یک فعال فرهنگی و اجتماعی در خصوص تعطیلات مدارس در گفتوگو با پانا :
با تعطلیلی پی در پی ، دانشآموزان روزهای طلایی آموزش حضوری در مدارس را از دست میدهند
تعطیلات مدارس منجر به بیعدالتی آموزشی میشود/ در دهههای آینده کشور با مشکلات اساسی روبه رو خواهد شد
تهران (پانا) - یک فعال فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد اکثر مردم و یا خانوادهها گمان میکنند که دانشآموزان از تعطیلات مکرر و غیرحضوری شدن مدارس خوشحال هستند، در حالی که دانشآموزان روزهای طلایی آموزش حضوری در مدارس را از دست میدهند و این امر برای کشور مشکلات اساسی ایجاد خواهد کرد.
علی صالحی؛ فعال فرهنگی و اجتماعی در گفتوگو با پانا در زمینه تعطیلی مدارس ضمن اشاره به آمادگی سیستم آموزشی در تمامی ایام بیان کرد: «همواره معلمان و سیستم آموزش و پرورش آماده کار هستند؛ اما در هنگام آلودگی هوا، شیوع کرونا، کمبود گاز، برودت هوا و... که سلامت دانش آموزان به خطر میافتد، برای تعطیلی مدارس تصمیم گرفته میشود تا ضرر ناشی از موارد ذکر شده به حداقل برسد؛ اما هر تعطیلی هزینه خودش را دارد و زمان دانشآموزان هم عامل بسیار مهمی است که در این تعطیلات به آن صدمه وارد می شود.»
این فعال فرهنگی و اجتماعی با اشاره به اهمیت برگزاری کلاسها به صورت حضوری و نیاز دانش آموزان به حضور در کلاسهای درس با توجه به شرایط حاکم در کلاسهای مجازی اذعان کرد: «اکثر مردم و یا خانوادهها گمان میکنند که دانشآموزان از تعطیلات مکرر و غیرحضوری شدن مدارس خوشحال هستند، اما حاضر نیستند خودشان را جای یک دانش آموز در نظر بگیرند تا درک کنند که دانشآموزان چه سختی را در ایام غیرحضوری سپری میکنند و با شرایط موجود کشور حضوری بودن مدارس و دانشگاه از هر چیزی واجبتر است و بدون شک تعطیلی آموزش حضوری مشکلات جبرانناپذیری برای کشور خواهد داشت. از طرفی دانش آموزان خانوادههای ضعیفتر، ضرر بیشتری از تعطیلیهای پی در پی خواهند دید.»
صالحی در ادامه به عدم رعایت عدالت آموزشی در ایام تعطیلی مدارس تاکید کرد و گفت: «تقریبا تمام تصمیمات مسئولان حتی تعطیلی مدارس به دلیل کرونا، کمبود گاز و آلودگی هوا به نفع خانوادههای برخوردار است. دانشآموزان خانوادههای ضعیفتر روزهای طلایی آموزشی را در مدارس دولتی از دست میدهند و از نظر درسی کم سواد میمانند و این در حالیست که دانش آموزان خانوادههای غنیتر حتی در تعطیلی مدارس کلاسهایشان با نظارتهای جدی و معلم خصوصی جهت تقویت درسی برگزار می شود. بنابراین اگر ١٠ سال دیگر نظرسنجی شد و مشخص شد که افراد مفرح باسوادتر هستند و در دانشگاههای بهتری درس می خوانند نباید تعجب کرد. این موضوع ربطی به تلاش افراد ندارد ارتباط به غوغای بیعدالتی آموزشی دارد.»
وی با اشاره به این موضوع که آموزش مجازی در تعطیلات زمینه عدم رشد سوادآموزی را به دنبال دارد، اظهار کرد: «البته هرچند فعالیتهای رسمی آموزش حضوری در تعطیلات متوقف میشود، اما برای مثال آموزش مجازی در تعطیلات هم مطرح می شود. اتفاقا در آن فضا عدم رشد سوادآموزی اتفاق میافتد و به افت تحصیلی دانش آموزان منجر می شود؛ اما به هرحال تعطیلات غیر پیشبینی شده تا حدی زیان بار است که در دهه های آینده کشور با مشکلات اساسی روبه رو خواهد شد.»
صالحی به مشکلات کنونی در سیستم آموزش مجازی اشاره کرده و اذعان کرد: «بسیاری از دانش آموزان میگویند ما میتوانیم در بستر فضای مجازی تحصیل کنیم به شرط اینکه به ما از طریق روش صحیح آموزش مجازی را تدریس کنند و مشکلات اینترنتی هم برطرف شود، اما با توجه به گزارشات وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان در بازه تعطیلات کرونایی از افت تحصیلی بسیاری برخودار شدند و همین امر نشان می دهد تعطیلات آموزش حضوری پیش رو چه پیامدهایی خواهد داشت.»
دانش آموز خبرنگار: آرمیتا رزاقیان
ارسال دیدگاه