نقطه پایان بازماندگی از تحصیل

تهران (پانا) - بازماندگان از تحصیل در کشور با راه‌اندازی سامانه شهید محمودوند رصد می‌شوند و با توجه به تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی و تربیتی و همچنین پیگیری‌های وزارت آموزش و پرورش، امکان ادامه تحصیل این قشر در زیست‌بوم جدید فراهم شده و این نقطه پایانی برای بازماندگی از تحصیل است .

کد مطلب: ۱۳۴۰۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نقطه پایان بازماندگی از تحصیل

برخورداری از امکانات و خدمات کشور، حق هر فرد ایرانی است و تک‌تک اقشار مختلف مردم باید از خدمات و امکانات موجود در کشور بهره‌مند شوند. یکی از خدمات دولت‌ها به مردم، ارائه خدمات آموزشی است و در اصل 30 قانون اساسی نیز اینطور آمده که «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه را فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد.»

از این رو مشخص می‌شود که حق هر فرزند ایرانی از جای‌جای این سرزمین است که از خدمات آموزشی بهره‌مند شوند و بتواند در کلاس درس حاضر شود اما افرادی پیدا می‌شوند که امکان تحصیل به دلایل مختلف برای آن‌ها فراهم نشده و در واقع بازمانده از تحصیل هستند که البته از وظایف دولت‌ها این است که این افراد راشناسایی کرده و امکان ادامه تحصیل برای این قشر را ایجاد کنند تا عدالت مورد تاکید در آموزه‌های دینی در حوزه آموزش نیز در کشور محقق شود.

وجود بیش از یک میلیون و 400 هزار بازمانده از تحصیل در کشور

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش از وجود بیش از یک میلیون و 400 هزار بازمانده از تحصیل در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید در زیست‌بوم جدید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، زمینه سوادآموزی این افراد فراهم شده است.

نوری گفت باید با یک کار ترکیبی و بهره‌گیری از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، زمینه را برای باسوادکردن این افراد فراهم کنیم.

او با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی و ضرورت ارتقای سطح عمومی باسوادی در کشور خاطرنشان کرد جوامع بین‌المللی به نقش جمهوری اسلامی اذعان دارند و باید این نواقص برای رسیدن به ایده‌آل نهایی برطرف شود که در زیست‌بوم جدید با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، زمینه سوادآموزی این افراد فراهم شده است.

شناسایی چهره‌به‌چهره کودکان بازمانده از تحصیل

معصومه نجفی پازوکی، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از طراحی سامانه تخصصی شناسایی چهره‌به‌چهره کودکان بازمانده از تحصیل (طرح سردار شهید علی محمودوند) خبر داد و افزود این سامانه به نام شهید شاخص و مظلوم گروه تفحص شهدا، سردار شهید علی محمودوند نامگذاری شده و با هدف پوشش تحصیلی 98 درصدی دانش‌آموزان ابتدایی ایجاد شده است.

او با تشریح جزئیات طرح شهید محمودوند و نحوه شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اظهار کرد چندین مرحله در راستای شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل پیش روی ما قرار دارد. اولین گام در این خصوص شناسایی خود دانش‌آموز است. از آنجا که این سامانه قرار است به صورت مستقیم و چهره‌به‌چهره عملیات را انجام دهد 100 درصد قابلیت شناسایی را دارد. مرحله دوم، جذب دانش‌آموزان است و بنا داریم در اولین اقدام 50 درصد از دانش‌آموزان شناسایی‌شده را جذب کنیم، پس از آن در گام سوم، مرحله نگهداشت و تثبیت دانش‌آموز در فضای مدرسه را پیش رو داریم که مبحثی بسیار پیچیده است و به دقت باید روی آن کار شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با یادآور شدن این موضوع که در حال حاضر شاخص پوشش تحصیلی در معاونت آموزش ابتدایی 97.75 درصد است، ابراز می‌کند امیدواریم با اجرایی شدن طرح شهید محمودوند، شاهد رسیدن شاخص پوشش تحصیلی به 98 درصد باشیم. این رقم برآورد و پیش‌بینی ما در مجموعه وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی است و ان‌شاءالله همه تلاش خودمان را انجام می‌دهیم تا به نتایج مطلوب برسیم.

او با بیان اینکه طرح شهید محمودوند با هدف شناسایی کودکان ۶ تا 11 ساله بازمانده از تحصیل با راه‌اندازی سامانه ویژه‌ای در سراسر کشور شروع شده است، گفت در این سامانه با تعیین یک نفر به عنوان پیگیری‌کننده برای هر کودک شناسایی‌شده، دلایل بازماندگی از تحصیل و شرایط برگشت آن‌ها به مدرسه و کلاس درس بررسی و تعیین تکلیف می‌شود. تلاش می‌شود تا به صورت بسته‌های آموزشی و نذر آموزشی توسط معلمان داوطلب، کودکانی که شرایط تحصیل در مدارس را ندارند به چرخه آموزش برگردند.

