل مشکلات آموزشی است عنوان کرد که برای حل مسائل آموزشی در کشور صرفاً نباید به داده آماری اکتفا کرد و باید نظرات بازیگران اصلی یعنی دانش‌آموزان و معلمان را جدی گرفت.

کد مطلب: ۱۳۴۷۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
توزیع عادلانه منابع، راهی برای حل مشکلات آموزشی

حبیب جباری، کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش اثرگذاری برنامه‌ریزی‌های آموزشی در کشور گفت: «اینکه با وجود عیان‌بودن مشکلات در حوزه ارائه خدمات آموزشی برنامه‏‌ریزی خاصی برای حل آن صورت نمی‌گیرد، به شاخص نسبت بودجه سرانه‏‌ای که در سطح کل کشور تعریف می‏‌شود و به بودجه سرانه واقعی که به مناطق مختلف اختصاص پیدا می‏‌کند، مرتبط است. یعنی اگر توزیع درآمد و ثروت در سطح کلان کشور عادلانه نشود، اگر توزیع بودجه برحسب مناطق و شهرها عادلانه صورت نگیرد، هرچقدر که آمار و ارقام را درست تعریف کنیم تنها باعث می‏‌شود که آسیب‏‌شناسی درستی داشته باشیم اما در ارائه راهکار تأثیرگذار نخواهد بود. زیرا راهکار اصلی برمی‌گردد به ساختار بودجه و ساختار قدرت در سطح کشور.»

لازم نیست برای طراحی و سنجش شاخص‌‏ها خیلی زیاد وارد جزئیات شد

جباری اظهار کرد: «در بحث‏‌های توسعه و اقتصاد، سازمان ملل آماری تولید می‏‌کند به نام شاخص توسعه انسانی که یک شاخص ترکیبی از سه مؤلفه است: میزان باسوادی، طول عمر انسان‏‌ها در بدو تولد و درآمد سرانه. یعنی زمانی که این سه شاخص هم‌زمان بررسی می‏‌شوند و بر مبنای آن کشورها رتبه‌‏بندی می‏‌شوند، اطلاعات زیادی را ایجاد می‏‌کند. مثلاً طول عمر در ژاپن 95 سال است، وقتی دلایل را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌کنیم به دلیل وجود بیمارستان و پزشک خوب است و اینکه همه افراد به بیمارستان و پزشک دسترسی دارند. پس لازم نیست برای طراحی و سنجش شاخص‏‌ها خیلی زیاد وارد جزئیات شد و بخش زیادی از بودجه محدود موجود را به این حوزه اختصاص داد بلکه با بررسی عملیاتی نتایج برخی شاخص‌‏های به ظاهر کلی نیز می‌توان به نتایج مطلوبی دست‌یافت.»

لزوم رویکرد پایین به بالا در برنامه‌‏ریزی

این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه برای حل مسائل آموزش و پرورش به دو طریق می‏‌توان برنامه‏‌ریزی کرد، گفت: «یک روش، رویکرد بالا به پایین که در آن افراد مسئول در سازمان برنامه یک برنامه را تنظیم کرده و ابلاغ می‏‌کنند. رویکرد دیگر توسعه از پایین به بالا است که در آن بازیگران اصلی دانش‌‏آموزان، معلمان و دبیران هستند.»

وی افزود: «اگر ما نظرسنجی‏‌ها و تصاویر آماری نداشته باشیم از اینکه دانش‏‌آموزان در مدارس چه احساسی دارند یا چه احساسی دارند از اینکه توسط این شاخص‏‌ها نظارت می‏‌شوند و مواردی از این قبیل، در بررسی‏‌های خود به نتایج مطلوبی نمی‌رسیم. باید به نقطه نظرات خود بچه‏‌ها احترام گذاشت و آن‏ها را به‌عنوان مبنای برنامه‌‎‏ریزی‏‌ها در نظر گرفت و با کمک اطلاعاتی که از آن‏ها دریافت می‏‌شود به حل مشکلات آموزشی اقدام کرد.»

جباری گفت: «نمونه‌‏ای از رویکرد پایین به بالا مربوط به اقدامی بود که آقای یونس محمد، انجام داد و به خاطر آن موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شد. او در بنگلادش، بانکی به نام بانک فقرا تأسیس کرد که در آن با مشورت گرفتن از فقرا و پرورش‌دادن و پشتیبانی‌کردن از ایده‏‌های آن‌ها به کاهش فقر پرداخت.»

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش گفت: «توسعه بلند‏مدت در هیچ کشوری امکان‏‌پذیر نمی‏‌شود مگر اینکه آموزش و پرورش قوی داشته باشند. ژاپن و آلمان، کشورهایی بودند که بعد از جنگ جهانی دوم کاملاً نابود شده بودند ولی توانستند ققنوس‌‏وار سربرآوردند. علت این اتفاق سیستم آموزش و پرورش ساختار‏یافته و مستحکمی است که داشته‌‎‏اند. یا کشورهای اسکاندیناوی، سوئد، فنلاند، که به لحاظ عدالت اجتماعی، کارآفرینی و فساد کم سرآمد هستند، علت را می‏‌توان در آموزش و پرورش قوی قبل از دانشگاه یافت که هم شخصیت‏‌سازی می‏‌کند و هم زیرساخت‏‌های مناسب را شکل می‏‌دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار