در گفت‌وگو با پانا:

اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی در ساختار آموزش و پرورش به روایت یک تحلیلگر اقتصادی

تهران (پانا) - یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی بخش آموزش و پرورش عنوان کرد این مهم از طریق رفع چالش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای شفاف‌سازی و تعریف منابع پایدار درآمدی انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۹۴۷۵
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی در ساختار آموزش و پرورش به روایت یک تحلیلگر اقتصادی

آزاده داوودی، تحلیلگراقتصادی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «یکی از مراحل برنامه‌ریزی در کشور جهت دست‌یابی به اهداف کلان کشور، بودجه سالانه است که اولویت‌های سیاستگزاری بخش عمومی در آن نمایان می‌شود. در خصوص بودجه آموزش و پرورش شایان توجه است که بودجه ستادی این وزارتخانه از بودجه عمومی کشور بیشترین سهم را دارد و بیش از 95 درصد به هزینه‌های پرسنلی آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود.»

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اهمیت اصلاح نظام بودجه‌ریزی بخش آموزش و پرورش از طریق رفع چالش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای شفاف‌سازی و تعریف منابع پایدار درآمدی, گفت: «بحث بودجه‌ریزی عملیاتی از برنامه دوم توسعه در دستور کار برنامه‌های توسعه‌ای کشور و دولت قرار گرفته است. این روش بودجه‌ریزی به معنای تعیین شاخص‌هایی برای سنجش میزان اثربخشی اقدامات بر اساس میزان هزینه‌کرد، درآمدزایی و نتیجه بخشی است، اما این امر تاکنون در آموزش و پرورش محقق نشده است.»

وی افزود: «پایه‌گذاری بودجه‌ریزی عملیاتی منوط به تعیین شاخص‌هایی برای تعیین میزان اثربخشی در بخش آموزش است که این امر در وزارت آموزش و پرورش در نظرگرفته نشده است. در این خصوص مدرن‌سازی ابزار نظارتی و کنترلی در بخش آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است.»

ساماندهی دارایی‌های دولت در حوزه آموزش و پرورش

وی گفت :با توجه به آنکه وزارت آموزش و پرورش دارایی‌های تملکی بسیار زیاد دارد می‌تواند از اموال مازاد در قالب اجاره، فروش و تغییر کاربری اراضی مازاد و تبدیل آن به امکانات آموزشی اقتصادی با تبدیل و مدیریت دارایی به منابع درآمد مستمر و پایداری بهره‌مند شود.»

بررسی چالش‌های تخصیص منابع در آموزش و پرورش

داوودی گفت: «با توجه به اینکه در بخش آموزش و پرورش به علت گستردگی حیطه وظایف آن شفافیت مالی چندانی وجود ندارد. این امر مشکلات زیادی را در جهت سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری ایجاد می‌کند، برای اتخاذ سیاست‌های درست در مدیریت باید اطلاعات درست و شفاف وجود داشته باشد. عدم وجود اطلاعات دقیق از فرصت‌ها و چالش‌ها حتی با فرض در نظر داشتن مبانی نظری صحیح و مدرن اقتصاد آموزش و پرورش، نمی‌توان انتظار اتخاذ تصمیمات درست را داشت. لازم به ذکر است، بخش آموزش یکی از بخش‌هایی است که شالوده دولتی دارد و دولت می‌تواند در ساماندهی آن نقش بسزایی داشته باشد.»

لزوم ترکیب منابع دولتی و غیردولتی در آموزش

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: «در خصوص مبحث آموزش در حال حاضر فعالیت‌های مدنی گسترده‌ای در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد و غیر‌انتفاعی صورت گرفته است، ازاین‌رو تلفیق تجربیات و منابع دولت و نهادهای غیرانتفاعی و تشکل‌های مردم‌نهاد می‌تواند به هم‌افزایی دستاوردها در این حوزه منتج می‌شود. در این خصوص لازم به ذکر است لایحه مشارکت عمومی-خصوصی در دولت تدوین شده است که یکی از فرصت‌هایی است که می‌تواند با ایجاد سازوکار تلفیق منابع عمومی و خصوصی در راستای بهبود فرآیند تأمین مالی در توسعه فعالیت‌های مولد خدمات مانند آموزش مؤثر باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار