تصویب رقم ۵ هزار میلیاردی اصلاحیه بودجه 1401 شهرداری تهران

تهران (پانا) - رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از تصویب رقم حدود 5 هزار میلیارد تومانی اصلاحیه بودجه 1401 شهرداری تهران خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۳۳۷۵۵
لینک کوتاه کپی شد
تصویب رقم ۵ هزار میلیاردی اصلاحیه بودجه 1401 شهرداری تهران

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و هفدهمین جلسه این شورا در توضیح لایحه شهردار تهران در خصوص «اصلاحیه مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه» اظهار داشت: لایحه ارائه شده از سوی شهرداری بیشتر مشمول افزایش حقوق، مزایا و جبراین هزینه های 1401 است به طوری که رقم قابل توجهی از ۶ هزار میلیارد به این موضوع اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: طی بررسی های صورت گرفته و جمع بندی نظرات کمیسیون های تخصصی از مجموع ۶۰۴۳ میلیارد، رقم ۵۱۱۰ میلیارد تایید و حدود ۹۳۳ میلیارد تومان از این مبلغ پیشنهادی کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: همچنین ارقام پیشنهاد شده در خصوص پروژه های تملک دارایی سرمایه ای از جمله احداث تراموا و خط 10 مترو بر اساس نظر کمیسیون حمل و نقل مورد پذیرش قرار نگرفت، همچنین جداول اولیه حقوق و مزایا که شهرداری ارائه داد بسیار کلی بود که درخواست شد تا این جداول بر اساس ردیف های مصوب در بودجه ۱۴۰۱ تنظیم شوند.

وی ادامه داد: دیگر موارد مطرح شده از سوی شهرداری از نظر ما قابلیت استفاده از اختیار ماده ۲۸ را داشته و شهرداری می تواند با استفاده از همین ماده 10 درصد جابه جایی را داشته باشد و مسائل را حل و فصل کند و دیگر نیاز به مطرح شدن در اصلاحیه نیست.

آخوندی خاطر نشان کرد: تعدادی تبصره نیز در این اصلاحیه مطرح شده بود که مورد پذیرش واقع نشد از جمله اینکه در تبصره یکم درخواست شده بود که تا سقف 30 درصد نقد عمل شود که با توجه به عملکرد غیر نقد همان ۲۰ درصد تا پایان سال کفایت می‌کند؛ همچنین در مورد کارت اعتباری الکترونیک برای بیماران هموفیلی تبصره ای داشتند و آن نیز با استفاده از اختیارات قابل اعمال بود و دیگر نیاز به طرح در اصلاحیه نبود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: اصلاحی در درآمدها صورت گرفت به نحوی که درآمدهای پایدار شهرداری با توجه به واقعیت های میدانی افزایش و درآمدهای غیر پایدار را کاهش دادیم یعنی درآمد های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در دو بخش از ۷۷۰۰ میلیارد به 12700 هزار میلیارد تومان و 249 میلیارد را به 1000 میلیارد تومان افزایش دادیم و در مقابل در حوزه شهرسازی در دو بخش تراکم پایه از ۲۱۰۰ به ۱۱۰۰ کاهش و حق ایمنی ساختمان ها از ۴ هزار و ۹۰۰ به ۳۹۰۰ کاهش و در سود ناشی از فروش اموال غیرمنقول نیز از ۴۴۰۰ به ۱۶۰۰ کاهش داشتیم که این کاهش ها بر اساس عملکردها بوده است.

وی افزود: همچنین در سود ناشی از واگذاری سهم شهرداری در سرمایه گذاری هم از ۲۵۰۰ میلیارد به ۱۵۰۰ میلیارد کاهش دادیم که این موضوع در واقع زمینه ساز افزایش درآمد پایدار و کاهش درآمدهای غیر پایدار خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اذعان داشت: در متن ماده واحده به شهرداری تهران اجازه داده می شود تا به منظور جبران کسری اعتبارات ردیف‌های بودجه مصوب سال ۱۴۰۱ با رعایت سقف بودجه مصوب نسبت به افزایش اعتبار به شرح جداول شماره یک و دو به اصلاح برخی از ردیف های منابع و ردیف درآمد بودجه مصوب ۱۴۰۱ اقدام و گزارش آن را در تفریغ بودجه به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: توجه به این نکته ضروری است که موارد اضافه شده در سقف بودجه تغییری ایجاد نمی‌کند و سقف بودجه ما همان ۵۰ هزار و 370 میلیارد تومان است؛ بنابراین رقم پنج هزار میلیارد تومان که به حقوق و دستمزد اختصاص دارد می بایست از جایی دیگر کسر شود.

وی تاکید کرد: برای موارد ردیف های کاهشی یک فرصت ۱۵روز به شهرداری داده شده که جداول را ارائه دهند تا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

نرگس معدنی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران هم در جریان برگزاری یکصد و هفدهمین جلسه این شورا طی تذکری در خصوص اصلاحیه مصوبه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه اظهار داشت: اینکه از سرجمع بودجه، اصلاح صورت گیرد کار درستی نیست، بخش قابل توجهی از اصلاح بودجه به حقوق و دستمزد اختصاص یافته که این امری اجتناب ناپذیر است چرا که ۵۷ درصد افزایش حقوق را در سال جاری داشتیم ولی افزایش بودجه در حوزه هزینه ای باید از سرجمع خود ردیف هزینه ای صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه می بایست بخشی از هزینه ها را صرفه جویی و از سرجمع بخش هزینه ها بودجه اصلاح شود، خاطر نشان کرد: هزینه ها نباید از مرز ۶۰ درصد بودجه هزینه‌ای افزایش پیدا کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: در مورد ردیف های کاهشی، دادن زمان یک ماهه به شهرداری برای ارائه ردیف ها درست نیست بلکه ما باید بدانیم که از کدام ردیف کم و به کدام ردیف اضافه شده است ضمن اینکه در اصلاحیه بودجه در خصوص افزایش ردیف سرمایه ای ها هم شاهد افزایش ردیف هایی هستیم که بودجه صفر داشتند.

معدنی پور در پایان گفت: این درخواست از کمیسیون برنامه و بودجه وجود دارد که جلسات تخصصی را با کمیسیون های تخصصی به منظور بررسی پیش بینی ها و موارد مورد نیاز را در نظر بگیرد.

مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا اسلامی شهر تهران در یکصد و هفدهمین جلسه شورای ششم، در خصوص لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاحیه مصویه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت‌ های تابعه با طرح این سوال که آیا این اصلاحیه طرح شده در کمیبیسیون تلفیق به تصویب رسیده است یا خیر؟ متذکر شد: در این لایحه تمام ردیف‌ها متداخل در یکدیگر هستند و موارد در آنها مشخص نیست که چه مقدار افزایش برای چه موضوعی است.

اقراریان ادامه داد: مسئله دوم این است که ما به دلیل مصوبه‌ای که کشور در این باره داشته، افزایش حقوق و دستمزد داشته‌ایم، بنابراین اصلاحیه وارد و قابل قبول است اما اصلاحیه‌ای که موارد آن مشخصص باشد نه اینکه به بهانه اصلاحیه، بودجه در مواردی دیگر غیر از حقوق و دستمزد هزینه شود.

وی در ادامه با بیان اینکه طبق بررسی‌ها به عنوان مثال در بهشت زهرا فراتر از حقوق و دستمزد پرداخت می‌شوند، در خواست کرد: اصلاحیه تنها در مورد حقوق و دستمزد باشد لذا درخواست می‌شود این موضوع مورد توجه قرار گیرد.

لطف اله فروزنده نیز در جریان بررسی اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱ با بیان اینکه از پنج هزار میلیارد تومان افزایش اعتبار در بودجه چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان به ترمیم حقوق اختصاص دارد، اظهار کرد: افزایش حقوق کارمندان حداقل ۳۷ تا ۵۶ درصد است. امسال یک افزایش حقوق ۱۰ درصدی و یک افزایش یک میلیون تومانی برای کارکنان رسمی و یک افزایش حقوق ۹۰۰ هزار تومانی و ۱۰ درصدی نیز برای بازنشستگان داشتیم.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه قانون برنامه به ما اجازه داده ۵۰ درصد نیروهای خروجی را جذب کنیم، یادآور شد: ما سه هزار نیروی خروجی داشتیم و ۵۰۰ نفر جذب کردیم در حالی که می توانستیم هزار و ۵۰۰ نیرو جذب کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه مترو ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده بودیم اما هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتیم. ما هم دلسوز هستیم و می خواهیم مسائل را پیگیری کنیم.

فروزنده با بیان اینکه شهردار قدرت ۱۰ درصد جابجایی را در بودجه دارد و انجام خواهد داد، تصریح کرد: تقاضای ما این است که سیاست های حوزه حمل و نقل را جدی بگیریم؛ برای مترو و بهره بردار اعتبار خوبی پیش بینی کردیم که وقتی عملی شد گزارش خواهیم داد.

وی تأکید کرد: در خصوص گود فرهنگ نیز بر اساس بازدیدی که با حضور شهردار تهران داشتیم، قرار شد پروژه ها را فی ما بین شهرداری و قرارگاه را دنبال کنیم.

در پایان به اتفاق آرا لایحه اصلاحیه بودجه به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید. گفتنی است در این لایحه برخی از ردیف های تملک دارایی سرمایه ای که در پیشنهاد ارائه شده اضافه شده بود مورد رای گیری و به جز اختصاص 20 میلیارد تومان بابت گود برج میلاد باقی موارد مورد تصویب قرار نگرفت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار