وزیر آموزش و پرورش:

دانشگاهیان با تحقیقات، جامعه را نسبت به مسائل تعلیم و تربیت بیشتر آگاه کند

دانشگاه فرهنگیان برای حضور در هر زیست بومی روش خاص خود را دارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش گفت انتظار این است که دانشگاه فرهنگیان از حق دانش‌آموز و معلم دفاع کند چرا که هرچه نسل آینده آموزش ناقص دیده باشد، رفتار او مخرب خواهد بود. انتظار می‌ر‌ود جامعه دانشگاهی نسبت به اتفاقات واکنش نشان دهند و با تحقیقات خود جامعه را بیشتر نسبت به مسائل تعلیم و تربیت آگاه کنند.

کد مطلب: ۱۳۴۲۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
دانشگاهیان با تحقیقات، جامعه را نسبت به مسائل تعلیم و تربیت بیشتر آگاه کند

یوسف نوری در سی و سومین اجلاس سراسری مدیران دانشگاه فرهنگیان و نشست سالانه مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در حوزه تعلیم تربیت کتاب قرآن را به عنوان یکی از اصلی کتب داریم که آیات نازل شده بسیاری را در رابطه با بحث تعلیم و تربیت درون خود جای داده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اوج معلمان تاریخ بشریت در دین اسلام حضور داشته‌اند، گفت: سیره، الگو و روش‌های تربیتی آن‌ بزرگان همواره در اختیار ما بوده، روش ارزشیابی آن‌ها همیشه باعث سازندگی فرد شده و متفاوت از روش‌های مچ‌گیری ما بوده است.

وی در ادامه با اشاره به قدمت ۱۰۰ ساله دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه قدرتمندی بوده و برای هر زیست‌بوم، روش خاص خود را داشته و به عبارت دیگر زنجیره تامین را برای ایجاد زنجیره ارزش داشته است. همچنین شهیدان رجایی و باهنر توجه ویژه‌ای به این دانشگاه داشته‌اند و در کنار توسعه جذب نسبت به ارتقای کیفیت نیز تلاش کرده‌اند.

نوری با بیان اینکه تعهد و التزام نسل تربیت معلم، یک تعهد و التزام مثال‌زدنی است، عنوان کرد: نظام تربیت معلم، ظرفیت بزرگی است که رهبر انقلاب درخصوص آن فرموده‌اند «اگر کتاب و مدرسه هم نباشد اما معلم باشد، می‌تواند دانش‌آموز را تربیت کند» بنابراین مسئولیت تربیت امروز بر عهده شما است.

وی با بیان اینکه باید نقصان‌ها در حوزه آموزش و پرورش جبران می‌شد، اظهار کرد: متاسفانه شاهد کم‌کاری بوده‌ایم، برای مثال در مدت ۲۶ ماه تعطیلی مدارس حتی یک مقاله با موضوع تعطیلی مدارس منتشر نشده است. انتظار این است که دانشگاه فرهنگیان از حق دانش‌آموز و معلم دفاع کند چرا که هرچه نسل آینده آموزش ناقص دیده باشد، رفتار او مخرب خواهد بود. انتظار داریم جامعه دانشگاهی نسبت به اتفاقات واکنش نشان دهند و با تحقیقات خود جامعه را بیشتر نسبت به مسائل تعلیم و تربیت آگاه کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اتفاقات اخیر کشور نشان داد که معلمان را باید آماده نگه داشت، گفت: آماده نگه داشتن معلمان، ملزوماتی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بصیرت، روحیه تحلیلگر و استدلال، برداشتن گام‌های بزرگ و تولید فکر واقعی اشاره کرد. اجازه دهید تا دانشجویان آرمانخواهی کنند اما باید آگاهی داشته باشند و برای مخالفت خود استدلال باید داشته باشند.

نوری خاطرنشان کرد: ارائه الگوها و مدل‌های رفتاری، بالندگی، پرورش قوه خلاقیت، نظریه‌‌پردازی علمی دانشجویان و راه‌اندازی پارک علم و فناوری و مرکز رشد و... در دانشگاه فرهنگیان نیز بخش دیگری از الزامات است.

وی با بیان اینکه دانشجویان تربیت معلم، خودساز و عامل بودند، افزود: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ماموریت‌گرا است و باید به دانشجویان آموزش داده شود تا بتوانند تهدید را به فرصت تبدیل کنند. همچنین خودباوری در مقابله با استحاله فرهنگی، موضوع مهم دیگری است که جریانی طولانی دارد و از دیرباز به دنبال قد علم کردن در مقابل دین اسلام بوده است که دانشجویان باید این موضوعات را بدانند و بشناسند.

وی تصریح کرد: این اتفاقات از توصیه‌های هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب نشات می‌گیرد که در دانشگاه فرهنگیان باید اتفاق بیافتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار