در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
راهکارهای مدیریت بودجه محدود آموزش و پرورش
با نزدیککردن مدیریت مدارس به واحدهای شهر و محله میتوان مشکلات ناشی از کمبود بودجه در بخش آموزش را کاهش داد
تهران (پانا) - یک پژوهشگر توسعه با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش همواره دچار محدودیتهای زیادی است پیشنهاد داد برای پیش برد بهتر امور از پتانسیل نهادهای خارج از آموزش و پرورش از جمله شوراها و ایرانیان ساکن خارج از کشور برای این مهم استفاده شود.
محمد زائری امیرانی، پژوهشگر توسعه و مدیر پژوهشهای اجتماعی حقوقی اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با پانا درباره اینکه چگونه میتوان برای بالابردن بهرهوری در آموزش، برنامههای آموزشی را به سمت سایر بخشهای اقتصادی و اجتماعی جهتدهی کرد، گفت: «در ساختار آموزشی وزارت آموزش و پرورش روش تفویض اختیار به استانها و مناطق برای سازماندهی استانها با توجه به تفاوتهای فرهنگی که در کشور وجود دارد باید تغییر کند.البته گفتن حرف و رسیدن به این نتیجه بسیار انرژیبر است، اما استراتژی دیگری وجود دارد که در زمان کوتاه میتوان به نتیجه خوبی رسید، حداقل در سطح یک روستا یا مناطق دورافتادهتری که دچار فقر مطلق آموزشی است.»
راهکار استفاده بهینه از بودجه آموزش و پرورش
زائری امیرانی با اشاره به اینکه یکی از دغدغههای مهم دولت در ارتباط با نظام آموزشی، میزان تخصیص بودجه است، گفت: «بسیاری معتقدند از بودجه تخصیص داده شده به بخش آموزش و پرورش باید بهصورت بهینهتر استفاده شود و با نزدیککردن مدیریت مدارس به واحدهای شهر و محله تا حد زیادی میتوان مشکلات ناشی از کمبود بودجه در بخش آموزش را کاهش داد.»
استفاده از پتانسیل شوراها برای کمک به بودجه آموزش و پرورش
این پژوهشگر توسعه عنوان کرد: «شوراها یکی از کارهایی که میتوانند انجام دهند این است که به دلیل نزدیکبودن به مردم و اینکه رابط مردم و شهرداران هستند اگر مشکلی در آموزش و پرورش باشد زودتر از وزارتخانه متوجه خواهند شد و باید از این پتانسیل استفاده کرد. شهرداریها هم به لحاظ بودجهای امکانات خوبی دارند و میتوانند کمک خوبی برای آموزش و پرورش کشور باشند. اتفاقاً شهرداران و شورای شهر بسیار مایلاند توجه مردمی را جلب کنند و اگر برخی از وظایف آموزش و پرورش در اختیار این افراد گذاشته شود آنها بجای اینکه بخشی از منابعشان را به ساختوساز بپردازند در بهبود آموزش و پرورش در شهرستانها و مناطق حاشیهای فعال خواهند کرد و از این امکانات بهخوبی استفاده میشود.»
تاسیس صندوقهای سرمایهگذاری آموزشی
زائری امیرانی با بیان اینکه مشارکتهای مردمی در بهبود ظرفیتهای آموزشی بسیار تأثیرگذار است، اظهار کرد: «معمولاً همراهیها و مشارکتهای مردمی دچار پراکندهکاری میشود. حتی میتوان صندوقهای سرمایهگذاری آموزشی تأسیس کرد اما پیشدرآمد این مهم جلب اعتماد کمککنندگان است.»
وی افزود: «در این زمینه میتوان از ظرفیتهای علقهای و انگیزهای ایرانیان خارج از کشور استفاده کرد. مردم هم علاقهمندند به فرزندان خود و فرزندان دیگران کمک کنند ولی باید اول مطمئن باشند پولی که میدهند در کجا خرج میشود و باید دراینارتباط یک سازماندهی اتفاق بیافتد تا اعتماد افراد کمک کننده جلب شود.»
ارسال دیدگاه