قرارگاه عدالت آموزشی، وضعیت بازماندگان از تحصیل را بررسی کند

محمد وحیدی، عضو کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار پانا گفت: قرارگاه عدالت آموزشی در وزارت آموزش و پرورش باید وضعیت اُفت آموزشی مناطق مختلف کشور و بازمانده‌های از تحصیل را بررسی کند و بازماندگان از تحصیل باید توسط استان‌ها و‌ شهرستان‌ها رصد شوند و اعتباری نیز تخصیص داده شود تا خانواده‌ها بتوانند با کمک دولت، فرزاندان‌شان را به دوره ابتدایی بفرستند.

ضرورت بازنمایی درست مشکل بازماندگان از تحصیل و دلایل آن در جامعه

روح‌الله شیرازی، دبیر کمیته بازماندگان از تحصیل استان سیستان و بلوستان نیز معتقد است که مشکل بازماندگان از تحصیل از جمله موضوعاتی است که در رسانه‌ها زیاد مطرح می‌شود در حالی که بازنمایی درست و به‌موقع این مشکل و دلایل آن در جامعه بسیار مهم‌تر و ضروری‌تر است.

او می‌گوید موضوع بازماندگان از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان از مهمترین مباحث و مشکلات پیش روی آموزش و پرورش است که به تعریف دقیق و صحیح نیاز دارد. تارکان از تحصیل و بازماندگان از تحصیل 2 مقوله متفاوت هستند. وسعت مساحت و پراکندگی نامتعارف جمعیت استان، کمبود نیروی انسانی، فقر اقتصادی و مباحث فرهنگی و اجتماعی از مهمترین دلایل ترک و بازماندگی از تحصیل در سیستان و بلوچستان است.

شیرازی با بیان اینکه از آنجایی که سیستان و بلوچستان، استانی مهاجرپذیر و مهاجرت‌فرست است، یک‌سوم آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان بازماندگان از تحصیل در این استان حضور ندارند و در دسترس نیستند.

۵۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایر به کلاس درس بازگشتند

صفرعلی یازرلو، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از بازگشت ۵۰ درصد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری به کلاس‌های درس خبر می‌دهد.

او می‌گوید در مناطق روستایی بالغ بر 3 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که حدود ۵۹ هزار مدرسه و بیش از ۱۸۸ هزار کلاس، میزبان کودکان عزیز و باصفای روستایی هستند. تراکم کلاسی در روستاهای کشور حدود 19.1 نفر است و آمارها نشان از عدالت در دسترسی به مدرسه و تحصیل دارد، البته بخشی از این مدارس متعلق به جامعه عشایری است. در آموزش و پرورش عشایر بیش از ۷۳۰۰ مدرسه و حدود ۱۴ هزار کلاس درس وجود دارد و بالغ بر ۲۲۵ هزار دانش‌آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

او با بیان اینکه هر ساله در فصل تابستان بررسی‌های لازم در خصوص آمادگی مدارس برای پذیرش دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی (مهرماه) انجام می‌شود، می‌گوید امسال پس از 2 سال وقفه در روند تحصیل حضوری دانش‌آموزان، 2 بار سال تحصیلی را آغاز کردیم. یک بار مانور بازگشایی در فروردین‌ماه داشتیم که بسیار موثر بود و فضای حضوری شدن مدارس را مهیا کرد و پس از آن با پایان یافتن امتحانات خردادماه و حمایت دولت و پیگیری مقام عالی وزارت، فرصت برای تقویت بنیه علمی دانش‌آموزان فراهم شد و دوره جبران و تثبیت یادگیری را در تابستان ۱۴۰۱ برگزار کردیم تا بخشی از عقب‌افتادگی تحصیلی و یا ضعف یادگیری دانش‌آموزان را جبران کنیم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با اشاره به این موضوع که در مناطق عشایری حدود ۵ هزار بازمانده از تحصیل وجود داشت، می‌گوید بر اساس گزارش‌های دریافتی از استان‌ها، بیش از نیمی از این دانش‌آموزان جذب شده‌اند. تلاش می‌کنیم باقی‌مانده دانش‌آموزان بازمانده هم به طُرُق مختلف سازماندهی شوند و ان‌شاءلله هیچ کودکی خارج از مدرسه نداشته باشیم. باید اذعان کرد شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق عشایری بالاخص در میان عشایر کوچنده، کار دشواری است اما همت والای معلمان و مدیران مدارس عشایری و همکاران استان‌ها موانع را مرتفع کرده و در این زمینه موفقیت‌هایی حاصل شده است.

بازماندگان از تحصیل در کشور، موضوع مهمی است که متولیان امر باید پیگیری لازم برای بازگشت آن‌ها به چرخه تحصیل را داشته باشند تا لذت حضور در کلاس درس و نشستن بر روی نیمکت‌ها به کام این قشر نیز شیرین شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار