وزیر آموزش و پرورش:
برای ترویج اقامه نماز باید به نهاد تعلیم و تربیت توجه شود
تهران(پانا) - وزیر آموزش و پرورش معتقد است بستر اجرای احکام، نظام آموزشوپرورش است و برای ترویج اقامه نماز حتما باید به نهاد تعلیم و تربیت توجه شود.
یوسف نوری در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه تقریبا در سیامین سال برگزاری اجلاس نماز هستیم، گفت: خاطرم هست آن اوایل بسیاری مدارس ما نمازخانه نداشتند، اما اکنون بیش از ۶۹ هزار نمازخانه در مدارس داریم و یکی از برکات اجلاس نماز است که از سال ۷۱ شروع شد. همچنین اکنون بیش از ۴۷ هزار امامت جماعت در مدارس حضور دارند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس تحقیقات انجام شده در جامعه ایرانی مردم اعتقاد حداکثری به وجوب نماز دارند اما وقتی عمیق ورود پیدا میکنیم میبینیم آگاهی کمینه و حداقلی نسبت به فلسفه نماز در بین مردم است. ما در استفاده از روشهای ترویج فلسفه نماز فقیر هستیم و لازم است این نیاز فطری و عالی با روشهای نوین یعنی ابزارها، تکنیکها و تاکتیکهای جدید پاسخ داده شود.
نوری افزود: به همین دلیل است که گفته میشود باید روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز داشت، چون معلم اولین کسی است که در نظام رسمی تعلیم و تربیت با متربی سر و کار دارد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه مواجهه دستگاه تعلیم و تربیت با دانشآموزان در بُعد اعتقادات و در بُعد نماز یک مواجهه کامل نیست، تصریح کرد: آموزشهای کوتاه و معمولا سطحی مصداق بارز این مواجهه است. درباره فلسفه نماز کتابهای کمی داریم که در حوزه کودکان نیز کمتر است. در حالی که الحمدلله کتب احکام نماز بیشتر است.
نوری با بیان اینکه مرکز چالشهای فرهنگی اجتماعی نماز عموما در دوران کودکی است، اظهار کرد: باید روی این دوران کار کنیم، اگر تربیت در دوران کودکی خوب شکل بگیرد میتوانیم رشد خوبی در حوزه نماز برای بزرگسالی داشته باشیم. مدرسه کانون تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با یادآور شدن این موضوع که دانشگاه فرهنگیان برای سالهایی دستخوش حوادثی شده بود، بیان کرد: علیرغم اینکه کتابهای خوبی داریم اما این موضوع در دانشگاه فرهنگیان آموزش داده نشده و در نتیجه معلم برای این کار آماده نشده است. در دوره جدید این ائتلاف وجود دارد که روی دانشگاه فرهنگیان تمرکز کنیم؛ چه دورههای توانمندی برای معلمان فعلی و چه مهارت آموزی برای معلمان جدیدالورود.
وی با اشاره به اینکه امسال ۷۰ هزار هنرستانی به جمعیت دانشآموزی آموزش و پرورش اضافه شده، گفت: این موضوع به معنای شغل پایدار است، برای معلمان هم باید دورههای توانمندی ایجاد کنیم به نوعی که در پاسخگویی به شبهات دانشآموزان مهارت داشته باشند و الگو و اسوه آنها برای نماز شوند. این خلاء در مدرسه با معلمِ آماده و دارای شایستگیهای حرفهای پر میشود. معلم باید بتواند دانشآموز را به نماز جذب کند، دانشآموزان این زمینه را دارند.
وی افزود: در شرایط جدیدی که پیش آمده همه ما را متوجه این موضوع کرده که باید در آموزش و پرورش کاری انجام شود، زیرا فناوریهای نوین سریع حرکت میکنند. برخی فقط فناوریهای اطلاعات و ارتباطات را میبینند؛ درست است که شبکههای اجتماعی بچههای ما مدیریت و چارچوببندی میکنند، اما در فناوریهای زیستی هم همینطور است. تحقیقی در کشور روسیه انجام شده بود که نشان میداد به دلیل استفاده از تراریختهها، سن بلوغ یک تا سه سال در این کشور پایین آمده است و علت در معرض رسانه قرار گرفتن و تغذیه، تراریخته بوده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این اتفاقات میافتد و بچه دچار خلاء و چالش میشود که باید با ابزارهای نوین پاسخ داده شود.
نوری با بیان اینکه باید نسلنگاری انجام شود و اگر این کار را انجام نشود بچهها که بیدفاعترین افراد هستند دچار زوال کودکی میشوند، تاکید کرد: یکی از ابعاد زوال کودکی، حوزه دینی و یک شاخصه آن نماز است. یک هدف مهم اجلاس نماز، بسیج عمومی است تا از همه ظرفیتها برای آیندهسازان استفاده کنیم. رئیس جمهور به این امر معتقد و باورمند است و همواره تذکر داده که درباره این موضوع مخصوصا نماز و معارف دینی کار کنیم و سرلوحه کار ما و دولت شود. در سایر قوا و ارکان نظام هم همینطور است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان یادآور شد: اگر بخواهیم نماز اقامه شود حتما باید به نهاد تعلیم و تربیت توجه کنیم، بستر اجرای احکام، نظام آموزش و پرورش است. بستر اعمال حکمرانی نظام قطعا آموزش و پرورش است و ما هرگونه آمادگی داریم، این در به روی تمامی عزیزان باز است.
ارسال دیدگاه