ایرج رحمانی: سینمای ایران نباید به بازیگر متکی باشد
تهران (پانا)- بازیگر و مدیر تولید فیلم سینمایی آنها مرا دوست داشتند با انتقاد به عدم حضور برخی بازیگران در نشست خبری این فیلم گفت برخی بازیگران زمان ساخت یک اثر کامل پول خود را میگیرند و متاسفانه باید التماس آنها را کرد که بلیت بگیرند و در سینماها حضور داشته باشند.
نشست خبری فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند»، با حضور محمدرضا رحمانی (تهیهکننده و کارگردان)، ایرج رحمانی و مهسا اسماعیلی از بازیگران این فیلم برگزار شد.
در بخشی از این نشست محمدرضا رحمانی تهیه کننده و کارگردان فیلم «آنها مرا دوست داشتند» گفت:
«آنها مرا دوست داشتند» فیلمی است که با سینمای مستقل گره خورده و شاید ارزان ترین فیلمی که ساخته شده و من سابقه ساخت این مدل فیلم را قبلا هم داشتم. درضمن فیلم نقص های فنی هم دارد که امیدوارم بتوان آن را رفع کرد.
وی افزود: قبل از اینکه من را به عنوان کارگردان بشناسند، دوستان و مخاطبان سینما من را در جایگاه نویسنده میشناسند. ایده خرید و فروش نوزاد که در فیلم آنها «مرا دوست داشتند» به آن اشاره شده، مربوط به ۱۰ سال پیش بازمیگردد و در اطرافم دیدم.
این کارگردان ادامه داد: پس از آن، تحقیقات میدانی و آماری را شروع کردم به چیزهای عجیبی در زمینه دزدیدن کودکان رسیدم. حدود ۴ سال پیش فیلمنامه را شروع به نوشتم کردم. البته این را بگویم که از نظرِ منِ صاحب فیلم، موضوع فیلم شرافت، امید و نجات جان یک انسان است.
رحمانی درباره اینکه چرا این فیلم سیاه است، توضیح داد: تمام فیلمهایی که تا به الان کار کردهام، موضوعات اجتماعی داشته است. من مفهوم سیاه را متوجه نمیشوم. سوال من همیشه این بوده که دیگران سیاهنمایی را چگونه معنا میکنند. ما برای ساخت «آنها مرا دوست داشتند» تلاش کردیم تا همه چیز براساس واقعیت باشد. حتی در سکانس قهوهخانه، افراد حاضر در آنجا بازیگر نبودند و زندانیهایی بودند که به تازگی آزاد شده بودند.
وی ادامه داد برای ساخت این فیلم ما به دنبال لوکیشنهای واقعی بودیم. به سراغ جنوبتهران رفتیم تا ببینیم کجا را میتوان پیدا کرد که کاملا واقعی باشد. به همین دلیل به منطقه «خلازیر» رسیدیم. آنجا مکانی است که برخی مردم در فاضلاب و زیرزمین زندگی میکنند. در این مکان ساخت و ساز امکانپذیر نیست و بیشتر مکانهایی برای ضایعات وجود دارد. آنجا منطقهای عجیب است و فردی را شناختم که کارمند نیروی انتظامی بوده و اکنون معتاد شده است.
ایرج رحمانی یکی از بازیگرآن «آنها مرا دوست داشتند» در ادامه گفت:امیدوارم که خوب باشید، ابراز همدردی می کنم با زلزله زده خوی. ما بخشی از فروش این فیلم را به این مردم عزیز کشورمان تقدیم می کنیم.
من مدیر تولید مجری طرح، بازیگر و انتخابگر بازیگران هستم. یک تنه پای فیلم ایستادم. هفت تا از هنرجوهای من در اینجا نشسته اند.
نمی دانم جرمم چیست که در جشنواره فجر شرکت کردم. جشنواره انتخاب من بوده است. مورد بی احترامی قرار گرفتم چراکه پای مهسا اسماعیلی و لیلا بلوکات ایستادم و بقیه بازیگران سرشناس پروژه را رها کردند.
ایرج رحمانی انتقاد خود از بازیگران را اینگونه بیان کرد: من خوشحال هستم پای بازیگرانی همچوت لیلا بلوکات و مهسا اسماعیلی ایستادم زیرا خیلی از بازیگرانی که قرار بود در فیلم حضور داشته باشند، انصراف دادند و میگفتند ما مقابل این افراد بازی نمیکنیم. همه بازیگران در نشست خبری حضور پیدا نکردند. چرا زمانی که دستمزد پولشان کمی عقب افتاده، سریع اعتراض میکنند؟ چرا سینمای ایران بازیگرمحور است؟ شما بازیگرانی که اینگونه پشت فیلم را خالی میکنید تاریخ مصرفتان خاموش شده است. بازیگری که اکنون فاز حمایت از مردم را برداشته به من میگفت برای قرارداد ۲۰ روزه، ۳ میلیارد پول میگیرم. مگر کسی میتواند فرهنگ کشور را تحریم کند؟ اینها چه کسانی هستند که تحریم میکنند؟
وی ادامه داد: چرا کپی رایت وجود ندارد؟ چرا همه چیز سه برابر شده اند اما فرهنگ سه برابر نشده؟
من اخیرا دادگاه بودم آن هم برای تامین پول فیلم. بازیگرهای مطرح گفتند می مانیم اما پشت ما را خالی نکردند خیلی های این بازیگران فقط اعتبار اینستاگرامی دارند. ما داریم باج می دهیم.
یک خدماتی ۴ میلیون می گیریم و شنیده ام یک بازیگر روزی ۲۰۰ میلیون گرفته، چرا فکر می کنید سینمای ما محتاج شما است. سینما محتاج بازیگر نیست. من درد دل های من است.
بازیگر و مدیرتولید فیلم «آنها مرا دوست داشتند» در ادامه سخنان خود تاکید کرد: سینما محتاج بازیگر نیست. سوپراستارهایی مانند ابوالفضل پورعرب، رامبد شکرابی، حدیث فولاوند، سروش گودرزی و... نیستند؟ ما امروز باید التماس کنیم که بیاید برای فیلم بلیت بگیرید؟ ما باید امروز تدبیری بیندیشیم. آقای بازیگری که اکثرتان دو تابعیتی هستید، برای ما فاز روشنفکری در نیاورید. شما در آپارتمان لاکچریتان نشستهاید و غم مردم خوی را میخورید؟
وی اضافه کرد: فیلم ما هزارتا مشکل دارد. روز اول فیلم، به نسخه ما چندتا مشکل وارد کردهاند. مگر وزارت فرهنگ و ارشاد به ما مجوز ندادهاند؟ پس چرا باز هم در نسخهای که در جشنواره فیلم فجر قرار بود نمایش داده شود باز هم ایراد به آن وارد شده؟
ارسال دیدگاه