مشاور دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

هدایت تحصیلی یک فرایند است، نه یک فعالیت محدود و مقطعی

کرج (پانا) - مشاور دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج بیان کرد هدایت تحصیلی یک فرایند است، نه یک فعالیت محدود و مقطعی که در این مسیر جلب مشارکت همه عوامل مدرسه و خانواده کنار دانش‌آموز ضروری است.

کد مطلب: ۱۳۳۷۱۰۲
لینک کوتاه کپی شد
هدایت تحصیلی یک فرایند است، نه یک فعالیت محدود و مقطعی

لیلا کشی، مشاور دبیرستان سیزده آبان ناحیه یک کرج در گفت‌وگو با پانا عنوان کرد: «هدف از هدایت تحصیلی در دانش آموزان متوسطه اول آشنا شدن دانش آموز با استعداد، علایق، توانایی ها و ویژگی‌های شخصیتی خود است.از این طریق دانش آموز با انتخاب درست رشته تحصیلی خود در انتخاب حرفه و شغل آینده خود به صورت آگاهانه تصمیم می گیرد.»

وی افزود: «بررسی‌های روانشناسی و آزمون های مشاوره ای که شامل آزمون رغبت و توانایی در پایه نهم، معرفی رشته، ارزش‌های تحصیلی، مشاغل و...است که در این آزمون‌ها نظر معلمان ۱۰ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز کل برگه هدایت تحصیلی را تشکیل می دهد که نظرات دبیران در ارتباط با کل فعالیت‌های کلاسی، استعداد و نمرات درسی دانش آموز است. همچنین نظر والدین با توجه به اینکه آنها شناخت کامل تری نسبت به توانایی و روحیه فرزندان خود دارند می تواند نقش موثری در انتخاب رشته داشته باشد، به همین جهت ۵ امتیاز به والدین اختصاص داده شده است.»

کیشی در ادامه اظهار کرد: «علاوه بر اینکه استعداد و سوابق تحصیلی یکی از عوامل مهم تاثیرگذار انگیزه و علاقه مندی دانش آموز به رشته مورد نظر است که این فرایند یکی از مهمترین مراحل تحصیلی دانش آموزان پایه نهم است و مسیر آنها را تا رسیدن به دانشگاه و حتی بعد از آن رقم می‌زند. در فرایند هدایت تحصیلی باید به توانایی های شخصی، رشته های تحصیلی موجود در بازار کار و نظر والدین توجه شود. این فرایند هدایت تحصیلی با هدف راهنمایی و مشاوره در انتخاب رشته تحصیلی خود دانش آموز با توجه به علاقه مندی و توانایی های آنها توسط مشاورین مدرسه انجام می شود که از طریق تکمیل فرم های موجود در سامانه همگام امتیازبندی شده است.»

این مشاوره مدرسه در ادامه گفت: «تاثیر نمرات دوره سه ساله مدرک هدایت تحصیلی که در پایه نهم صورت می‌گیرد، ۶محور در آن تاثیرگذار است و صرفا نمرات پایه نهم برای آنها اعمال نمی شود بلکه نمرات هر سه سال دوره متوسطه اول یعنی پایه هفتم، هشتم و نهم ملاک خواهد بود.»

کیشی اضافه کرد: «دانش آموزانی که امتیاز لازم برای ورود به رشته مورد نظر را به دست نیاورده باشند می بایست درخواست خود را برای شرکت در امتحان تعیین رشته مجدد به مدرسه اعلام کنند، این دانش آموزان در صورت کسب حداقل نمره لازم در امتحان تعیین رشته مجدد می‌توانند در رشته مورد نظر خود ادامه تحصیل دهند.»

وی افزود: «بعد از قبولی در امتحانات خرداد ماه و با آمدن فرم هدایت تحصیلی و شرایط احراز قبولی در رشته، دانش آموز می تواند در پایه نهم ثبت نام کند.»

کیشی در پایان یادآوری کرد: «تعدادی از دانش آموزان تا آخرین لحظه قبل از انتخاب رشته دبیرستان نمی توانند درست تصمیم بگیرند و در نهایت وارد رشته ای می شوند که علاقه ای به آن رشته ندارند و احساس شکست می کنند، در این صورت تا دیر نشده بهتر است که تغییر رشته بدهند و شرایط آزمون تغییر رشته را بررسی کنند که غالبا دروس تخصصی آن رشته ای را که می خواهند انتخاب کنند باید امتحان مورد نظر را ارائه کرده و حد نصاب نمره را کسب کنند.

دانش آموز خبرنگار: ملیکا بهروزی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار