در گفت‌وگوی پانا با کارشناسان بررسی شد؛

اهمیت هدف‌گذاری مسیر شغلی از دوران مدرسه

تهران (پانا) - کارشناسان معتقدند مدرسه اولین پله اصولی آشنایی هرکدام از اعضای جامعه با شغل آینده است. درواقع موضوع هدایت تحصیلی که از دوران دبیرستان شروع می‌شود می‌تواند برای هرکدام از دانش‌آموزان آینده متفاوتی را رقم بزند.

کد مطلب: ۱۳۳۶۵۴۸
لینک کوتاه کپی شد
اهمیت هدف‌گذاری مسیر شغلی از دوران مدرسه

بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است اقتصاد و آموزش باهم ارتباط تنگاتنگی دارد و از این جهت باید بستر و فرصتی فراهم شود تا مسیر تجربه آشنایی با مشاغل مختلف برای دانش‌آموز فراهم شود. همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مدارس باید از آموزش تئوری صرف خارج شوند، عنوان کرد که شغل یابی باید از مدرسه هدف‌گذاری شود و نه اینکه در دانشگاه تازه فرد انتخاب کند که قرار است چه شغلی داشته باشد. حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) عنوان می‌کند که دانش آموزان به سمت رشته‌های تئوری رفته‌اند بدون اینکه مهارتی بیاموزند و دلیل این موضوع جذاب نبودن رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای دانش‌آموزان است و این در حالی است که آموزش و پرورش نقش مهم و حساسی در تربیت نیروی متخصص دارد.

مدرسه اولین پله اصولی آشنایی هرکدام از اعضای جامعه با شغل آینده است. درواقع موضوع هدایت تحصیلی که از دوران دبیرستان شروع می‌شود، می‌تواند برای هرکدام از دانش‌آموزان آینده متفاوتی را رقم بزند. دانش‌آموزی که با اقتصاد جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند آشنایی نداشته باشد و صرفاً بر اساس استعداد درونی‌اش انتخاب رشته می‌کند احتمال اینکه در آینده در همان مسیر شغلی قرار بگیرد که درس و رشته‌اش را خوانده چندان زیاد نیست زیرا فاکتورهای مختلف شرایط اقتصادی در‌آینده می‌تواند دانش‌آموز را به سمت شغل‌های دیگری هدایت کند.

فاکتورهایی مانند امکانات و تجهیزات موجود در شهری که ساکن است یا حتی میزان درآمدی که از آن فن و حرفه‌ای که یاد گرفته کسب می‌کند همه بر تغییر مسیر شغل دانش‌آموز مؤثر است. به همین دلیل است که مدت‌هاست کارشناسان سخن از بومی شدن رشته‌های تحصیلی را عنوان می‌کنند.

توسعه اقتصاد با آموزش ارتباط دارد

بهزاد رحیمی، دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «توسعه اقتصادی ارتباط با آموزش دارد و نهاد وزارت آموزش و پرورش رسالت مهمی دارد که باید دقیق هدف‌گذاری کند تا مسیر انتخاب رشته دانش‌آموزان به‌خوبی طی شود. باید شرایطی فراهم شود تا امکان تجربه‌های مختلف برای دانش‌آموزان فراهم شود.»

دانش‌آموز دیپلمه نباید بدون مهارت تخصصی فارغ‌التحصیل شود

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «در شرایط کنونی گرایش به رشته‌های علوم پایه کم شده است و دانش‌آموز ما تا دیپلم بگیرد هیچ مهارتی نمی‌آموزد و همه فکر می‌کنند باید رشته پزشکی بخوانند. در این شرایط همه نهادها باید به کمک آموزش و پرورش بیایند و این نهاد به‌تنهایی نمی‌تواند کاری پیش ببرد. حتماً یک دانش‌آموز دیپلمه باید تخصص و مهارتی داشته باشد.»

ارتباط دانش‌آموز با صنعت و کارخانه‌ها کم شده است

رحیمی با اشاره به اینکه هنرستان‌ها بهترین مراکز آموزش مهارت تخصصی برای دانش‌آموز هستند، اظهار کرد: «رشته‌های هنری و فنی و حرفه‌ای می‌توانند در صنعت اثرگذار باشند اما اکنون مدرک‌گرایی و رابطه‌گرایی وجود دارد. باید دانش‌آموزان از کارخانه‌ها و صنایع ما بازدید داشته باشند که چنین چیزی کم شده است. با افزایش هزینه‌ها این موضوع از مدارس حذف شده‌اند.»

وی بابیان اینکه گرایش‌ها به سمت مباحث نظری رفته است گفت: «دلیل این است که دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان به سمت مدرک‌گرایی رفته‌اند چون رشته‌های فنی و حرفه‌ای زیرساخت‌های جذابی برای دانش‌آموز ندارد و هزینه‌های بالایی دارد.»

رحیمی عنوان کرد: «در کشورهای صنعتی امکان استخدام نیروی کار بدون مدرک و صرفاً با تخصص و دانستن یک مهارتی وجود دارد اما در ایران این موضوع به‌خوبی جا نیافتاده است. اگر دانش‌آموزی به سمت رشته‌های فنی برود امکانات ندارد اگر هم فارغ‌التحصیل شود ضمانتی برای آینده شغلی وی وجود ندارد و جایی جذب نمی‌شود.»

مدارس باید از آموزش صرفاً نظری خارج شوند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی آقا تهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره اثرگذاری مدارس بر آینده شغلی دانش‌آموزان گفت: «آموزش‌ و پرورش نقطه شروع است و آدمی وقتی چیزی را آموخت مانند نقش روی سنگ می‌ماند. درگذشته که مدارس امکانات آزمایشگاهی و کارگاهی آنچنانی نداشتند، خانواده‌ها الزام داشتند که حتماً فرزندشان در فصل تابستان مهارت فنی بیاموزد و مسیر شغلی‌اش را پیدا کند.»

وی افزود: «آنچه این روزها در مدارس جایش خالی است، این است که در کنار ارزش‌ دادن به علم باید برای یادگیری مهارت فنی هم ارزش قایل شد. مدارس ما باید از آموزش صرف‌ نظری خارج شوند و به سمت آموزش مهارت عملی و فنی بروند.»

شغل یابی باید از مدرسه هدف‌گذاری شود نه دانشگاه

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه علاقه به شغل و حرفه عملی باید از کودکی و نوجوانی نهادینه شود تا اثربخش باشد، عنوان کرد: «این علاقه‌مندی باید در آموزش‌وپرورش پایه‌گذاری شود وگرنه بعد از دیپلم یا حتی فضای دانشگاه زمان نهادینه کردن علایق نیست. در شرایط کنونی نسل امروز ما باید از آموزش صرفاً نظری خارج شود.»

برخی از رشته‌های هنرستانی که آموزش داده می‌شود، منسوخ‌ شده‌اند

حسین راغفر، اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اهمیت آموزش اقتصاد به دانش‌آموز برای انتخاب درست رشته تحصیلی گفت:‌«وقتی مفاهیم اقتصادی به دانش‌آموز آموزش داده می‌شود باید ما‌به‌ازای آن را در جامعه ببیند و خودش تجربه کند تا اهمیت مفاهیم اقتصادی را کاملاً درک کند. در این شرایط وقتی دانش‌آموز در مسیر هدایت تحصیلی قرار گرفت انتخاب دقیق‌تری دارد.»

راغفر اظهار کرد: «نهاد آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین ارگان‌هایی است که می‌تواند بر تربیت نیروی متخصص در اقتصاد کمک کند و مراکز هنرستانی و فنی و حرفه‌ای و کاردانشی این مهم را پیگیر هستند.»

راغفر گفت: «باید مسئله یابی شود که چرا خانواده‌ها و دانش‌آموزان از رشته‌های فنی در این نوع مراکز استقبال کمتری می‌کنند. موضوع این است که رشته‌هایی که در مراکز فنی و حرفه‌ای و هنرستانی آموزش داده می‌شوند بعضاً منسوخ‌ شده‌اند و این روزها دنیا به سمت رشته‌های جدید و تازه‌تری رفته است.»

وی افزود: «به‌طورکلی مفهوم و تعریف شغل تغییر کرده است و نوجوان امروز متوجه این موضوع شده است و آموزش و پرورش هم باید خود را با جامعه جهانی پیش ببرد و بازنگری جدی در نوع رشته‌های آموزشی‌اش داشته باشد.»

توسعه مشاغلی که بتوانند در اقتصاد ایران اثرگذار باشند از مسیر هدایت تحصیلی درست و دقیق در مدارس می‌گذرد و ازاین‌جهت آشنایی دانش‌آموزان با مباحث اقتصادی و شرایط اقتصادی می‌تواند آن‌ها را در یک مسیر شغلی قرار دهد که در آینده با فعالیت‌های اقتصادی‌شان به توسعه ایران کمک کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار