در گفت‌وگو با پانا بررسی شد

برای کارآفرین شدن دانش‌آ‌موزان چه کنیم؟

تهران (پانا) - به گفته بسیاری از کارشناسان جای خالی کارآفرینان در اقتصاد ایران را باید در ریشه‌های نظام آموزشی جستجو کرد و نظام آموزشی را به سمت مهارت پروری برد تا در آینده انتظار رشد خلاقیت و ظهور کارآفرینان را در اقتصاد داشت.

کد مطلب: ۱۳۴۵۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد
برای کارآفرین شدن دانش‌آ‌موزان چه کنیم؟

علی سرزعیم، کارشناس اقتصادی معتقد است که با تغییر رویکرد آموزش و پرورش از تربیت متخصص به پرورش مهارت در دانش آ‌موزان گام مهمی در توسعه کارآفرینی در مدارس برداشته و اگر برای این مهم برنامه‌ریزی دقیقی باشد می‌توان به رشد و پرورش کارآفرین در اقتصاد رسید. همچنین الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران دارای امکانات مادی خوبی است، عنوان می‌کند که آموزش و پرورش با هدایت شغلی درست دانش آموزان می‌تواند یک مسیر درستی را ایجاد کند تا نیروی انسانی ماهر و خلاقی تربیت شود. حبیب‌الله سالارزهی، استاد دانشگاه معتقد است اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است.

اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است

حبیب‌الله سالارزهی، دانشیار دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با پانا بابیان اینکه لازمه کارآفرینی ظرفیت ایده‌پردازی و خلق مستمر محصولات و خدمات نوین است، عنوان کرد: «بخشی از این ظرفیت را می‌توان در همان آغاز فرآیند آموزش در مهدکودک‌ها و مدارس جستجو و بارور کرد. در عصر حاضر که به عصر خلاقیت معروف است همه اعضاء جامعه برای رسیدن به جامعه‌ای کارآفرین باید متحد باشند.»

وی افزود: «کودک، دانش‌آموز، مدرسه، معلم، خانواده، همه و همه باید کارآفرین باشند. اصطلاح کارآفرینی با تمامی مؤلفه‌های آموزش و پرورش آمیخته شده است. بیکاری رو به فزاینده فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و موج گرایش به تحصیلات تکمیلی و ماندن در دانشگاه‌ها در مقام مدرس و استاد دانشگاه از یک‌سو و افزایش انتظارات والدین از فرزندان به قبولی‌شان در رشته‌های پزشکی نشان از نابرابری در نظام آموزش و پرورش و انحراف از اهداف و رسالت بنیادین آموزش و پرورش دارد. بنیان آموزش و پرورش می‌بایست بر شکوفا ساختن استعدادها و ظرفیت‌ها و انباشت سرمایه انسانی در جهت تحقق نیازهای بازار، صنعت و خدمات و کشاورزی استوار باشد.»

اشتغال و تولید مالی را باید در آموزش و پرورش خلاق جستجو کرد

سالارزهی با بیان اینکه ماحصل عملکرد آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها تأمین نیروی انسانی متخصص و خلاق برای بخش‌های صنعت و بازار و جامعه است، عنوان کرد: «نباید هدف گسترش بی‌رویه تأسیس دانشگاه‌ها و مدرک‌گرایی باشد. بسیاری از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی فاقد مهارت در اندیشه استخدام در بخش‌های دولتی هستند.»

وی گفت: «برآیند نهایی آن توسعه کارآفرینی، توسعه پایدار و افزایش رفاه و ثروت ملی خواهد بود. بسترهای اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید مالی را باید در آموزش و پرورش خلاق و نوآور جستجو کرد. آموزش و پرورش بر پایه شناسایی و شکوفایی استعدادها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها می‌تواند کلید مؤثری برای حل مشکلات بیکاری و افزایش تولید و ثروت ملی در یک فرآیند مستمر و پایدار باشد.»

اهمیت آموزش مهارت زندگی در جهت‌گیری عمومی نظام آموزشی

علی سرزعیم، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با پانا گفت: «نظام آموزش ما در گذشته هدفش چه بوده است؟ اینکه کسی را تربیت کنیم که به دانشگاه برود و متخصص شود و از همین رو انتگرال تدریس می‌شد و بس، البته که برای همان متخصص هم ممکن است انتگرال خیلی کاربردی نبوده باشد. به‌هرحال آن زمان فلسفه آموزش و پرورش چنین تعریف می‌شد.»

سرزعیم عنوان کرد: «خوب است جهت‌گیری عمومی در آموزش و پرورش براساس یادگیری مهارت‌های زندگی تعریف شود. اگر هدف این باشد قاعدتاً بخش عمده‌ای از آموزش‌ها اقتصادی است. اقتصاد کلان، اقتصاد خانوار یا سرمایه‌گذاری و نهادهای پولی و مالی و کارکردهای شان در اقتصاد و همه این‌ها را می‌توان در مدارس به دانش‌آموز آموخت تا به‌عنوان شهروند فعالیت کند.»

تربیت نیروی پژوهشگر در گرو همکاری همه نهادها در کنار‌ آموزش و پرورش است

الهویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه عموماً در مدارس دانش‌آموزان در مسیر استعداد‌شان هدایت نمی‌شوند، گفت: «بسیاری از دانش‌آموزان ما علی‌رغم استعدادی که دارند در شرایطی قرار می‌گیرند که غیر از آنچه توانمندی دارند، هدایت می‌شوند و بالاجبار در مسیری قرار می‌گیرند که صرفاً درآمدی داشته باشند.»

دهقانی گفت: «مهم این است که نهادهای آموزشی و تربیتی که در سطح جامعه داریم یعنی وزارت آموزش عالی، آموزش و پرورش و حتی وزارت فرهنگ با همراهی رسانه‌ها و نهادهایی که تولید شغل می‌کنند برای تربیت نیروی پژوهشگر تلاش کنند.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار کرد: «آموزش و پرورش اصلی‌ترین نقش را دارد که دانش‌آموز وقت بیشتری را با آن نهاد می‌گذارند و آن‌ها باید کشف کنند و به طور عملیاتی دانش‌آ‌موز را تربیت کنند. همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و نیروی انسانی ماهر و خلاق و توانمند تربیت کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار