پانا از ضرورت علمی‌شدن فعالیت‌های کشاورزی و توسعه هنرستان‌ها گزارش می‌دهد،

قول‌های مساعد وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از هنرستان‌های کشاورزی

تهران (پانا) - از حدود 4 میلیون و 200 هزار بهره‌برداری که در حوزه کشاورزی کشور فعالیت می‌کنند تنها 8 دهم درصد فارغ‌التحصیل دانشگاهی هستند و 75 درصد کشاورزان سوادشان در حد خواندن و نوشتن ‌یا زیر خواندن و نوشتن است و همین موضوع باعث شده کشاورزی علمی آن‌گونه که باید وجود نداشته باشد و حالا در این شرایط از هنرستان‌های کشاورزی غفلت می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۳۸۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
قول‌های مساعد وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از هنرستان‌های کشاورزی

به گفته علایی مقدم، معاون اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اگر هنرستان‌های کشاورزی به سمت علمی کاربردی‌شدن برود هم اشتغال تقویت می‌شود و هم تولید بهبود می‌یابد و همین موضوع امنیت غذایی را تضمین می‌کند.

سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس تات هم با اشاره به اهمیت احیای هنرستان‌های کشاورزی عنوان کرد که به روسای مراکز تحقیقاتی آموزش زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی این اجازه داده‌شده که از امکانات موجود در مراکز تحقیقاتی برای آموزش نیروهای دانش‌آموزی استفاده کنند.

محمد قربانی، معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی هم عنوان کرد که وزارت آموزش و پرورش پیگیری کند تا وزارت جهاد کشاورزی در حوزه بودجه برای تجهیز هنرستان‌های کشاورزی کمک کند.

خیام نکوئی: سازمان تات آماده است ظرفیت‌هایش را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد

سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان‌ تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه سازمان تات در ارتباط با آموزش و پرورش بیشترین همکاری که می‌تواند داشته باشد این است که در تربیت کشاورزان آینده کمک کند، اظهار کرد: «متأسفانه 70 درصد از بهره وران کشاورزی ما یا کم‌سواد هستند و یا بی‌سوادند. بنابراین اگر برای کشاورزان آینده نتوانیم تربیت لازم را انجام دهیم بهره‌وری که انتظار داریم رخ نخواهد داد.»

وی افزود: «ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که ظرفیت‌هایمان را به کمک آموزش و پرورش بیاوریم. حتی هنرستان‌های شبانه‌روزی چه پسرانه و چه دخترانه را در نقاط مختلف کشور ایجاد کنیم و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده کشاورزان اقدام کنیم.»

خیام نکوئی با بیان اینکه در برنامه‌های امسال پیش‌بینی کرده‌ایم که با همکاری وزارت آموزش و پرورش بتوانیم هنرستان‌های کشاورزی که ظرفیت فعال‌سازی را دارند، احیا کنیم، اظهار کرد: «به روسای مراکز تحقیقاتی آموزش زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی این اجازه را داده‌ایم که از امکانات موجود در مراکز تحقیقاتی برای آموزش نیروهای دانش‌آموزی استفاده کنند و اکنون این نگرانی به استفاده بهینه از آزمایشگاه‌ها و امکانات موجود مرتفع می‌شود و نگرانی ندارد.»

وی افزود: «در کنارش تجهیزات و امکاناتی که موردنیاز است و قابلیت تأمین آن از ظرفیت‌ها موجود است و مؤسسات و مراکز تحقیقاتی می‌توانند تأمین منابع و تجهیزات کنند و اما برای تحول در توسعه هنرستان‌های کشاورزی طرح دیگری داریم که در بودجه سال 1402 آن را خواهیم گنجاند و در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»

محمد قربانی: سازمان تات و آموزش و پرورش باهم هماهنگ شوند تا هنرستان‌های کشاورزی احیا شود

محمد قربانی، معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت تربیت کشاورزان متخصص در ایران گفت: «سال‌ها قبل این موضوع مطرح شد، افرادی که روستازاده هستند یا کسانیکه از طریق هنرستان‌های کشاورزی به حرفه کشاورزی می‌پردازند، مهارت محوری‌شان بالاتر از کسانی است که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند. درواقع دانشگاه‌ها کارشناس تربیت می‌کنند ولی هنرستان‌ها کاردان معرفی می‌کنند و آدم‌های مهارت‌محوری به جامعه کشاورزی ایران معرفی می‌شوند.»

وی افزود: «تخصص کاربردی که در حوزه کشاورزی نیاز است به‌واسطه همین هنرستان‌های کشاورزی آموزش و پرورش می‌تواند منجر به شکوفایی و توسعه اقتصاد کشاورزی در ایران شود.»

قربانی گفت: «دو محور مهم برای آموزش در هنرستان‌های کشاورزی این است که آموزش‌ها کاربردی و به‌روز باشد و دیگر اینکه آن هنرآموز انگیزه کار کردن در روستا را داشته باشد.»

وی افزود: «در این شرایط اتفاق خوبی برای آینده کشاورزی رخ خواهد داد. افرادی که در مسئولیت‌ها قرار می‌گیرند باید شناخت جامع و دقیقی از محیط کسب‌وکارهای کشاورزی داشته باشند و عملاً بتوانند تصمیمات بهتری مبتنی بر واقعیت‌های میدان داشته باشند. این مهم با آموزش دقیق و کاربردی در هنرستان عملی خواهد شد.»

قربانی درباره محدودیت‌های بودجه‌ای که عموماً وزارتخانه‌ها با آن درگیر هستند، گفت: «وزارت جهاد کشاورزی شاید بتواند در حوزه بودجه برای تجهیز هنرستان‌های کشاورزی کمک کند اما این مهم نیازمند این است که برای بودجه 1402 این موضوع پیشنهاد داده شود. برای مثال سازمان تات می‌تواند در قالب تبصره‌ای این پیشنهاد را بگنجاند و بیان کند و البته پیش‌درآمدش این است که از قبل با آموزش و پرورش هم هماهنگی‌های لازم شده باشد.»

وی افزود: «‌درواقع در وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تات و در آموزش و پرورش بخش هنرستان‌ها باهم هماهنگ شوند و پیشنهاد دهند تا در قالب بودجه وزارت جهاد کشاورزی موضوع احیای هنرستان‌ها پیگیری شود.»

علایی مقدم: هنرستان‌های کشاورزی مطابق اقلیم هر منطقه طراحی شود

شاهپور علایی‌مقدم، رئیس سابق سازمان حفظ نباتات کشور و معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه باید کشاورزی را به سمت علمی شدن ببریم، گفت: «کشاورزی شغلی است که تلفیقی از علم، دانش و تجربه است و به همین دلیل اگر همه این‌ها کنار هم نباشند و تلفیقی از دانش بومی و تجربه ذی‌قیمت کشاورزان و همچنین مؤسسات دانش‌بنیان به کمک کشاورزی نیاید، قطعاً کشاورزی اقتصادی نمی‌شود.»

وی افزود:«وقتی ما از عوامل تولید، آب‌وخاک و بذر و نهال استفاده می‌کنیم تا تولید بیشتری داشته باشیم و عیار امنیتی کشورمان را بهبود ببخشیم، بهتر است در هنرستان‌های کشاورزی محور این باشد که کشاورزانی را به جامعه معرفی کنیم که دارای علم و سواد بیشتری باشند.»

علایی‌مقدم با اشاره به اینکه کشور ایران تنوع اقلیم زیادی دارد و تنوع محصولات زیاد است، اظهار کرد: «باید هنرستان‌های کشاورزی‌مان را مطابق با پتانسیل‌های هر منطقه طراحی کنیم. باید محتوای درسی هنرستان‌های کشاورزی مطابق با اقلیم و دانش بومی و الگوی کشت همان منطقه باشد. به همین دلیل اگر یکنواخت در همه هنرستان‌های کشاورزی یک درس داده شود، قطعاً کاربردش برای هر منطقه مناسب نیست. دانشگاه‌های علمی کاربردی یک رویکرد این‌چنینی دارند و دانشگاه فرهنگیان هم می‌تواند نسبت به پرورش نیروی انسانی و آموزگار بپردازد، به‌طوری‌که برای هر استانی متناسب با ظرفیت کشاورزی هر استان آموزش دهد و نهایت این‌ها به کمک بخش می‌آیند.»

وی افزود:‌ «فارغ‌التحصیلان هنرستان‌ها و دانشگاه‌ها بیگانه با بخش کشاورزی هستند درحالی‌که رشته‌شان این است. زمانی از اراضی ملی و دولتی به شرکت‌های تعاونی و دولتی به فارغ‌التحصیلانشان زمین و تسهیلات می‌دادند و در طولانی‌مدت بعد از احیای زمین آن را واگذار می‌کردند. این ایده خوبی بود و برای هر دو طرف مفید بود.»

بحران جدی که پیش روی دنیاست موضوع غذاست و در دنیا کشورها تمرکز مدیریتی‌شان را بر مسئله امنیت غذایی گذاشته‌اند و حالا جای خالی مدیریت این بحران‌ها در ایران به چشم می‌خورد و در این شرایط آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی دارد که با وعده‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی برای کمک به احیای هنرستان‌های کشاورزی داده خوب است که این نهاد پیگیری کند تا شاهد تجهیز و شکوفایی هنرستان‌های کشاورزی باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار